TworzymyGłos Regionu

reklama

Pociągiem przez Wschowę

- frekwencja zaskakuje pozytywnie!

Czwartek, 16 stycznia 2020 o 12:35, aktualizacja Czwartek, 23 stycznia 2020 o 20:34, autor: 16
Pociągiem przez Wschowę

Mija miesiąc odkąd wróciły przewozy pasażerskie na trasie Leszno-Wschowa-Głogów. O planach POLREGIO – przewoźnika obsługującego połączenie przez Wschowę – z Krzysztofem Pawlakiem, dyrektorem zakładu lubuskiego Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze rozmawia Adam Żygadło.

Panie Krzysztofie od miesiąca, po 8 latach przerwy, kursują pociągi pasażerskie na linii Leszno-Wschowa-Głogów. Jak po czterech tygodniach wygląda frekwencja w reaktywowanym połączeniu?

- Frekwencja po czterech tygodniach zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. Pasażerowie bardzo entuzjastycznie odpowiedzieli na ofertę pociągów POLREGIO na linii Leszno – Wschowa - Głogów. Cieszy mnie to tym bardziej, że poza satysfakcjonującą liczbą sprzedawanych biletów mamy bardzo pozytywny odzew ze strony samych podróżnych. Pracownicy odbierają telefony od zadowolonych pasażerów, którzy mówią wprost – uruchomienie tej linii bardzo ułatwia nam codzienne życie. To dla mnie jako przewoźnika bardzo ważne - to co robimy, robimy właśnie dla podnoszenia komfortu życia mieszkańców.

Zdaję sobie sprawę, że po latach przerwy przekonanie mieszkańców do powrotu na kolej jest niełatwym zadaniem. Oferta przewozowa jest interesująca: młodzież może dojechać do szkół w Lesznie i w Głogowie przed godziną ósmą. Czy Polregio ma w planach zwiększenie bezpośrednich kursów z Leszna do Zielonej Góry?

- Ma Pan rację. Zachęcenie pasażerów do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń związanych z korzystaniem z transportu publicznego się jest niezwykle trudne. Każdy mieszkaniec zmuszony do przemieszczania się, w ciągu tych blisko dziesięciu lat kiedy linia była zamknięta, wypracował własny sposób na dotarcie na przykład do pracy, szkoły czy lekarza. Niezwykle istotnym elementem podczas uruchamiania nowego kierunku jest atrakcyjna oferta. Staramy się podchodzić do każdego połączenia bardzo indywidualnie dlatego poza ofertami ogólnokrajowymi pracujemy również nad wprowadzeniem specjalnych taryf regionalnych. Otwarciu nowej linii towarzyszyła również duża kampania informacyjna w radio, prasie oraz drogą elektroniczną za pomocą portali internetowych oraz mediów społecznościowych. Staramy się nadążyć za naszymi podróżnymi i w moim przekonaniu się to udało o czym świadczą pozytywne komentarze podróżnych. Jeśli chodzi o zwiększenie liczby połączeń będzie ono zależało niewątpliwie od frekwencji na już uruchomionych kursach. Wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, organizatorem przewozów w regionie, rozważamy możliwości i celowość zwiększenia liczby połączeń na trasach w województwie.

Polepszanie oferty przewozowej to z pewnością ważne zadanie. Czy POLREGIO planuje jakieś inicjatywy związane z przewozami na naszej linii?

- Bardzo ważną ofertą, nad którą obecnie pracujemy, jest „Bilet dobrych relacji" na odcinkach z Głogowa do Leszna i Wschowy oraz ze Wschowy do Głogowa i Leszna. Bilet dobrych relacji daje możliwość zakupu biletu po cenach preferencyjnych, niższych od tych wynikających z taryfy. Myślę, że wprowadzenie go zachęci klientów do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń i korzystania z pociągów POLREGIO na co dzień.

Istotną kwestią jest bezpieczeństwo. Szczególnie wrażliwym elementem są przejazdy kolejowe. Jak już mówiliśmy regularne pociągi powróciły w nasz rejon po latach nieobecności, co pewnie ma wpływ na przyzwyczajenia kierowców.

- Bezpieczeństwo jest dla nas sprawą priorytetową. Codziennie na polskich przejazdach kolejowych dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji, część z nich kończy się niestety tragicznie. Najbardziej przerażającym jest fakt , że do wielu z nich mogłoby nigdy nie dojść gdyby nie brak wyobraźni i brawura kierowców. Mimo wielu apeli i kampanii społecznych w dalszym ciągu część kierowców zdaje się być obojętna wobec możliwości tragicznego wypadku. Trasa na linii z Głogowa do Leszna jest obarczona szczególnym ryzykiem. Część przejazdów nie jest jeszcze wyposażona w odpowiednie elementy informujące o zbliżaniu się do obszaru kolejowego a kierowcy nie są przyzwyczajeni do stałego kursowania pociągów na tej trasie. Jazda „na pamięć” zbyt często na polskich drogach kończy się w tragiczny sposób.

