TworzymyGłos Regionu

reklama

Radni nie zgadzają się na zakup działki w Wyszanowie, głos w sprawie zabiera ksiądz proboszcz

Wtorek, 22 sierpnia 2017 o 12:57, aktualizacja Wtorek, 22 sierpnia 2017 o 13:08, autor: 33
Radni nie zgadzają się na zakup działki w Wyszanowie, głos w sprawie zabiera ksiądz proboszcz

Radni ze Szlichtyngowej nie zdecydowali się na zakup działki u brzegu Baryczy w Wyszanowie. Gmina planuje tam przygotować miejsce rekreacyjne oraz przystań. Burmistrz Elżbieta Rahnefeld nie rozumie decyzji radnych, zarzucając im brak odpowiedzialności. Głos na sesji zabrał ksiądz proboszcz Antoni Łatka, mówiąc, że zachowanie radnych jest dla niego niezrozumiałe. Ksiądz proboszcz nie poprzestaje na tym i zamieszcza na stronie parafii artykuł, zestawiając starożytną definicję polityka z definicją marksistowsko-leninowską.

18 sierpnia w Szlichtyngowej odbyła się sesja Rady Miejskiej. Jeden z punktów obrad przewidywał głosowanie nad pakietem zmian w budżecie, w tym zabezpieczenie środków na wykup działki w Wyszanowie. W innym punkcie obrad radni mieli zdecydować o wykupie działki. Jeden i drugi projekt uchwały został odrzucony. Na 12 głosujących radnych, 7 było przeciw.

- Stawiamy na rozwój turystyki w naszej gminie - mówiła burmistrz Elżbieta Rahnefeld - Wschowa ma jezioro lgińskie, Sława ma swoje jezioro i turystów. Jesteśmy zdania, że my również możemy mieć taki teren, który przyciągnie turystów. Każdy kto był w Wyszanowie wie, że jest to wyjątkowe miejsce i warto je turystycznie zagospodarować. Podjęliśmy się wielkiego trudu, żeby je odpowiednio przygotować. Zdobyliśmy środki na usunięcie pozostałości po moście, który zalegał na Baryczy od 70 lat. Pozyskaliśmy na ten cel 170 tysięcy złotych, dzięki dobrej współpracy z marszałkiem Stanisławem Tomczyszynem. Trzeba podkreślić, że tutaj nie wydaliśmy ani złotówki z naszego budżetu.

Burmistrz przypomniała, że w następnym kroku Urząd poszukiwał odpowiedniego miejsca. Stwierdzono, że najdogodniejszym terenem, będzie działka, należąca do prywatnego właściciela. Podjęto z nim rozmowy i w efekcie wynegocjowano cenę nabycia w wysokości 17 tysięcy złotych.

- Zakup tej działki daje nam możliwość pozyskania kolejnych terenów z Agencji Nieruchomości Rynku Rolnego - mówiła burmistrz - ale jeżeli nie będziemy posiadali czegoś swojego, to żadnej innej działki nie pozyskamy. Rozmawiałam na ten temat z ministrem. Okazuje się, że przepisy tak się zmieniły, że nie będziemy mogli starać się o działki z Agencji Nieruchomości Rynku Rolnego, jeżeli nie będziemy posiadali swoich terenów.

Jak wynikało z dyskusji, radni mieli zastrzeżenia co do potrzeby wykupienia działki od osoby prywatnej. Tę sytuację tłumaczył zastępca burmistrza Andrzej Bielawski.

- Pojawiają się takie głosy, że gmina mogłaby pozyskać działkę od Agencji - mówił wiceburmistrz - żeby taką działkę pozyskać, to musiałyby nastąpić zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego, a sama działka musiałaby w tym planie zmienić swoje przeznaczenie. W związku z tym nie ma możliwości pozyskania tych terenów od Agencji. Gdybyśmy chcieli coś takiego zrobić, to przecież radni dobrze o tym wiedzą, że procedura zmian w planie zagospodarowania przestrzennego trwałaby około roku.

Podczas głosowania nad projektem uchwały 5 radnych było za jej przyjęciem, 7 radnych głosowało przeciw.

Po głosowaniu decyzję radnych postanowił skomentować ksiądz proboszcz Antoni Łatka.

- Jestem bardzo zaskoczony postawą radnych co do zakupu działki rekreacyjnej w naszej gminie - mówił ks. proboszcz - jest okazja szczególna, zwłaszcza, że są dotacje i to się odrzuca.

Ksiądz proboszcz zastanawiał się również głośno, jaki jest powód takiej decyzji radnych. Czy jest ona przemyślana, czy też jest to głosowanie przeciw dla zasady.

Na stronie parafii ks. proboszcz Antoni Łatka podsumował decyzję radnych w ten sposób: Według starożytnej filozofii: być politykiem (prezydentem, posłem, radnym, sołtysem) – to troszczyć się o dobro wspólne.

Być politykiem według  filozofii Marksistowsko-Leninowskiej to walka klas, niszczyć innych, przeciwników, aby mieć władzę a istniejącej władzy utrudniać życie.

Jeszcze na sesji przewodniczący Rady Miejskiej Henryk Baraniak zapowiadał, że zwoła komisję i postara się, aby kolejna sesja Rady Miejskiej w Szlichtyngowej odbyła się jak najszybciej. Wiadomo już, że będzie ona miała miejsce w najbliższy piątek, 25 sierpnia. Ponownie radni zdecydują o uchwałach, które tydzień wcześniej odrzucili.

(rak)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (33)

avatar

avatar
~do łatki
22.08.2017 13:16

ksiadz chyba za bardzo sie wmieszał w lokalną politykę a zapomniał o swoich wiernych. Z opublikowanego casino w kwietniu raportu CBOS wynika, że 84% badanych jest niezadowolonych z politycznego zaangażowania duchownych. Ksiądz jako obywatel ma prawo do własnych poglądów politycznych, lecz nie może do ich głoszenia wykorzystywać ani ambony, ani mediów społecznościowych, bo nawet na Facebooku każdy z nas – księży, pozostaje księdzem. Osobiście, dla dobra relacji, radziłbym jeszcze dalej idącą powściągliwość i na temat preferencji politycznych nie rozmawiał nawet prywatnie, do czego sam się stosuję i innych zachęcam. Nie przeszkadza to jednak wielu nazywać mnie „szamanem synagogi” czy „wysłannikiem Syjonu”. Dlaczego? Tylko dlatego, że nie promuję tych nurtów politycznych, które „prawdziwy ksiądz” gorliwie promuje. Kościół jest dla wszystkich. Kościół jest (powinien być) poza i ponad podziałami. Jak mówi o. Gużyński OP, zaangażowanie księdza w bieżącą politykę zawsze sprowadza go do pozycji gracza w brudnej grze.

avatar
~Mieszkaniec
22.08.2017 13:40

no zagalopował się trochę.

avatar
~Mieszkaniec
22.08.2017 20:12

Zamiast mieszać się w politykę gminy lepiej niech zainteresuje się parafia ile dzieci komunijnych chodzi do kosciola na mszę św maja dość a te próby i indeksy wszystko odbierane jako kara przymus

avatar
~krys
23.08.2017 17:05

Ksiadz tez jest mieszkancem naszej gminy i ma prawo do wyrazenia wojego zdania i go wo pelni popieram.

avatar
~weteran
22.08.2017 13:43

A Antek co ma do powiedzenia? następny co myśli że wszystko mu wolno! znalazł się inwestor! i sponsor! w ten sposób nikogo nie będzie zmuszał a do wytykania to pierwszy za chwilę na ambonie wygłosi kto za co i z kim jak zawsze a potem się dziwi że mało ludzi chodzi do kościoła tak jak sklepy nie chcą sponsorować to wytyka kto i że nie chciał dać w ten sposób postępuje osoba wysłana od Boga?? osoba która uczy miłosierdzia ?? to zwykły materializm!!!!!!!!!!!!

avatar
~mieszkaniec xxx
22.08.2017 13:51

Najpierw to powinno się zapytać Pana Tarki jakie grunty są wolne bo większość to jego tereny i własności którymi zarządza a przekształcanie nic nie da bo to tylko koszty dla Gminy i trwonienie pieniędzy jak zawsze w naszej Gminie .

avatar
~Ojej
22.08.2017 14:14

Zdanie księdza ponad zdaniem Radnych. A może chcieli dla wszystkich równo a nie tak jak było zapisane. Śmiech na sali

avatar
~Luis
22.08.2017 14:38

Ciocia Elżbieta załamana ! o nie taką Szlichtyngowę walczyła! a tak się przygotowała a Radni NIE! tak trzymać i czasami się sprzeciwić to zaczną myśleć że nie o to ludziom chodzi , tylko o dobre zarządzanie a tego w naszej Gminie niestety BRAK ! i tak zostanie do puki do puty się władza nie zmieni ! Janek działaj i to szybko bo nie będzie co zbierać!

avatar
~Barbara
22.08.2017 15:08

Teraz ta Pani powinna wołać za tą działkę 50.000 zł bo tyle jest warta a cena promocyjna jaka była to już nie aktualne! a dadzą 50,000zł bo im na tym zależy!

avatar
~Mieszkaniec;
22.08.2017 15:13

Sporna działka to nieużytki które bardzo często są zalewane przy większej wodzie na Odrze. Czy budowę domu zaczynamy od budowy dach! w pierwszej kolejności P. Rahnefeld powinna zabiegać o pogłębienie koryta Baryczy i ewentualne obwałowanie. Osobiście popieram decyzję Radnych! pieniądze nie popłyna z wodą! Szkoda. że 170 tyś wydano na usunięcie mostu- można było te środki przeznaczyć na inny cel np. na odbudowę spalonego mostu łączącego Dryżynę z Wyszanowem który służył rolnikom do dojazdu do swoich działek rolnych.!

avatar
~ext7
22.08.2017 15:16

ad „do łatki” Z całym szacunkiem ,ale czy Antoni Łatka - nie jako ksiądz, ale jako obywatel, mieszkaniec gminy nie ma prawa do wyrażenia własnej opinii?? Przyjmijmy ,że Ksiądz to profesja(dość specyficzna ,ale jednak) .Dlaczego zatem fryzjer, elektronik, sprzedawca, etc. ma prawo do swobodnej wypowiedzi ,a ksiądz nie??? Tego nie rozumiem!!!

avatar
~do ext
22.08.2017 15:45

Jak będzie ksiądz płacił podatki takie jak fryzjer ,elektronik, sprzedawca etc to ma prawo do wypowiedzi ale poza kościołem ! . I przestań pisać swoje głupkowate myślenie .

avatar
~hjk
22.08.2017 15:54

Prosta sprawa. Sędziowie, prokuratorzy i policjanci też mają prawo do własnego zdania na tematpolityki a jednak nie mogą o tym mówić otwarcie. Do kościoła chodzimy się modlić a nie wysłuchiwać z ambony niezadowolenia księdza. Ksiądz takim postępowaniem odpycha ostatnią garstkę wiernych co chodzą do kościoła. Dlaczego tylu parafian jeździ na msze św do Wschowy lub Głogowa ? Katolicka nauka kościoła dużo artykułów poświęca problemowi angażowania się księży w politykę i żaden praktycznie tego nie pochwala. Jestem ciekaw co na to nasz biskup powie.

