Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w środę umowę z firmą Mirbud na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki. Nowa droga w ciągu DK12 będzie miała 7,3 kilometra długości i powstanie do końca 2028 roku. Inwestycja pochłonie ponad 158 milionów złotych.
Wyłoniony w przetargu wykonawca najpierw opracuje projekt i uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Na ten etap ma 17 miesięcy od podpisania umowy. Następnie rozpocznie się budowa, która potrwa 18 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od połowy grudnia do połowy marca.
Podpisanie umowy odbyło się w siedzibie GDDKiA. Gminę Wschowa podczas uroczystości reprezentował dyrektor Biura Inwestycji Przemysław Siwak. Z ramienia Powiatu Wschowskiego obecny był członek zarządu Tomasz Urbański.
Obwodnica zaplanowana została jako jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego. W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonawca zbuduje także infrastrukturę towarzysząca – oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Nowa trasa rozpocznie się od skrzyżowania z DK12 na południe od Wschowy, w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków. Następnie będzie biec w kierunku wschodnim i północno-wschodnim do połączenia z ulicą Jedności i ulicą Kolejową. Po przecięciu linii kolejowej nr 14 obwodnica skieruje się na północny wschód, aż do połączenia z istniejącą DK12 za Dębową Łęką.
Przebieg obwodnicy na grafice zaznaczono kolorem zielonym.
Droga w zdecydowanej większości przebiegać będzie przez teren województwa lubuskiego, nieznacznie zahaczając o województwo wielkopolskie.
Dzięki realizacji obwodnicy ruch tranzytowy ominie centrum Wschowy i Dębową Łękę. Mieszkańcy obu miejscowości odczują poprawę bezpieczeństwa oraz spadek poziomu hałasu i emisji spalin.
– Prace budowlane potrwają 18 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Nową drogę chcemy oddać kierowcom do końca 2028 roku – poinformowała Anna Jakubowska, rzeczniczka zielonogórskiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica stanowić będzie fragment odcinka DK12 łączącego Głogów i Leszno oraz drogi ekspresowe S3 i S5. Jej realizacja skróci czas przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo na tym odcinku.
Oferta spółki Mirbud była najtańsza spośród trzech złożonych w przetargu. Budimex wycenił realizację na 179,5 miliona złotych, a Strabag Infrastruktura Południe na 201,3 miliona złotych.
Źródło: GDDKiA
Komentarze 10