Wykonawca obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki wybrany
Przetarg rozstrzygnięty 12 czerwca kończy długi proces oceny ofert. Termin składania propozycji upłynął 26 lutego - wpłynęły trzy oferty od firm Budimex, Strabag i Mirbud. Generalna Dyrekcja zdecydowała, że wykonawcą będzie firma Mirbud ze Skierniewic, która zaoferowała najniższą cenę spośród konkurentów.
– Wybrana oferta została uznana za najkorzystniejszą - nie została odrzucona i otrzymała najwyższą ilość punktów stanowiących sumę punktów przyznanych w ramach każdego z wyżej podanych kryteriów wyboru oferty – czytamy w oficjalnym ogłoszeniu GDDKiA.
Firma Mirbud za zaprojektowanie i realizację obwodnicy zaoferowała cenę 158 350 699 złotych, co oznacza oszczędność ponad 33 milionów złotych w stosunku do planowanego budżetu przekraczającego 192 miliony złotych.
Zobacz: Trzy firmy chcą budować obwodnicę Wschowy i Dębowej Łęki
Komisja przetargowa zakończyła szczegółową analizę wszystkich złożonych dokumentów. Teraz rozpoczyna się dziesięciodniowy okres na ewentualne odwołania od decyzji. Jeśli żadna ze stron nie wniesie zastrzeżeń, dokumenty zostaną przekazane do kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Po pozytywnej ocenie dokumentacji nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą. Inwestycja będzie realizowana w systemie "Projektuj i Buduj", co oznacza, że Mirbud w pierwszej kolejności opracuje projekt i uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dopiero po spełnieniu tych warunków rozpocznie się właściwa budowa nowej drogi.
Zobacz: Wschowa doczeka się obwodnicy. „Wkrótce ruszymy z realizacją” [WIDEO]
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki
Nowa obwodnica o długości 7,3 km znacząco odciąży centrum Wschowy od ruchu tranzytowego. Trasa rozpocznie się od skrzyżowania z DK12 na południe od miasta, w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków. Droga pobiegnie w kierunku wschodnim i północno-wschodnim do połączenia z ulicą Jedności oraz ulicą Kolejową.
Kluczowym elementem inwestycji będzie przeprawa przez linię kolejową nr 14. Stamtąd obwodnica będzie kontynuowana w kierunku północno-wschodnim, aż do włączenia z istniejącą DK12 za Dębową Łęką. Trasa w zdecydowanej większości przebiegać będzie po terenie województwa lubuskiego, nieznacznie zahaczając o województwo wielkopolskie.
Przebieg planowanej obwodnicy zaznaczony jest na poniższej mapie kolorem zielonym.
Realizacja obwodnicy przyniesie wymierne korzyści dla lokalnej społeczności. Nastąpi znaczące ograniczenie ruchu ciężarówek przez centrum Wschowy oraz pobliską Dębową Łękę. Mieszkańcy obu miejscowości odczują poprawę bezpieczeństwa, a także zauważalny spadek poziomu hałasu i emisji spalin. Zgodnie z harmonogramem pierwsze samochody mają przejechać nową obwodnicą już w 2028 roku.
Zobacz: Obwodnica Głogowa staje się faktem. Co z obwodnicą Wschowy i Dębowej Łęki?