Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki. „To niezbędne dla miasta”
Wschowa to miasto z bogatą historią i zabytkową zabudową. Wąskie ulice nie są przystosowane do ciężkiego ruchu, który codziennie paraliżuje centrum. Dlatego budowa obwodnicy była priorytetem dla samorządowców i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Miasto potrzebuje tej inwestycji. W tej chwili jesteśmy na etapie sprawdzania dokumentów. Mamy już złożone wnioski i wkrótce ruszymy z realizacją” – powiedział Henryk Janowicz, dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki odciąży ruch z drogi krajowej nr 12. Licząca 7,3 km trasa wyprowadzi tranzyt poza centrum miasta, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
ZOBACZ: Obwodnica Głogowa staje się faktem. Co z obwodnicą Wschowy i Dębowej Łęki?
„Zasługujemy na lepszą komunikację”
Poseł Stanisław Tomczyszyn podkreślił, że projekt wpisuje się w szerszą strategię poprawy infrastruktury województwa lubuskiego. – Chcemy, żeby Lubuskie było województwem dobrze skomunikowanym. Obwodnice, nowe mosty i modernizacja dróg to nie tylko wygoda, ale i rozwój gospodarczy.
Samorządowcy zgodnie podkreślali, że obwodnica to efekt wieloletnich zabiegów i lobbowania na różnych szczeblach. – Mieszkańcy Królewskiego Miasta Wschowa zasługują na to, by żyć bezpiecznie – mówił starosta Waldemar Starosta. – Od lat prowadziliśmy starania, by ta obwodnica powstała. Liczy się skuteczność i okazuje się, że Ci panowie są skuteczni.
Członek Zarządu Powiatu Tomasz Urbański zwrócił uwagę na gospodarcze znaczenie obwodnicy. – W pobliżu planowanej inwestycji, gdzie będą dwa ronda i wiadukt, mamy strefę inwestycyjną. Mamy nadzieję, że w końcu zakład, który posiada tę strefę zacznie z niej korzystać.
ZOBACZ: Trzy firmy chcą budować obwodnicę Wschowy i Dębowej Łęki
Wschowa czeka. Kiedy pojedziemy nową trasą?
W ramach przetargu wybrana zostanie najkorzystniejsza oferta. Plan zakłada zakończenie inwestycji do 2028 roku. – Nie było łatwo, ale projekt nie został usunięty z Programu Stu Obwodnic – podkreślał Urbański.
Obwodnica zacznie się w pobliżu oczyszczalni ścieków we Wschowie, a następnie skieruje się na wschód i północny wschód, omijając miasto. Większa część inwestycji znajdzie się na terenie województwa lubuskiego, choć niewielki fragment obejmie także Wielkopolskę.
– Patrząc na zakorkowane ulice, wiemy, że ta droga jest potrzebna” – mówił Urbański. – „Mamy nadzieję, że inwestycja zakończy się zgodnie z planem.