18 kilometrów bez korków. Głogów odetchnie, a Wschowa skorzysta
Kto choć raz utknął w korkach na wjeździe do Głogowa, ten wie, jak bardzo ta inwestycja była potrzebna. Przebijanie się przez miasto w godzinach szczytu potrafi zająć dłużej niż sama podróż ze Wschowy czy innych okolicznych miejscowości. Obwodnica, która ma powstać do 2028 roku, radykalnie zmieni układ komunikacyjny regionu.
Nowa trasa o długości 18,5 km ominie Głogów od zachodu, odciążając miasto z ruchu tranzytowego. To świetna wiadomość także dla mieszkańców powiatu wschowskiego, którzy codziennie dojeżdżają do pracy w Głogowie, Polkowicach czy Lubinie. Zamiast stać w korkach, będą mogli sprawnie ominąć zatłoczone ulice.
Nie mniej istotny jest drugi most na Odrze – 670-metrowa przeprawa w okolicach dawnej wsi Rapocin. To koniec problemów z przeciążonym mostem Tolerancji, który obecnie jest jedyną przeprawą w mieście.
Na podpisanie umowy do Głogowa przyjechał sam Minister Infrastruktury. „To spełnienie marzeń głogowian o mieście wolnym od korków, bezpiecznym i znacznie wygodniejszym do życia" – mówił Dariusz Klimczak.
Kiedy ruszą prace przy obwodnicy Głogowa? Oto harmonogram inwestycji
Podpisanie umowy to dopiero początkowy krok. Zanim ekipy budowlane wejdą na plac budowy, musi zostać przygotowana pełna dokumentacja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzieliła realizację projektu na cztery etapy:
- Do 3 grudnia 2025 r. – Złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).
- Do 7 lipca 2026 r. – Uzyskanie decyzji ZRID i rozpoczęcie robót budowlanych.
- Do 3 czerwca 2027 r. – Wykonanie 25% prac.
- Do 3 maja 2028 r. – Zaawansowanie robót na poziomie 60%.
- Do 3 sierpnia 2028 r. – Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Całość inwestycji ma zakończyć się do listopada 2028 roku.
Obwodnica Głogowa. Co zmieni się na drogach?
Poza obwodnicą powstaną aż cztery nowe węzły drogowe, które usprawnią komunikację w regionie:
- Nielubia – połączenie z DW298 i DK12,
- Słone – węzeł z DW292 (Nowa Sól – Głogów),
- Głogów Lotnisko – skrzyżowanie z DW321 (Przyborów – Grodziec Mały),
- Serby – węzeł na DW319 (Stare Strącze – Głogów).
Zmodernizowane zostanie również rondo na węźle Głogów Zachód, co usprawni wjazd i wyjazd na drogę ekspresową S3.
Co z obwodnicą Wschowy? Przetarg trwa
Podczas gdy realizacja obwodnicy Głogowa staje się faktem, mieszkańcy Gminy Wschowa z niecierpliwością oczekują na postęp we własnej sprawie. Obecnie trwa postępowanie przetargowe. Otwarcie ofert zaplanowano na 19 lutego 2025 r.
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki liczyć będzie 7,3 km i zostanie poprowadzona w ciągu drogi krajowej nr 12, umożliwiając wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta.
ZOBACZ: Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki coraz bliżej. Przetarg już w tym roku
Przebieg obwodnicy rozpocznie się w pobliżu oczyszczalni ścieków we Wschowie, następnie skieruje się na wschód i północny wschód, aż do połączenia z DK12 za Dębową Łęką. Większa część trasy znajdzie się na terenie województwa lubuskiego, choć niewielki fragment obejmie również obszar województwa wielkopolskiego.
Podobnie jak w przypadku Głogowa, pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji i uzyskanie pozwolenia na budowę (ZRID). Dopiero później ruszą właściwe prace budowlane.
Obwodnica Sławy. Drugi etap inwestycji coraz bliżej
Warto wspomnieć, że w fazę realizacji wkracza również drugi etap obwodnicy Sławy. Wykonawcą będzie konsorcjum firm KOBYLARNIA S.A. oraz MIRBUD S.A., które zrealizuje projekt za 44,2 mln zł brutto w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Harmonogram zakłada dwa kluczowe etapy. Pierwszy potrwa 510 dni i obejmie opracowanie pełnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Kolejne 600 dni przeznaczono na prace budowlane i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowej trasy. W efekcie do 2027 roku powstanie nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 278 o długości 5,13 km, który wyprowadzi ruch poza Sławę. Trasa połączy istniejące rondo na wschodnim wlocie do miasta z drogą wojewódzką poza miejscowością Lubogoszcz.
ZOBACZ: Obwodnica Sławy. Wyłoniono wykonawcę drugiego etapu budowy
Nowa droga będzie jednojezdniowa, dwukierunkowa, o szerokości minimum 7 metrów. W ramach inwestycji powstaną również nowe ronda, skrzyżowania, chodniki, ścieżki rowerowe oraz zjazdy techniczne. Zaplanowano także budowę systemu odwodnienia, oświetlenia oraz pełne oznakowanie pionowe i poziome. Całkowity koszt inwestycji wynosi 55 mln zł, z czego znaczną część – 33,3 mln zł – pokryją środki unijne w ramach Funduszy Europejskich dla Lubuskiego 2021-2027. Dodatkowe 4,7 mln zł pochodzi z budżetu państwa.