Wiem, że POLREGIO podąża z duchem czasu – chodzi o sposób sprzedaży biletów. Czy mógłby Pan opowiedzieć jakie formy oferuje POLREGIO?

- Czasy, gdy kasa biletowa była jedynym miejsce sprzedaży naszych biletów to już przeszłość. Jako przewoźnik regionalny stale wsłuchujemy się w głosy podróżnych na temat najwygodniejszych form nabycia biletu. Sprzedaż internetowa jest już standardem. Pod koniec ubiegłego roku wprowadziliśmy również możliwość płatności kartą w naszych pociągach. Najnowocześniejszym rozwiązaniem, które obecnie promujemy, jest jednak niewątpliwie aplikacja mobilna, za pomocą której, w kilku prostych krokach, możemy nie tylko sprawdzić rozkład jazdy ale również kupić bilet w najlepszej dostępnej na danym odcinku cenie.

Serdecznie dziękuję za rozmowę. Zachęcam Pana do odwiedzenia Królewskiego Miasta Wschowa. Do zobaczenia na szlaku.

POLREGIO przygotowało folder z rozkładem jazdy. Pojawi się on w wielu naszych domach i instytucjach.

REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (16)

avatar

avatar
~Kuba
16.01.2020 14:29

Nie wróżę tego uśmiechu ze zdjęć na dziesięciolecia . Uczniowie to nie wszystko, to za mało a ekonomia nie ma poczucia humoru.

avatar
~Obserwator
16.01.2020 18:31

Uruchomienie połączeń na tej trasie to bardzo ważny krok dla rozwoju regionu. Oferta połączeń z czasem może być wzbogacana o dodatkowe kursy lub kierunki podróży. Elektryfikacja linii w przyszłości podniesie jej rangę jednocześnie pokazując strategiczne położenie łączące wiele regionów w zachodniej Polsce. Jest to łącznik dwóch magistrali kolejowych przebiegających przez Leszno oraz Głogów. Dodatkowo cała linia nr. 14 łączy miasto Łódź z granicą niemiecką. Oprócz dostępności do transportu kolejowego lokalnych mieszkańców jest to szansa dla rozwoju sektora turystycznego w całym regionie. Pozdrawiam.

avatar
~do Obserwatora
16.01.2020 19:48

Panie Obserwator masz pan racje co opisujesz nam ale miasto Łódź już nie produkuje tyle co kiedyś i raczej się powoli zwija . Zwijają się i inne miasta oraz przybywa ludzi w wieku poprodukcyjnym . Więc nie liczyłbym na to że transport kolejowy będzie się rozwijał w tym regionie z powodu braku zamówień na przewozy towarów . Niestety ekonomia będzie rządzić czy to się komuś podoba czy nie . Inne inwestycje kolejowe już nie przynoszą kokosów aby one zasilały nierentowne połączenia nie mówiąc już o elektryfikacji na tych odcinkach . Sam chyba pan doszedł do wniosku że kasa państwowa jest już rozdysponowana na inne cele socjalne a kolej musi zainwestować w inne kierunki rozwoju które jeszcze przynoszą zyski jako takie . Niestety czarno to widzę te linie poboczne .

avatar
~Em-ka
16.01.2020 19:21

A ja powiem tylko jedno. Obsługa fantastyczna. Kompetentna, skora do pomocy, a co najważniejsze z poczuciem humoru.

avatar
~Tomi
16.01.2020 21:17

Może to znak że kolej w województwie lubelskim jest potrzebna i to co przez lata najpierw likwidowano a później rozbierano wcale nie było potrzebne.

avatar
~Kumaty
17.01.2020 06:52

Tomi - pewnie w lubelskim jest potrzebna jak w lubuskim :) A tak na poważnie, to jeśli miesięczny kosztuje w granicach 180zł (https://polregio.pl/media/6972/bilet-okresowy-tabela.png) to uczniaki za jakieś 113zł mogą dojeżdżać do szkoły w Lesznie - szybciej, taniej i bez korków na wiadukcie w Lesznie (czy w Serbach czekając na busa). Czysta ekonomia jak już powyżej stwierdzono :) Oby tylko temat okazał się tak rentowny, żeby Gmina nie musiała do niego dopłacać… na to trzeba rok poczekać, ogromnie ciekaw jestem statystyk tej linii

avatar
~Kuba
17.01.2020 12:59

Kumaty- czas promocji się skończy to i 180zł będzie mało ? Co ty na to ? Do tego idzie recesja to i sam "wielozadaniowy" nie pomoże więc nie wróże aby ta trasa była utrzymywana latami ?

