To inwestycja, na którą mieszkańcy Głogowa i okolicznych miejscowości czekali od dekad. 3 lutego w Zamku Książąt Głogowskich podpisano umowę na budowę obwodnicy miasta i nowego mostu na Odrze. Kiedy rozpoczną się prace? I co z obwodnicą Wschowy i Dębowej Łęki, która ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców powiatu wschowskiego?
Kto choć raz utknął w korkach na wjeździe do Głogowa, ten wie, jak bardzo ta inwestycja była potrzebna. Przebijanie się przez miasto w godzinach szczytu potrafi zająć dłużej niż sama podróż ze Wschowy czy innych okolicznych miejscowości. Obwodnica, która ma powstać do 2028 roku, radykalnie zmieni układ komunikacyjny regionu.
Nowa trasa o długości 18,5 km ominie Głogów od zachodu, odciążając miasto z ruchu tranzytowego. To świetna wiadomość także dla mieszkańców powiatu wschowskiego, którzy codziennie dojeżdżają do pracy w Głogowie, Polkowicach czy Lubinie. Zamiast stać w korkach, będą mogli sprawnie ominąć zatłoczone ulice.
Nie mniej istotny jest drugi most na Odrze – 670-metrowa przeprawa w okolicach dawnej wsi Rapocin. To koniec problemów z przeciążonym mostem Tolerancji, który obecnie jest jedyną przeprawą w mieście.
Na podpisanie umowy do Głogowa przyjechał sam Minister Infrastruktury. „To spełnienie marzeń głogowian o mieście wolnym od korków, bezpiecznym i znacznie wygodniejszym do życia" – mówił Dariusz Klimczak.
Podpisanie umowy to dopiero początkowy krok. Zanim ekipy budowlane wejdą na plac budowy, musi zostać przygotowana pełna dokumentacja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzieliła realizację projektu na cztery etapy:
Całość inwestycji ma zakończyć się do listopada 2028 roku.
Poza obwodnicą powstaną aż cztery nowe węzły drogowe, które usprawnią komunikację w regionie:
Zmodernizowane zostanie również rondo na węźle Głogów Zachód, co usprawni wjazd i wyjazd na drogę ekspresową S3.
Podczas gdy realizacja obwodnicy Głogowa staje się faktem, mieszkańcy Gminy Wschowa z niecierpliwością oczekują na postęp we własnej sprawie. Obecnie trwa postępowanie przetargowe. Otwarcie ofert zaplanowano na 19 lutego 2025 r. 26 lutego 2025 r.
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki liczyć będzie 7,3 km i zostanie poprowadzona w ciągu drogi krajowej nr 12, umożliwiając wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta.
ZOBACZ: Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki coraz bliżej. Przetarg już w tym roku
Przebieg obwodnicy rozpocznie się w pobliżu oczyszczalni ścieków we Wschowie, następnie skieruje się na wschód i północny wschód, aż do połączenia z DK12 za Dębową Łęką. Większa część trasy znajdzie się na terenie województwa lubuskiego, choć niewielki fragment obejmie również obszar województwa wielkopolskiego.
Podobnie jak w przypadku Głogowa, pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji i uzyskanie pozwolenia na budowę (ZRID). Dopiero później ruszą właściwe prace budowlane.
Warto wspomnieć, że w fazę realizacji wkracza również drugi etap obwodnicy Sławy. Wykonawcą będzie konsorcjum firm KOBYLARNIA S.A. oraz MIRBUD S.A., które zrealizuje projekt za 44,2 mln zł brutto w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Harmonogram zakłada dwa kluczowe etapy. Pierwszy potrwa 510 dni i obejmie opracowanie pełnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Kolejne 600 dni przeznaczono na prace budowlane i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowej trasy. W efekcie do 2027 roku powstanie nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 278 o długości 5,13 km, który wyprowadzi ruch poza Sławę. Trasa połączy istniejące rondo na wschodnim wlocie do miasta z drogą wojewódzką poza miejscowością Lubogoszcz.
ZOBACZ: Obwodnica Sławy. Wyłoniono wykonawcę drugiego etapu budowy
Nowa droga będzie jednojezdniowa, dwukierunkowa, o szerokości minimum 7 metrów. W ramach inwestycji powstaną również nowe ronda, skrzyżowania, chodniki, ścieżki rowerowe oraz zjazdy techniczne. Zaplanowano także budowę systemu odwodnienia, oświetlenia oraz pełne oznakowanie pionowe i poziome. Całkowity koszt inwestycji wynosi 55 mln zł, z czego znaczną część – 33,3 mln zł – pokryją środki unijne w ramach Funduszy Europejskich dla Lubuskiego 2021-2027. Dodatkowe 4,7 mln zł pochodzi z budżetu państwa.
Komentarze 7