TworzymyGłos Regionu

reklama

Zmienić strategię i zamiast zwracać uwagę burmistrzowi, zaapelować do mieszkańców

Poniedziałek, 04 czerwca 2018 o 16:17, autor: 22
Zmienić strategię i zamiast zwracać uwagę burmistrzowi, zaapelować do mieszkańców

Kto zostawia śmieci na wschowskich chodnikach? Zdaniem radnej Emanueli Stanek-Juśkiewicz nie robią tego ani urzędnicy, ani pani burmistrz. Odpowiedzialni za ten stan rzeczy są mieszkańcy. Radna w związku z tym radzi zmienić strategię i zamiast w tym zakresie zwracać uwagę pani burmistrz, należałoby dotrzeć do mieszkańców z apelem, aby dbali o swoją posiadłość oraz drogę, którą idą do szkoły, pracy lub w inne miejsce.

Dyskusję o odpadach rozpoczął wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Paweł Giezek,  przypominając swoją prośbę o zamontowanie kosza ulicznego przy wejściu do Parku 1000-lecia. Miłosz Czopek, odpowiadając radnemu na piśmie, wyraził opinię, że zamontowanie w tym miejscu kosza ulicznego jest bezcelowe, ponieważ pojemnik na śmieci znajduje się nieopodal, przy sklepie.

Kto lub co jest winne? Brak kosza, czy mieszkańcy?

Wysoka rado, wchodząc do parku 1000-lecia pierwszy pojemnik na odpady znajduje się około 70 metrów w głąb parku, licząc od ulicy Bocznej - mówił Paweł Giezek -  Pan burmistrz mówi, że przyczyną występowania zanieczyszczenia w miejscu, które wskazałem, nie jest brak kosza na śmieci, a tylko i wyłącznie nieodpowiedzialność osób, które w tym miejscu co jakiś czas wyrzucają odpady.

Podobnie, jak wiceburmistrz, myśli radna Emanuela Stanek-Juśkiewicz. Za przykład podała odpady, zostawiane na jej posesji.

- Na mojej posesji znajduję papierki po słodyczach, jest folijka i sreberko z każdej paczki papierosów. Młodzież siada na schodach kamienic, skubie słonecznik bezpośrednio na chodnik, mieszkańcy palą papierosy w oknach, wyrzucają pety, piją piwo, a potem stłuczona butelka leży na chodniku.

Zmienić strategię

Radna zaproponowała, aby zmienić strategię i zamiast zwracać uwagę burmistrzowi, zwrócić się do mieszkańców, aby zadbali o czystość wokół siebie. Radna podała jeszcze jeden przykład.

- Na tyłach miejskich szalet znajduje się kontener na odpady mieszane. Osobno stoją pojemniki na szkło, papier i plastik. Jednak od czasu do czasu znoszone są tam stare wersalki, krzesła, kanapy i inne rzeczy. Niestety do momentu, kiedy zostaną odebrane odpady wielkogabarytowe, taka dekoracja znajduje się w środku miasta. I tak też jest w innych częściach Wschowy - mówiła radna - ale to mieszkańcy powinni zwracać uwagę na fakt, w jakim czasie takie odpady powinny być składane. 

Nie dyskutujemy, jak rozwiązać problem

Radny Łukasz Tkacz z kolei zaproponował rozwiązanie, które polegałoby na tym, że w kluczowych miejscach Wschowy pojawiłyby się kontenery, w których można by składować wielkogabarytowe odpady do czasu aż zostaną odebrane.

Radna Stanek-Juśkiewicz nie zgodziła się jednak z radnym Tkaczem. Zdaniem radnej problem nie jest z kontenerami, tylko z mieszkańcami. Jedni potrafią zostawić odpady wielkogabarytowe w terminie do tego przeznaczonym, inni mieszkańcy znoszą odpady w różnych terminach.

- Osobiście boli mnie to, że kiedy rozmawiamy o jakimś problemie, to skupiamy się na problemie. Nie dyskutujemy jednak, jak rozwiązać problem - odpowiadał radny Tkacz - podaję konkretne pomysły, jak rozwiązać tę sprawę. Jeżeli problem istnieje 3, 4, 5 lat, to wypracujmy taki model, który rozwiąże ten problem. Podaję pomysł, jak go rozwiązać, a pani mówi, że jest harmonogram wywozu odpadów. Widzimy jednak, że to się nie sprawdza. 