avatar
~Do AŻ
18.01.2020 08:20

Królewskie miasto jak najbardziej. Ale bardzo zaniedbane. Turysta który po raz pierwszy będzie jechał koleją do Wschowy od strony Leszna czy Głogowa widzi co ? Hałasy złomu i śmierci. Kowalski, Zeta ,Stena i spółka komunalna . Może jednak niech przyjedzie autobusem:-) pozdrawiam

avatar
~Ja
18.01.2020 10:21

Przepraszam za błąd i nie uwagę . Oczywiście nie chodziło mi o hałas tylko o hałdy złomu i śmierci. Pozdrawiam

avatar
~Czytelnik
18.01.2020 18:22

Mieli 8 lat na stworzenie dworca a zostal tylko wiejski wychodek

avatar
~Wschowianin z Poznania
18.01.2020 19:41

A ja jestem innego zdania.... dzisiaj (sobota) jechałem pociągiem z Leszna do Wschowy i ze Wschowy do Leszna. Komfortowo i szybko - pociąg jechał ze średnią prędkością 95 km. Jeśli taka prędkość będzie utrzymana na całej długości trasy i przy tych cenach, jakie dzisiaj są, to jest to naprawdę niezła alternatywa dla autobusu, busa, a nawet samochodu.... a przy tym na pewno mniej szkodliwe dla środowiska, nawet jeśli to skład spalinowy - w końcu w szynobusie i tak jest więcej pasażerów niż w samochodzie, Może z czasem linia zostanie zelektryfikowana, a tym samym Głogów również mógłby mieć bezpośrednie połączenie z Poznaniem (a tym samym Wschowa). Jedyne, co jest naprawdę teraz niezbędne, to na pewno remont dworca, lub jego wyburzenie (ale to pewnie nie do przejścia) i postawienie dworca modułowego oraz remont peronów no i całej okolicy dworca. Cieszę się, że pociągi wróciły na trasę i oby pozostały na niej jak najdłużej. Oczywiście zaraz znajdą się malkontenci, którzy powiedzą, że to bez sensu i tym podobne, ale kichać na nich. Trzeba się cieszyć z tego, co się dostaje i to jest fajne :-) pozdrawiam Wschowian lubiących pociągi

avatar
~do Wschowianin z Poznania
19.01.2020 09:39

Panie a widział pan rozkład jazdy ? . Coś mam wielkie wątpliwości ? . Picować to można tych co są mało kumaci . Z rozkładu wynika jasno że połowę dnia pan straci a pan nam opowiadasz że to jest wielki sukces . Nim pan następnym razem zabierzesz się za takie pisanie to radziłbym zastanowić się sensem pisania półprawd . A po drugie wiesz pan ilu pasażerów w tygodniu jest przewożonych na tej trasie ? . Kolej musi z czego żyć i zarabiać na siebie a tu raptem i w porywach można podróżnych na palcach liczyć i to w tygodniu . Ekonomia i tylko ekonomia zweryfikuje opłacalność a nie głupie gadanie jak to jest cacy i czy warto czy nie warto . Mieszkasz pan w Poznaniu w tak dużym mieście a i tak panu PKP zlikwidowało wiele połączeń bo ekonomia na tych trasach pokazała co jest opłacalne . Dzisiaj w rodzinach są już samochody a połączenia busami są dogodne dla pasażerów . Kto ze starszych osób będzie chciał drałować dwa kilometry na dworzec kolejowy jak pod nosem ma busa prawie przy dworcu PKS ? .

avatar
~mieszkaniec
19.01.2020 15:05

Połączenia kolejowe nie są skierowane dla mieszkańców dojezdzajacych do pracy, nie możliwości połączeń do Leszna rano między 3 a 4 godz. które by ułatwiły połączenia z Poznaniem i Wrocławiem Po prostu są to połączenia skierowane dla uczniów,i osób które podróżują do lekarza.Żeby oferta połączeń była atrakcyjna ,to musi być skierowana do wszystkich grup ludzi ,a nie tylko dla określonych,dlatego nie ma dużego zainteresowania. Dalej dla większości dobrym rozwiązaniem pozostaje samochód,z powodu braku wczesnych połączeń i powrotów.

avatar
~do powyżej
19.01.2020 20:06

Zacytuję klasyka "...weź kredyt i zmień pracę...". A tak na poważnie, to skontaktuj się z burmistrzem lub prezesem SK w sprawie szybkich połączeń do Wrocławia.

avatar
~qaz
21.01.2020 15:42

szczerze to osób dojeżdżających do pracy do Poznania, Zielonej Góry czy Wrocławia na 6-7 rano jest na tyle mało że nie ma sensu uruchamiać pociągu.

avatar
~qaz
20.01.2020 15:09

najpierw niech rozbiją beton w kadrach Przewozów Regionalnych. Chciałem jechać do Wrocławia z przesiadką w Lesznie, miałem na nią 10 minut. Do Wschowy pociąg przyjechał mając 8 minut opóźnienia, więc zgłosiłem do kierownika pociągu prośbę o skomunikowanie (wystaczyłoby 2 minuty poczekać), na co kierownik drugiego pociągu się nie zgodził, mimo że opóźnienie by nadrobił bo ma w Rawiczu 15 minut planowanego postoju. Biegnąc na niego widziałem jak odjeżdża i musiałem dopłacać na następny InterCity. Kolej ma być dla pasażerów, nie dla kolejarzy!

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl