Jak dużo może wnieść znak towarowy do majątku firmy?
Wycena znaku towarowego to nie dla wszystkich jasne zadanie. Niektórzy przedsiębiorcy zachodzą w głowę, po co podejmować się wyceny. Otóż zastrzeżony znak można wyceniać z różnych powodów.
Jednym z nich jest ustalenie wartości przedsiębiorstwa, a znak towarowy dobrze rozpoznawalnej marki może być cennym składnikiem aktywów. Ponadto znak wycenia się w celu obrotu tymże zarejestrowanym znakiem. Często ma to miejsce przy przejęciach firmy czy fuzjach, w momencie wniesienia znaku do spółki, w procesie ustalania celów, w procesach inwestycyjnych oraz w sytuacji, kiedy biznes przechodzi w model franczyzy.
Znak towarowy może wnieść wiele do firmy. Jego wycena to otwarcie drogi do korzyści, jakie wynikają z jego funkcjonowania na rynku. Znając wartość logotypu, którym posługuje się konkretna firma, można wprowadzić go do obrotu, np. przejść na model franczyzy bądź licencjonować nazwę.
Wyceniając znak towarowy, trzeba zestawić koszty związane z obecnym użytkowaniem nazwy z przyszłymi korzyściami. Podczas wyceny warto wziąć pod uwagę podobne nazwy, jeśli takowe funkcjonują na rynku oraz czas, jaki został poświęcony na tworzenie marki. Nie bez znaczenia są też pieniądze wyłożone na budowanie firmy i jej renomy. Wycena jest bardzo trudnym zadaniem, dlatego warto powierzyć ją profesjonalistom.
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w UE?
Należy podkreślić, że marka może podlegać wycenie dopiero w momencie, kiedy jest zarejestrowana jako znak towarowy w urzędzie patentowym. Zastrzeżenie znaku może obejmować rynek polski, teren Unii Europejskiej, jak i cały świat. Każdy wybór niesie ze sobą pewne koszty. Ile więc kosztuje zarejestrowanie znaku w UE?
Obliczenie dokładnych kosztów rejestracji znaku jest możliwe, jednak pod lupę należy wziąć wiele rozmaitych czynników. Wśród opłat wyróżniamy te jednorazowe, jak i opłaty przedłużające ochronę zarejestrowanego znaku.
Wybrane opłaty jednorazowe, np:
- 1000 EUR — zgłoszenie tradycyjne znaku;
- 850 EUR — zgłoszenie online znaku;
- 50 EUR — dopłata za drugą klasę usług i towarów;
- 150 EUR — dopłata za trzecią i kolejną klasę usług i towarów.
Opłaty za przedłużenie ochrony wyglądają identycznie.
Dlaczego warto wykonać badania przed rejestracją znaku?
Zanim jednak zdecydujesz się na rejestrację znaku, warto poddać go odpowiednim badaniom. Nie zawsze chwytliwa nazwa czy ładnie zaprojektowane logo wystarczą, by móc z marszu je zarejestrować i zapewnić im ochronę. Często pierwszym krokiem powinny być rzetelnie przeprowadzone badania, które dadzą pewność, że znak pozytywnie przejdzie proces rejestracji.
Badanie zdolności rejestrowej znaku to bardzo szczegółowa analiza konkretnego logotypu, nazwy czy grafiki. W czasie badania brane są pod uwagę:
- przesłanki bezwzględne;
- przesłanki względne, czyli znaki zgłoszone w systemie krajowym, jak i międzynarodowym, posiadające już ochronę oraz będące potencjalną przeszkodą podczas rejestracji wybranego przez przedsiębiorcę znaku.
Wykonanie badań skupiających się na zdolności rejestrowej znaku daje sporo korzyści. Przede wszystkim:
- dokonywana ocena pozwala z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, czy urząd udzieli ochrony na dany znak, czy nie;
- badanie pozwala dokonać niezbędnych zmian w konkretnym znaku, dzięki czemu uzyska on ochronę;
- badanie zabezpiecza przedsiębiorcę przed niepotrzebnymi kosztami poniesionymi w momencie rejestracji, która ostatecznie nie dojdzie do skutku.
Jak widać, badania są niezbędne, aby odpowiednio przygotować się do procesu rejestracji znaku. Niezbędna jest też odpowiednie zaplecze finansowe, które pozwoli uiścić wszelkie opłaty.