19.08.2016 15:00
Rozdział III
Organy sołectwa oraz zakres ich kompetencji
§ 5.
1. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie - organ uchwałodawczy,
2) Sołtys - organ wykonawczy.
2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka, która ma zadania pomocnicze i opiniodawczo-doradcze.
§ 6.
1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach określonych w § 3, za wyjątkiem rozstrzygania w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej a w szczególności:
1) opiniowanie spraw dotyczących funkcjonowania instytucji publicznych w Sołectwie,
2) współuczestniczenie w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Gminy konsultacji społecznych,
3) opiniowanie organizacji transportu komunikacji lokalnej,
4) opiniowanie sprzedaży mienia komunalnego, budżetu Gminy w zakresie dotyczącym Sołectwa,
5) występowanie z wnioskami do Rady Gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców Sołectwa,
6) współpraca z radnymi z terenu Sołectwa w zakresie spotkań z wyborcami oraz kierowania do nich wniosków dotyczących Sołectwa,
7) podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z sąsiednimi sołectwami.
§ 7. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór sołtysa i rady sołeckiej lub poszczególnych jej członków oraz ich odwoływanie,
2) opiniowanie projektu statusu Sołectwa,
3) przyjmowanie sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej prowadzonej przez Sołtysa,
4) określanie przeznaczenia środków finansowych, wydzielonych w budżecie Gminy do dyspozycji sołectwa, w ramach uprawnień przyznanych sołectwu,
5) wyrażanie stanowiska Sołectwa, gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy,
6) uchwalanie programów działania Sołectwa,
7) określanie sposobu wykorzystania funduszu sołeckiego.
§ 8.
1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej wybranych przez Zebranie Wiejskie trwa cztery lata i odpowiada kadencji Rady Gminy.
2. W przypadku zmiany Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej w trakcie trwania kadencji, kadencja nowo wybranego Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej upływa wraz końcem kadencji Rady Gminy.
3. Po upływie kadencji Sołtys i Rada Sołecka pełnią swoje obowiązki do dnia wyboru nowego Sołtysa i Rady Sołeckiej.
4. Działalność Sołtysa i Rady Sołeckiej jest jawna i ma charakter społeczny.
5. Jawność działania Sołtysa i Rady Sołeckiej obejmuje prawo mieszkańców do uzyskania informacji o działalności organów sołectwa oraz prawo do zaznajomienia się z protokołami z zebrań wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej i uchwałami Zebrania Wiejskiego.
6. Za pełnienie funkcji Sołtysowi przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży, o ile Rada Gminy tak postanowi w odrębnej uchwale.
§ 9. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 10.
1. Do zadań Sołtysa należy zarządzanie codziennymi sprawami Sołectwa, realizacja uchwał Zebrania Wiejskiego, udział w sesjach Rady Gminy Trzebiel oraz wykonywanie innych czynności określonych niniejszym statutem i przepisami prawa.
2. Do kompetencji Sołtysa w szczególności należy:
1) zwoływanie Zebrań Wiejskich i prowadzenie jego obrad,
2) przedkładanie na Zebraniu Wiejskim projektów uchwał, programów działania będących przedmiotem obrad,
3) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej i prowadzenie ich obrad,
4) organizacja wykonania uchwał i ustaleń Zebrania Wiejskiego oraz kontrola ich realizacji,
5) składanie wniosków w imieniu Sołectwa na sesjach Rady Gminy,
6) uczestniczenie w naradach sołtysów,
7) potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają i dopuszczają przepisy prawa,
8) sporządzanie sprawozdań z działalności Sołectwa i przedkładanie go na Zebraniu Wiejskim najpóźniej do 31 maja roku następującego po roku, którego dotyczy,
9) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej,
10) współdziałanie z organami Gminy w organizowaniu i przeprowadzeniu konsultacji społecznych,
11) kierowanie akcją pomocy w Sołectwie w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych poprzez wykonywanie zarządzeń Wójta,
12) wykonywanie innych zadań wynikających ze spraw bieżących Sołectwa, w szczególności w zakresie przekazywania informacji o problemach Sołectwa oraz jego potrzebach odpowiednio do Wójta oraz Rady Gminy,
13) zarządzanie i administrowanie mieniem gminnym przekazanym Sołectwu do korzystania,
14) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów, w szczególności w zakresie ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, doręczania pism w postępowaniu podatkowym, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków, przekazywanie informacji o wymiarze podatku od nieruchomości i rolnym.
§ 11.
1. Dokumentację Sołectwa prowadzi Sołtys.
2. Dokumentacja Sołectwa zawiera w szczególności: statut Sołectwa, Uchwały Zebrania Wiejskiego, protokoły z Zebrań Wiejskich oraz posiedzeń Rady Sołeckiej, sprawozdania oraz korespondencję dotyczącą Sołectwa.
3. Po upływie kadencji Sołtys przekazuje dokumentację Sołectwa nowemu Sołtysowi.
§ 12.
1. Na Sołtysie spoczywa obowiązek zapewnienia obsługi techniczno biurowej Zebrania Wiejskiego, a szczególności protokołowania jego przebiegu.
2. W celu wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1 Sołtys może wyznaczyć członka Rady Sołeckiej.
3. Obsługę przebiegu Zebrania Wiejskiego podczas wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz w przypadku zwołania Zebrania Wiejskiego przez Wójta zapewnia Urząd Gminy.
Rozdział IV