Artykuł sponsorowany
Zastrzeżony znak towarowy staje się nie lada wartością dla rozpoznawalnej na rynku firmy. Z biegiem czasu zarejestrowany znak towarowy może stać się jednym z głównych aktywów przedsiębiorstwa. Są i takie marki, dla których konkretny znak jest cenniejszy, niż wszystkie inne środki razem wzięte. Sprawdź, jak dużo może wnieść do majątku firmy zarejestrowany znak towarowy, ile kosztuje zastrzeżenie takiego znaku w UE oraz dlaczego warto przeprowadzić badania przed złożeniem wniosku!
Wycena znaku towarowego to nie dla wszystkich jasne zadanie. Niektórzy przedsiębiorcy zachodzą w głowę, po co podejmować się wyceny. Otóż zastrzeżony znak można wyceniać z różnych powodów.
Jednym z nich jest ustalenie wartości przedsiębiorstwa, a znak towarowy dobrze rozpoznawalnej marki może być cennym składnikiem aktywów. Ponadto znak wycenia się w celu obrotu tymże zarejestrowanym znakiem. Często ma to miejsce przy przejęciach firmy czy fuzjach, w momencie wniesienia znaku do spółki, w procesie ustalania celów, w procesach inwestycyjnych oraz w sytuacji, kiedy biznes przechodzi w model franczyzy.
Znak towarowy może wnieść wiele do firmy. Jego wycena to otwarcie drogi do korzyści, jakie wynikają z jego funkcjonowania na rynku. Znając wartość logotypu, którym posługuje się konkretna firma, można wprowadzić go do obrotu, np. przejść na model franczyzy bądź licencjonować nazwę.
Wyceniając znak towarowy, trzeba zestawić koszty związane z obecnym użytkowaniem nazwy z przyszłymi korzyściami. Podczas wyceny warto wziąć pod uwagę podobne nazwy, jeśli takowe funkcjonują na rynku oraz czas, jaki został poświęcony na tworzenie marki. Nie bez znaczenia są też pieniądze wyłożone na budowanie firmy i jej renomy. Wycena jest bardzo trudnym zadaniem, dlatego warto powierzyć ją profesjonalistom.
Należy podkreślić, że marka może podlegać wycenie dopiero w momencie, kiedy jest zarejestrowana jako znak towarowy w urzędzie patentowym. Zastrzeżenie znaku może obejmować rynek polski, teren Unii Europejskiej, jak i cały świat. Każdy wybór niesie ze sobą pewne koszty. Ile więc kosztuje zarejestrowanie znaku w UE?
Obliczenie dokładnych kosztów rejestracji znaku jest możliwe, jednak pod lupę należy wziąć wiele rozmaitych czynników. Wśród opłat wyróżniamy te jednorazowe, jak i opłaty przedłużające ochronę zarejestrowanego znaku.
Wybrane opłaty jednorazowe, np:
Opłaty za przedłużenie ochrony wyglądają identycznie.
Zanim jednak zdecydujesz się na rejestrację znaku, warto poddać go odpowiednim badaniom. Nie zawsze chwytliwa nazwa czy ładnie zaprojektowane logo wystarczą, by móc z marszu je zarejestrować i zapewnić im ochronę. Często pierwszym krokiem powinny być rzetelnie przeprowadzone badania, które dadzą pewność, że znak pozytywnie przejdzie proces rejestracji.
Badanie zdolności rejestrowej znaku to bardzo szczegółowa analiza konkretnego logotypu, nazwy czy grafiki. W czasie badania brane są pod uwagę:
Wykonanie badań skupiających się na zdolności rejestrowej znaku daje sporo korzyści. Przede wszystkim:
Jak widać, badania są niezbędne, aby odpowiednio przygotować się do procesu rejestracji znaku. Niezbędna jest też odpowiednie zaplecze finansowe, które pozwoli uiścić wszelkie opłaty.