A co z rzeczami, zostawianymi pod kontenerami na odzież?

Do dyskusji włączył się wiceburmistrz Miłosz Czopek, podając za przykład kontenery na odzież. W ocenie wiceburmistrza mieszkańcy zostawiają odzież obok kontenerów. Wystarczy jednak większy powiew wiatru, a odzież można znaleźć w różnych miejscach, można nawet wtedy zrobić zdjęcie, jako dowód zaśmieconego miasta.

- Mieszkańcy dlatego zostawiają odzież obok kontenerów - tłumaczył z kolei Paweł Giezek - aby ktoś inny te rzeczy przejrzał, zanim trafią do kontenera. Trzeba sobie głośno to powiedzieć, że odzież, która znajduje się w tych kontenerach jest dalej sortowana i sprzedawana. 

Radny przypomniał również, że wielkogabarytowe odpady można zostawić w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który znajduje się na ulicy Kazimierza Wielkiego. 

(rak)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (22)

avatar

avatar
~Wschowianka
04.06.2018 17:06

Nigdy nie przypuszczałam ,że to wyznam i kiedykolwiek będę miała takie zdanie ,jak radna czy wiceburmistrz. A jednak - w tej kwestii zgadzam się z nimi i popieram ich zdanie.Ilość śmieci w parkach i na ulicach nie zależy od ilości koszy czy kontenerów ani od władzy czy radnych a od kultury osobistej mieszkańców.

avatar
~Ja
04.06.2018 17:43

Wschowa jest bardzo brudnym i zaniedbanym miastem. W całym mieście brakuje koszy na śmieci.

avatar
~Antoni
04.06.2018 18:38

No faktycznie " wielki problem ze śmieciami " . Przecież ten problem jest do rozwiązania . Niech firma która jest zobowiązana do wywozu tych śmieci zacznie częściej wywozić te odpady i po problemie . Zaczyna mi to przypominać minione czasy kiedy zbierała się egzekutywa i dyskutowali , pouczali i gadali a problem jak był tak jest nadal nierozwiązany . Krótko mówiąc niech S.K zacznie częściej odbierać śmieci to problem zniknie . Nic tu nie da pouczanie gdzie i kiedy mieszkańcy mają składować te śmieci . To trzeba być naiwnym żeby takie rzeczy opowiadać . Jak mi się zepsuje krzesło , tapczan lub inny przedmiot to nie będę go przetrzymywał od następnego odbioru w domu tylko wystawię pod śmietnik i kupię sobie nowy . A poza tym o ile wiem to śmieci są własnością już nie moją a gminy . Tak że śmieci leżą w gestii burmistrza . My wszyscy płacimy za śmieci więc firma sprzątająca nie robi tego za darmo . Pani radna niech pani zmieni myślenie, za śmieci odpowiada tylko burmistrz bo to jest jej przepisane w ustawie .

avatar
~Aa
04.06.2018 18:40

Odpady wielogabarytowe są zabieranie raz na miesiąc może dłużej, ktoś robi remont w domu, wyrzuca kanapę pod śmietnik bo gdzie ma ja wyrzucić? Mają trzymać miesiąc czasu aż przyjedzie ktoś to zabrać?

avatar
~mm
04.06.2018 20:58

Jeśli ktoś robi remont to może skorzystać z darmowego transportu raz w miesiącu albo sam zawieźć lub na własny koszt zawieźć takie zużyte meble do punktu zbiórki odpadów. Opłaty za wywóz śmieci są tak skalkulowane, że obejmują wywóz odpadów wielkogabarytowych w wybranych podanych do publicznej wiadomości terminach. Można zwiększyć liczbę takich transportów, ale wówczas zwiększą się koszty, które zostaną przeniesione na mieszkańców w postaci wzrostu opłat za wywóz śmieci.

avatar
~Radna ma rację.
04.06.2018 18:55

To my, ludzie powinniśmy dbać o porządek i tego uczyć nasze dzieci już od najmłodszych lat. Ulica Jagodowa i najbliższe otoczenie. ..... Szkoda słów. I śmieci, gruz, piach, wyrzucają na ulicę i niezamieszkałe działki lokalni "biznesmeni"

avatar
~xxx
04.06.2018 18:57

Proponuje przy kontenerach zamontować kamery i nakładać mandaty z górnej półki. Jesli radny Giezek uważa że pozostawiane ubrania przy kontenerach są po to , aby można było sobie cos wybrać to ustawić mu taki pojemnik pod domem i wtedy zobaczymy co będzie mówił. Mieszkam niedaleko miejsca gdzie są ustawione pojemniki na odpady segregowane i sama zauważyłam że w ciągu dwóch godzin po opróżnieniu pojemników mimo że są puste , to obok nich naustawiane jest pełno smieci .

avatar
~mieszkaniec
04.06.2018 18:57

To jest dowód na to że władza już nie panuje nad niczym . Problem ze śmieciami po prostu nich przerósł . Kto to widział żeby w takiej sprawie zamiast wywozić częściej śmieci okładać się pismami i apelami do mieszkańców . Czy już miasto tak mocno upadło pod tymi rządami burmistrza ? . Brać się za robotę a nie pisać głupawe pisma w tej sprawie . Niby gdzie ja mam trzymać połamany tapczan ? . A śmietnik jest od czego ? . Poza tym śmieci są własnością gminy . W innych miastach jakoś rozwiązano ten problem a u nas nie można ? .

avatar
~Xyz
04.06.2018 20:07

Czopek chyba od tego ciepła oszalal. Radny Giezek jest tylko na sesjach?Pytam... Bierzcie sie do prawdziwego zarządzania ,a Czopek nawet niech nie próbuje startować na burmistrza ...chyba ze na sołtysa Koziej Wolki.

avatar
~Baśka
04.06.2018 23:21

Pani Radna nie kuma co do gromadzenia śmieci-odpadów wielkogabarytowych.... !, Firma typu Spółka Komunalna ma problem, bo również nie rozumie tego problemu, bo nie posiada opracowanego żadnego systemu co do zbierania-usuwania tego typu śmieci z miejsc ich składania przez mieszkańców - bo!, bo jest źle zarządzana od samego momentu objęcia kierownictwa przez Tą panią...!. , bo!, jej właściciel jakim jest Burmistrz miasta Wschowa nie ma w tym temacie zielonego pojęcia ....!. Pani poseł zapomina, że to Ona jest dla mieszkańców, że to SK jest dla mieszkańców, że to Burmistrz i jej urząd ma służyć mieszkańcom, a nie ODWROTNIE !!!!. A więc !, Ryba psuje się od głowy, czyli od pani Burmistrz, pani Prezes SK, Rady Nadzorczej tej Spółki oraz naszych Radnych na czele z Radnym Giezkiem, którzy przez cztery lata nie byli w stanie przez swoje działania wymusić na władzy administracyjnej rzetelnych i sprawnych działań na rzecz dobra Suwerena .............. i mamy we Wschowie to co mamy, czyli b e z p r a w i e , b a ł a g a n , s m r ó d i działania władzy na kolanie......!!!!

avatar
~PiotrRo
05.06.2018 09:58

A co pani radna robiła na tej sesji ? Przecież przewodnicząca wg. pani Stanek-Juśkiewicz nie jest godna do sprawowania tej funkcji ponieważ prawdomówni obrońcy praw człowieka z SB założyli jej teczkę. W kwietniu robi pani szopkę i wychodzi z obrad a w maju już wszystko jest ok ?

avatar
~Kerad
05.06.2018 10:00

Jedną z przyczyn jest powojenna migracja ze wsi do miast, często z Kresów. Związane było to z przeludnieniem wsi i rozwojem przemysłu w Polsce. Ciemnota i namiętność gminu do beztroski,brak elokwencji, obycia, dobrych manier, znajomości reguł jest skutkiem obecnej sytuacji.

avatar
~obserwator
05.06.2018 11:01

Bez sensu, ile razy widziałam jak podjeżdża samochód na innych blachach i ładuje w kontener ile wejdzie (lepiej do śmietnika niż w las) ale chodzi mi o to że się prują do mieszkańców jak nie tylko mieszkańcy korzystają ze śmietników, również wyrzucają śmieci ludzie którzy wracają z pobliskich jezior, syf w okol śmietników robią żule bo grzebią w nich i wszystko wyrzucają.

avatar
~Edzia
05.06.2018 11:24

Zacznijmy od tego że ludzie nie wiedzą do czego służą kosze na śmieci na koło klatek schodowych rzucają tam wszystko pampersy odchody po psach bynajmniej na moim osiedlu jest taki smród przy tych temp.ze nie idzie wytrzymać

avatar
~Adaś
05.06.2018 11:32

Prawda leży po środku, p. radna Stanek ma wiele racji, .......... to w naszych głowach jest problem ! Jak człowiek jest nauczony z domu to papierek ( peta) nie rzuci byle gdzie, przetrzyma go i znajdzie dobre miejsce na "zaparkowanie" śmiecia bez problemu. To tylko nieprzerwany proces kształcenia i non stop dopominania się o czystość przyniesie zamierzone efekty . Lecz i firma odpowiedzialna za ten stan rzeczy, najwyraźniej też odbiega od pełni ideału, to w końcu Oni zostali do tego powołani i dobrze opłaceni . Burmistrz , prezes SK niezaprzeczalnie nie mają jeszcze powodów do radości, że już osiągnęli stan pełnego zabezpieczenia w tej bardzo ważnej usłudze, tak jeszcze nie jest . Radni muszą burmistrzowi wypominać , p. Czopek musi wzmocnić SK do takiego poziomu aby wszystko było uprzątnięte , a my w tym ekologicznym procesie nie możemy być bierni. Każde pieniądze można zmarnować ( a jak wiemy, mieszkamy w powiecie biednym) , nie wymusimy zbierania i wywozu śmieci 3x w tygodniu , tu nie poziom bogatej UE, ale w uczciwym "porozumieniu" obywatel - urząd można wiele dobrego zdziałać .......... tylko chcieć . Tylko jeszcze jedno, ........... ten dekalog to jeszcze dla "starego" już dla nowego burmistrza szykujemy ? Adaś

avatar
~obserwator
05.06.2018 11:57

Dlaczego macie pretensje do ludzi a nie do tych którym płacimy za oczyszczanie i wywóz śmieci . Wiadomo jest okres letni i śmieci będzie przybywać tak w koszu jak i w śmietnikach a rolą S.K jest ich wywóz . Więc dlaczego macie pretensje do ludzi a nie do tych co im płacą za wywóz tych nieczystości . Leszno i Nowe Sól sobie poradziły a taka mała Wschowa ma trudności . Wstyd i skandal żeby tak mały problem urastał do roli kpin i wielkich debat . Tutaj trzeba złapać za pysk tych odpowiedzialnych i wysokopłatnych ze S.K że nie wywiązują się ze swoich obowiązków lub nająć jeszcze jedną firmę z kożuchowa na wywóz odpadów .

avatar
~df
05.06.2018 12:29

Kargule

avatar
~do radnego
05.06.2018 13:47

Świetnie powiedziane. Gwarancja u Czopka skończyła się po 1-roku urzędowania. Ktoś dobrze powiedział kiedyś na zw.pl , elce , że jak rady Giezek będzie kandydować na burmistrza ma największe szanse. Powoli... się to sprawdza.

avatar
~marekton
05.06.2018 14:06

Paweł odejdź od klawiatury. Zapomniałeś jak Grabieżców z Czopkiem pisałeś ?

avatar
~@ do radnego
05.06.2018 14:35

jak widać byle okazja, byle wpis, byle możliwość wypowiedzenia się , a już tzw. "trolle" radnego Giezka / albo jego samego/ byłego eksperta od Czopkistów - faceta od wszystkiego i niczego narzucają go jako kandydata. Szkoda, że nie ma we Wschowie funkcji Sołtysa Gminy, bo na pewno i to stanowisko tak wybitna jednostka postanowiła by objąć we władanie !?. Żenada!!!!!

avatar
~Wschowianin
05.06.2018 14:57

Wybory pazdzierniku i jeszcze dużo czasu....do postawienie krzyżyka przy urnie wyborczej .Czy Giezek ? burmistrzem......może Glinski?

avatar
~@"wschowianin"
05.06.2018 18:37

A ty swoje - może ten , a może ten ..... chroń Boże od tych na "G" źle się życiowo kojarzy !!!! "wschowianin" proponuję zmień płytę ew. litery w analfabecie tyle tam pięknych liter np. piękne K, M, R itp. wystarczy tylko uruchomić szare komórki..... Powodzenia!

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl