Czym jest obsługa posprzedażowa?
W obsłudze posprzedażowej skupiamy się na utrzymywaniu długotrwałych relacji z klientami. Jest to bardzo ważny aspekt każdego biznesu, bo musisz wiedzieć, że zdecydowanie trudniej i kosztowniej jest zdobyć nowego klienta, niż utrzymać tego, którego już do siebie przekonaliśmy. W związku z tym jeśli w pierwszym odruchu pomyślałeś jedynie o rozpatrywaniu reklamacji i uznawaniu gwarancji, to z pewnością jest to jedynie promil tego, co możesz robić.
Co może wejść w skład obsługi posprzedażowej?
Przykładowo, jeśli klient już zrobił u nas zakupy, to możemy co pewien czas wysłać mu wiadomość z produktami, które również go zainteresowały, lub powiązanymi z tym co kupił, czy takimi, które wybrali inni klienci, którzy też kupili to co on. W ten sposób będziemy o sobie przypominać, w sposób dość subtelny, a jednocześnie możemy skutecznie zachęcić do ponownego skorzystania z naszej oferty.
Jeśli weźmiemy jako przykład sklep internetowy, to bardzo łatwo można zauważyć, że zdecydowanie łatwiej robi nam się zakupy w takich miejscach w sieci, w których już choć raz coś kupiliśmy, musimy się przekonać, zbudować zaufanie. Wówczas chętnie wracamy w takie miejsce, a jeśli o nim zapomnimy, to doskonałym działaniem marketingowym będzie przypominanie o sobie.
Oczywiście nie możemy pominąć kwestii ewentualnych wad produktów, czy rozpatrywania reklamacji. To niezwykle istotna część. Jeśli klient zgłasza się do nas z problemem powinniśmy potraktować go poważnie i z szacunkiem. W ten sposób również będziemy budować w nim zaufanie do nas.
Co daje nam dobra obsługa posprzedażowa?
Jeśli chcesz lepiej zgłębić temat, koniecznie zajrzyj na na naszą stronę. Poznasz tam więcej zagadnień związanych z obsługą klienta i z pewnością przekonasz się, jak ważne i jak bardzo powiązane są one z tą, którą oferuje się już po zakończeniu sprzedaży. Gdy ktoś coś u nas kupił, nie znaczy to, że już nas nie obchodzi, bo może kupić coś znowu, a to jest wyraźny zysk dla naszego biznesu. O klienta trzeba więc dbać i pielęgnować relację z nim.
Często właśnie dzięki stałym klientom firma ma stabilną sytuację finansową i utrzymuje się na rynku. Taka współpraca pozwala często więc na zapewnienie sobie pewnego poczucia bezpieczeństwa.
Dodatkowo, jeśli traktujemy klienta z szacunkiem i dbamy o obsługę posprzedażową, mamy większą pewność, że będzie on zadowolony ze współpracy, produktów, czy usług. To z kolei oznacza, że może pozytywnie się na nasz temat wypowiadać i polecać nas znajomym z branży, co będzie doskonałą reklamą i pozytywnie wpłynie na nasz wizerunek.
Obsługę posprzedażową można więc częściowo przypisać do wielu elementów, czy działów w firmie. Ma ona bowiem wpływ na obsługę klienta, marketing, ale często też na zarządzanie, rozwój, czy budowanie marki. Z pewnością jest to jednak dziedzina, o której wiele osób zapomina i nie pielęgnuje relacji w biznesie, co jest dużym błędem i może skutkować tym, że z czasem firma nie będzie w stanie utrzymać się na rynku, ilość klientów będzie spadać, zamówień będzie mniej, a z czasem pojawią się negatywne opinie. Warto zadbać, aby tak nie było i zatroszczyć się o naszego klienta długoterminowo, niech poczuje się ważny, wówczas na pewno będzie wracać częściej.