Licealistki z Zana na ostatnim zjeździe w Fundacji prof. Geremka
Wtorek, 17 czerwca 2014 o 11:01, autor: rk 4
Od 13 do 15 czerwca w Warszawie miał miejsce ostatni zjazd w ramach programu Polska w XX wieku – ogólnopolskie warsztaty historyczne im. Prof. Bronisława Geremka. Uczestniczyły w nim uczennice I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie: Sandra Hewusz, Emilia Sobańska i Daria Sobczyk wraz z nauczycielem Piotrem Sobańskim.
W piątek, 13 czerwca, w Łazienkach Królewskich (w budynku Podchorążówki) uroczyście podsumowano projekty Fundacji Geremka. Uczestnicy projektu Polska w XX wieku otrzymali dyplomy i nagrody książkowe. Piotr Sobański w imieniu burmistrza Wschowy przekazał Fundacji najnowszą książkę poświęconą historii miasta - Materiały Archiwalne do dziejów Wschowy Barbary Ratajewskiej. Opracowanie zawiera źródła z lat 1945-1948, przypominające związki profesora Geremka ze Wschową.
Tematyka sobotnich zajęć dotyczyła wydarzeń 1989 roku i ich skutków. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach poświęconych obradom Okrągłego Stołu, wyborom 1989 roku, początkom III Rzeczpospolitej i akcesji Polski do Unii Europejskiej. W tym czasie nauczyciele wzięli udział w debacie prowadzonej przez dra Piotra Podemskiego "Po co uczymy historii? Wokół edukacji historycznej w w Polsce po 1989 roku". Następnie mogli uczestniczyć w różnych wydarzeniach związanych z obchodami rocznicy czerwca 1989 roku. Jednym z nich była debata Homo Economicus prowadzona przez profesora Leszka Balcerowicza z profesorem Tomášem Sedláčkiem (byłym doradcą Vaclava Havla, jednym z najoryginalniejszych i wywrotowych umysłów naszych czasów) oraz brytyjskim publicystą Stevenem Poole. Po południu uczniowie i nauczyciele spotkali się z zastępcą redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej", Jarosławem Kurskim, który wspominał swoją pracę jako rzecznika prasowego Lecha Wałęsy w latach 1989-1990 oraz odpowiadał na pytania związane z historią najnowszą.
Wieczorem uczestnicy projektu udali się do Teatru Narodowego na "Zbójców" Friedricha Schillera. Okazało się, że czołowy dramat "burzy i naporu" w nowatorskiej interpretacji Michała Zadary może celnie komentować współczesny świat.
W niedzielę licealistki były zajęte opracowywaniem ostatecznej wersji artykułu naukowego na temat wykorzystywania treści internetowych w nauce historii.
Cztery miesiące współpracy z Fundacją prof. Geremka to dla pierwszoklasistek ważne doświadczenie intelektualne. Zaowocowało poszerzeniem wiadomości, rozbudzeniem zainteresowań i zawarciem nowych, wartościowych znajomości.
(tekst: Piotr Sobański/foto: uczestnicy warsztatów)