avatar
~do ext
22.08.2017 16:03

Ksiądz niech się zajmie tym do czego został powołany, głosić słowo Boże a nie uprawiać politykę i to w mizernym wydaniu. Kościół coraz bardziej pusty, młodzieży jak na lekarstwo, przy odwiedzaniu chorych wysługuje się szafarzami a niektórzy naprawdę chcą spotkać się z księdzem. An nasz albo na rybach albo na wyjazdach. Nie wiem czy o sprawie wie biskup, chyba by należało powiadomić biskupa o poczynaniach jego (...).

avatar
~krys
23.08.2017 17:27

Ludzie pierdzielicie trzy po trzy,ksiadz jest mieszkancem naszej gminy, I ma prawo do wolasnego zdania jak kazdy z nas. A po drugie to ja tez jestem po jego stronie,w sprawie zakupu tej dzialki ,aby cos bylo w tyj gminie. Po trzecie mozna pozyskac kolejne fundusze na rozwoj gospodarki wodnej,ale nie lepiej przepierniczycz okazje ,tak jak za poprzedniego burmistrza ,gdzie wklad naszej gminy mial wynosic jeden % ,no ale po co???? tak stwierdzil poprzednik."Burmistrz"... Ale najlepsze jest to ze w szkolach wala sie kominy ,potrzebna jest naprawa parkiety,naprawa placy apeliwego,naprawa dachu,lecz szanowni radni maja to w (...) i odrzucili budzet. A sa na to srodki,dodatkowe srodki. No ale co tam dla pewnego radnego nie wystarczy na naprawe kawalka instalacji wodnej i podgzewacz wodny.... Bo tylko 10000 zloty to zamalo. Ale na podwyzki podatki i swoich diet to lapy w gore bez zastanowienia. Zobaczymy jak przeglosja ustawe dla radnych.. Chodzi o to ze tym radnym ktorzy sa nieobecni na sesi nie wyplacac diety,tylko wowczas za usprawiedliwione ma byc "L-4"...

avatar
~mistrzu
22.08.2017 16:38

ksiądz myśli że my mieszkańcy Szlichtyngowy jesteśmy ślepi ,moze i jestesmy a moze nie chcemy pewnych sytuacji widzieć nie wtrącaj sie (...) do tej polityki ,nie twoja sprawa ,.do kościoła anie na sesję

avatar
~Adaś
22.08.2017 16:39

Ufff ..... p. Redaktorze ...... Pan dozuje emocjami jak w najlepszym kryminale , a jeśli będzie cz. III uffff ........ nie wiem czy dam radę taką grozę w stanie "zero/zero" oglądać ? Państwo zwracacie uwagę na parę rzeczy ,,,, no, głównie na tego księdza co siedzi przy stole prezydialnym więc rozumiem że z "władzy" ? Tak najogólniej mówiąc może mieć i swoje zdanie , mnie to nie przeszkadza jak wyraża je w trybie normalnym , a że jest pod "łapą" urzędu to mówi tak jak to Oni oczekują . Kościół dzisiaj jest w "posłudze" PiSu więc proszę sobie nie wyobrażać , że będąc w tym nurcie może sobie ktoś ze szczebla mikro gminy salutować plecami do ideologii. A teraz to co moje ............. jestem wstrząśnięty tym co robi ta kobieta , a nie robi prawie NIC, ale tym razem jestem całym sercem za nią ! Bo skoro nic do tej pory , przez okres trzech lat nie usłyszałem za wyjątkiem straconych lat po rządach p. Asta aż do 2014 , nie zrobiła ( nie liczmy tych metrów tynku) to taka "bomba" inwestycyjna musi naprawdę cieszyć. Już nie wiem czy można powiedzieć , że absolutnie powinno być Wam obojętne co , niech chociaż to jedno Wam wyjdzie inwestycyjnie . Przecież nic nie macie , gmino , cokolwiek powstanie jest novum dla Was , wszystko macie "wytarte " do zeluwy . Pani burmistrz ma absolutną rację , kwota 17tys. dla Gminy jest chyba bzdetem, a może otworzyć drogę do funduszy UE , a przecież o to chodzi . Na razie nam jeszcze dają , proszę korzystać , nawet jeśli jest to program bardzo pod publikę i pod wybory 2018 , nie szkodzi , ta "przystań" już zostanie na stałe. W kategorii priorytetów gminy z pewnością nie jest to potrzeba marzeń , ale realnie, ta władza już nic więcej Wam nie zaproponuje więc rzucanie jej kłody pod nogi jest niezrozumiałe. Ja boję się tylko czegoś takiego co zostało na Sesji głośno nie powiedziane, .... p. Przewodniczący Baraniak nie ma już piórek sójki na swoim tyle, prowadzi Sesje z pozycji lidera (to mi się podoba) , dojrzale, przycina ratuszowi a jednak podniósł rękę na NIE ? Myślę , że to nie niechęć personalna zadecydowała, to absolutnie zrobiło wrażenie decyzji podjętej wcześniej ? Adaś

avatar
~krys
23.08.2017 17:44

Pan baraniak za dlugi tu juz siedzi i w (...) mu sie przewraca razem z soltysem z Gorczyny.....aly przyjdzie czas na nich..... Pozostalych radnych pana Le...... z Gorczyn I pana St z Szlichtyngowy , bylem przekonany ze jestescie po stronue miasta i jego rozwoju. Ale jak widze ze licza sie dla was inne wartosci zysku.. A dla mieszkancow to juz sie nic nie nalezy....a zwlaszcza ze mozna Uzyskac fundusze z UE i tp..... A nie jeden-jedna osoba ktora tu sie wypowiada.lub ich dzieci....przywleka swoje cztery liter nad przystan... A jestem przekonany ze ta przystan powstanie....

avatar
~Wacek
22.08.2017 16:56

A co to za instytucja "Agencja Nieruchomości Rynku Rolnego"? Pierwszy raz słyszę o takiej instytucji. Cyba się pani burmistrzowej coś nazwy pomieszały.

avatar
~Mieszkaniec;
22.08.2017 16:56

a kto pozyska te fundusze unijne ? bo jak do tej pory to biora tylko pozyczki np. pozyczka na remont stacji uzdatniania wody w starych drzewcach /co robili przez trzy lata?

avatar
~rewitalizacja
22.08.2017 17:04

Prawda jest taka że 17 tyś to nie są pieniądze i zakup tej działki to dobry pomysł a przeciw to trochę nieporozumienie i Rada niech przemyśli tą ofertę bo to jest tylko jedna pensja pani Burmistrz!

avatar
~ext7
22.08.2017 17:38

Hmmm.. Dość pokrętna logika. Czy jak ktoś podatków nie płaci, bo np. jest bezrobotnym, albo studiuje itp. to pozbawiony jest praw obywatelskich?? To nie jest tak ,że sędziowie, policjanci, etc. nie maja prawa do własnego zdania w sprawach społecznych – jak najbardziej tak, ale jak o politykę chodzi , to tylko przy wyborczej urnie, oczywiście dotyczy to również księży. Zgadzam się - używanie ambony do głoszenia prywatnych opinii, nawet w sprawach społecznych ,jest swego rodzaju nadużyciem, ale cóż, każdemu z nas zdarza czasami popełnić „fo pa” .Problem w tym ,że ci, co w opozycji są, nawet w tak „dupowatej” sprawie jak zakup tej nieszczęsnej działki, widzą polityczne żerowisko. Po co?? Tego nie wiem. Przecież gdyby udało się utworzyć ten „mały raj” dla kajakarzy i nie tylko, to co w tym złego?? Ad „do ext7” cyt.” I przestań pisać swoje głupkowate myślenie” Zadziwiający to apel!!! Czyżbyś odmawiał mi prawa do swobodnej wypowiedzi. A co ja mogę o tym myśleć??? Chyba tylko to, że jesteś wzorcowym przedstawicielem lewackiej tolerancji.

avatar
~czytający
22.08.2017 19:44

Ale w komentarzach jest hipokryzja! Komentujący atakują księdza bo zabiera głos w sprawie która go nie dotyczy, a sami również zabierają w niej głos pisząc komentarze. Ksiądz jak każdy obywatel może wyrażać swoje poglądy na sprawy publiczne (oczywiście nie z ambony!).

avatar
~do czytającego
23.08.2017 06:48

Najlepiej żeby zabierał głos w Watykanie ale kto mu udzieli zezwolenia na wypowiadanie się w obecności Papierza ? Ostatecznie ma swoją plebanię niech tam poucza swoich gości co mają robić . A kościół jest od modlitwy i tylko do tego ma służyć .

avatar
~czytający
23.08.2017 17:57

Zgodzę się że kościół jest do modlitwy, ale to nie znaczy że ksiądz ma tylko msze odprawać i się nie interesowaćco się w koło niego dzieje.

avatar
~jola
22.08.2017 20:12

Oczywiście, wyciągnięcie pozostałości po moście burmistrz przypisuje sobie ale prawda jest troszeczkę inna. Przewodniczący rady powiatu pan Waldek S. jako dyrektor Zarządu Melioracji i gosp. wodnej w Zielonej Górze, któremu podlega rzeka Barycz podniósł ten problem na sesji rady powiatu i zobowiązał się załatwić ten problem bo to jest zadanie województwa. Gmina nie miała z tym nic wspólnego, burmistrz była tylko na przejażdce po Baryczy i całość roboty przypisała sobie. A wracając do tematu księdza, to kiedyś co drugie kazanie to był temat młodzieży, że się dla nich nic nie robi. Dzisiaj nabrał w tym temacie wody w usta i myśli, że posterunek załatwił cały temat a bałagan w parku jak był tak jest nadal. Tego to już dzisiaj nie widzi!

avatar
~Oserwator
22.08.2017 23:40

DO Adaś-przew. Baraniak to lider ? raczej kompletny mieszacz,który działa tylko i wyłącznie w swoim interesie zależy z której strony wiatr zawieje. A część radnych bezradnych dała się zmanipulować kompletnie. Zagłosowali nawet na Nie dotyczących zmian w uchwale budżetowej przyznającej im pieniądze na remont w szkołach i świetlicach. A ta uchwała o działce była ważna ale nie najważniejsza. Ale lider jak go nazwano chciał pokazać kto tu rządzi. Kiedy najbliższa sesja?

avatar
~Mieszkaniec
23.08.2017 06:15

@Obserwator przecież jest napisane kiedy "Wiadomo już, że będzie ona miała miejsce w najbliższy piątek, 25 sierpnia. Ponownie radni zdecydują o uchwałach, które tydzień wcześniej odrzucili."

avatar
~Dranie
23.08.2017 12:10

Radni chcą się wykazać bo wybory niedługo ale wykazują się głupotą a ksiądz ma prawo się wypowiedzieć bo jest takim samym mieszkańcem gminy jak każdy.

avatar
~do Drania
23.08.2017 12:29

Proszę z tymi wnioskami ostrożnie , bo gdyby nie ci radni to dzisiaj stanowisko burmistrza w Szlichtyngowej kosztowałoby pana/ią dużo powyżej 10tys./miesiąc a miałbyś zrobione tyle samo , czyli NIC ! Przecież już raz chciała przeforsować podwyżkę dla siebie.

avatar
~Mieszkaniec
23.08.2017 18:52

Szkoda, że nikt nie zauważył, że radni zwrócili uwagę, że mają wątpliwości, które nie zostały rozwiane na posiedzeniach komisji i wyrazili wolę ponownego rozpatrzenia tych uchwał. Jeśli byliby przeciwni zgłosiliby wniosek formalny o przekierowanie środków pomiędzy paragrafami i przegłosowali go. Proste.

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl