TworzymyGłos Regionu

reklama

Wschowa po referendum

Wtorek, 21 czerwca 2016 o 10:43, aktualizacja Środa, 22 czerwca 2016 o 11:11, autor: 26
Wschowa po referendum

W związku ze zbliżającym się referendum lokalnym w sprawie odwołania burmistrz Danuty Patalas oraz Rady Miejskiej we Wschowie staramy sobie odpowiedzieć na pytanie jak będzie wyglądał obraz gminy Wschowa po 26 czerwca. O komentarz poprosiliśmy przewodniczącą Rady Miejskiej we Wschowie, Hannę Knaflewską-Walkowiak oraz radnego z klubu Nasza Wschowa-Nasz Samorząd Bogdana Jaworskiego.

Krzysztof Grabka nie zamierza startować na burmistrza - rozmowa z Hanną Knaflewską-Walkowiak

Aleksander Ziemek: Zacznijmy trochę spekulować. Załóżmy, że 26 czerwca mieszkańcy gminy Wschowa zadecydowali o odwołaniu burmistrza. Jak Pani widzi przyszłość samorządu w gminie po udanym referendum?

Hanna Knaflewska-Walkowiak: Mam nadzieję, że wybrany zostanie nowy burmistrz, który będzie osobą rozsądną, z doświadczeniem samorządowym. Na to liczę. A co dalej? W mojej opinii ewentualny burmistrz powinien prezentować nowatorskie spojrzenie na rozwój i problemy naszej gminy. Bez oglądania się wstecz na to co było. 

 Co Pani rozumie jako nowatorskie spojrzenie na rozwój gminy? 

Musi opierać się to rozsądne gospodarowanie środkami publicznymi, ich dystrybucja musi przede wszystkim wpływać na poprawę warunków życia mieszkańców gminy. Wydaje mi się, że jest to możliwe tylko pod warunkiem, że burmistrz będzie dobrze współpracował ze wszystkimi radnymi, bez wprowadzenia podziałów na "naszych" i opozycję. I nie ukrywam, że liczę na większe pozyskanie środków z funduszy europejskich, nawet kosztem zawieszenia na rok budżetu obywatelskiego. 

Dlaczego? 

Na budżet obywatelski przeznaczamy ok. 600 tysięcy złotych, uważam, że mogłyby to być środki przekazane na wkład własny do pozyskania pieniędzy z funduszy europejskich. To jest ostatnie tak duże rozdanie środków z Unii Europejskiej i wydaję mi się, że powinniśmy z niego maksymalnie skorzystać. 

Wschowianie często zadają pytanie co po referendum? Kto zostanie burmistrzem jeśli odwołana zostanie Danuta Patalas. Jaką mogą mieć gwarancję, że burmistrzem zostanie osoba rozsądna, z doświadczeniem?

Jedyną gwarancją jaką mogą mieć to rozsądne wybory przy urnach. Dokładne zapoznanie się z ewentualnymi kandydatami i ich zapleczem. A kto zostanie burmistrzem, tego nie wiem, bo nie słyszałam żadnych nazwisk osób, które chciałyby się ubiegać o to stanowisko. Jedyne co mogę powiedzieć na ten temat, to zapewnić, że nie zamierza startować były burmistrz Krzysztof Grabka. Ludzie często spotykając mnie mówią, że to Grabka chce zostać burmistrzem. Muszę to stanowczo zdementować. 

Czyli istnieje ryzyko związane z wyborami. Czy Pani zdaniem jeżeli odwołana zostanie Danuta Patalas i ewentualnie Rada Miejska to mieszkańcy powinni wyciągnąć jakieś wnioski z tego faktu?

Tak. Mieszkańcy powinni wyciągnąć z całej tej sytuacji wnioski. I nie tylko mieszkańcy, ale także włodarze naszego miasta i gminy. Moim zdaniem nawet następny burmistrz powinien wyciągnąć wnioski. Rządzący powinni zdawać sobie sprawę, że ich czyny nie pozostają bez kary, że należy liczyć się z całą Radą Miejską i przede wszystkim z potrzebami mieszkańców. 

W takim razie przedstawię przed Panią drugi scenariusz. Referendum się nie udaje, na stanowisku burmistrza pozostaje Danuta Patalas i nie zmieniony został skład Rady Miejskiej. Jak wygląda w takim przypadku przyszłość samorządu we Wschowie? 

Myślę, że niezależnie od wyniku, władze powinny referendum uznać za lekcję pokory, która skłoni ich do przemyślenia, że należy brać pod uwagę wszystkie głosy spływające od mieszkańców i organizacji działających na terenie gminy. Ważne dokumenty powinny być szeroko konsultowane, a wręcz współtworzone przez zainteresowane strony, nie może mieć miejsca sytuacja, że plany i strategie powstają w ciszy gabinetów, bez dyskusji nad ich kształtem. Mam również nadzieję, że niezależnie od wyniku referendum zostanie podjęty dialog z tak zwaną opozycją. Żebyśmy jako Rada Miejska jednym głosem mówili o sprawach najważniejszych, takich jak na przykład plan rozwoju gminy. 

 

Za mało czasu na obiektywną ocenę - rozmowa z Bogdanem Jaworskim

Rafał Klan: Jak pan ocenia sytuację Wschowy przed referendum?

Bogdan Jaworski (radny klubu Nasza Wschowa Nasz Samorząd): Myślę, że inicjatorom referendum zabrakło cierpliwości. Mam wrażenie, że więcej w tej decyzji emocji i rozpalonych, gorących głów. Z mojego punktu widzenia, to dość smutna wiadomość. Tak pani burmistrz, jak i radni funkcjonują w samorządzie kilkanaście miesięcy. To za mało czasu na obiektywną ocenę. Z drugiej strony pod inicjatywą referendum podpisało się wielu mieszkańców. Jak podejrzewam nie są to jedynie osoby, związane z samorządem, ale również osoby, które składając podpis pod referendum wysłały sygnał, że coś jest nie tak. To niewątpliwie żółta kartka od mieszkańców. Bez względu na wynik referendum, trzeba wyciągnąć z tego wnioski. Wierzę natomiast w mądrość ludzi. Mieszkańcy wybiorą to, co dla nich najlepsze.

Gdyby wynik referendum był negatywny, to jakie wnioski powinni wyciągnąć samorządowcy?

Myślę, że należałoby taki wynik potraktować jako mocne ostrzeżenie. Powinniśmy zdobyć się na refleksję, zacząć zmiany od samych siebie, potrzebna będzie autokrytyka, coś pewnie wymagać będzie weryfikacji. I to powinno charakteryzować rządzących, również mnie, bo należę do klubu, który wraz z panią burmistrz wygrał ostatnie wybory samorządowe. Muszę też dodać coś z własnego doświadczenia. Przed wyborami interesowałem się sprawami samorządu, ale rola radnego, to coś więcej niż tylko przyglądanie się temu, co się w gminie dzieje. Tutaj trzeba się angażować w życie mieszkańców, ich problemy, szukać rozwiązań. To wymaga naprawdę sporo czasu. Muszę przyznać, że ubiegły rok był pod tym względem dla mnie bardzo trudny. Zaangażowania wymagało moje życie zawodowe i prywatne.  Chwilami zastanawiałem się, czy podjąłem dobrą decyzję, startując na radnego. Ostatecznie uważam, że dobrze zrobiłem, ale wiem, że powinienem więcej wymagać od siebie.

A jaką widzi pan Wschowę, jeżeli referendum będzie skuteczne?

Mam wrażenie, że do ostatnich wyborów samorządowych wschowska scena polityczna była uśpiona. Może zwrot ,,scena polityczna" jest trochę na wyrost, bo Wschowa, to przecież nie jest Warszawa, ale myślę, że każdy zrozumie, co mam na myśli. Również sam samorząd przez ostatnie lata był uśpiony i zmiana tego wydawała się nieunikniona. Tak po prostu musiało być. W związku z tym wiele się zmieniło w nowej kadencji samorządu - tak w samym samorządzie, jak i na scenie politycznej. Myślę, że jest o wiele dynamiczniej i ciekawiej. W samej lokalnej polityce jest dużo sporów, dyskusji. Tak musi być, to jest normalne. Tego wcześniej nie było. Do tej pory i lokalna polityka, i samorząd raczej usypiały mieszkańców, niż ich ożywiały. Jeżeli referendum byłoby skuteczne, to mam nadzieję, że albo pojawi się nowa siła polityczna, albo obecni na lokalnej scenie politycznej wzmocnią się na tyle, że będą atrakcyjni dla mieszkańców ze swoją wizją gminy. Chcę jednak podkreślić dwie rzeczy - to zbyt krótki czas na obiektywną ocenę pani burmistrz i rady, ale z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że referendum jest elementem demokracji.

REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (26)

avatar

avatar
~alla
21.06.2016 17:23

rozsądne wyważone wypowiedzi, ale p. Jaworski czy pan wpisuje sie w agresję swego ugrupowania NWNS i pisze anonimowo w waszej gazetce Nasze wschowskie sprawy????

avatar
~Wyborca
21.06.2016 17:41

Raz na korytarzu ratusza byłem świadkiem jak pan Jarowski stał na boczność przed p. Czopkiem , słowa były nie tęgie. Robił z pana krasnoludka , nie ma pan nic nam do powiedzenia jakie zasady obowiązywały w NWNS ?

avatar
~nmn
21.06.2016 20:01

Moim zdaniem obecna ekipa mocno manipulowala przed wyborami i teraz myślą, ze można dalej manipulować. A tu niestety brakuje pokory i samokrytyki. Chyba jednak pójdę na referendum bo taka władza być nie może. Wschowe trzeba uwolnić od konfliktu burmistrz- radni.

avatar
~Jan
21.06.2016 21:23

Proszę mi powiedzieć, co będzie jak referendum przejdzie. ? Komisarz? Na ile lat? Rok? Dwa? I co w przeciągu tych lat? Stop każdej inwestycji, nawet tej najmniejszej? Dwa lata stoimy? Chcę wiedzieć, co dalej? Jakie skutki (pozytywne jak i negatywne) dla mnie, mojej firmy, rodziny przyniesie referendum.

avatar
~Wschowianin
21.06.2016 21:39

Szkoda Panie Bogdanie pańskiego zapału samorządowego. Najwyższa pora przejrzeć na oczy. Na arogancji kłamstwie i krzywdzie ludzkiej demokracji samorządowej się nie buduje.

avatar
~go
21.06.2016 21:55

Pan Bogdan Jaworski i (sama nie wierzę, że to piszę) Pani Knawlewska są w nielicznej grupie rozsądnych i merytorycznych radnych naszego miasta.

avatar
~autokrytyka
21.06.2016 22:21

Czy radny wie na pewno co to jest autokrytyka? Znam tego pana i mam wątpliwości.

avatar
~wschowianin
21.06.2016 22:53

bardzo mądra wypowiedź Pana Jaworskiego ....myślę że niepotrzebne jest referendum...patalasowa może wylecieć ...Ale szkoda mi Pana wiceburmistrza , który wiele robi dla Wschowy !!!! on powinien być burmistrzem bez 2 zdań !

avatar
~Daniel Golec
21.06.2016 23:19

Panie Bogdanie, nawet jeżeli burmistrz w referendum nie zostanie odwołana to istotnie autokrytyka będzie uzasadniona. Co więcej wskazana byłaby radykalna rekonstrukcja gabinetu burmistrz oraz zawarcie szerokiej koalicji w radzie miasta. Ostatnie półtora roku rządów obecnej większości to w istocie pasmo klęsk i blamażu. Szkoda ponieważ jest to czas stracony dla gminy i jej mieszkańców. Nie stać nas na zmarnowanie pozostałej części kadencji, zwłaszcza że otoczenie gminy się dynamicznie zmienia. Sąsiednie miasta mają ograniczone możliwości rozwoju ze względu na ich populację, dlaczego z tego nie korzystamy? Program wyborczy burmistrz i próby wcielenia go w życie w tym pomysły burmistrza Czopka to niestety odpowiedz na nieistniejące lub już nieaktualnie problemy np. projekt TBS, który za chwilę w świetle nowej polityki mieszkaniowej państwa stanie się nieatrakcyjny dla jego adresatów. Czas na prawdziwe zmiany. Referendum jest pierwszym z koniecznych lekarstw. Drugim może być ewentualnie wspomniana rekonstrukcja i szeroka koalicja. Wybór w rękach (nogach) mieszkańców oraz włodarzy!

22.06.2016 00:00

Panie Aleksandrze spodobało mi się to. Ja bardzo szanuję i cenię Pańskich adwersarzy. Pani Hanna jest bardzo pragmatyczna, stanowcza, odpowiedzialna. Jako przewodnicząca gminnej rady, to właściwy człowiek na właściwym miejscu, Mam do niej zaufanie i dlatego na ten czas „w nosie mam” to REFERENDUM!!!! NIE IDĘ i to się już nie zmieni. Pani Hanna wyraźnie powiedziała, że Pan Grabka nie zamierza kandydować, a ja jestem zdeklarowanym „Grabkowiczem” dlatego też nie mogę postąpić inaczej, to byłaby nielojalność. Zgadzam się z Panem Jaworskim, że ta referendalna inicjatywa , delikatnie rzecz ujmując jest nieco przedwczesna . Oczywiście dziwi mnie nieco ,że to właśnie Pan Jaworski posypuje własną głowę popiołem ,bo niby z jakiego powodu to robi???. Gdyby zrobił to Pan Miłosz Czopek ,to być może miałoby to jakieś uzasadnienie. Nie wierzę, że Pan Jaworski przed kimkolwiek na „baczność stawał” !!!Bo i po co miałby to robić?? W tym przypadku to władza zależna jest od głosu radnego. On po prostu potrafi SŁUCHAĆ, nawet wtedy ,gdy „ktoś pierdoli od rzeczy” To nie możliwe jest, On jest całkiem „niezłym” lekarzem weterynarii ,u niego się czeka w kolejce ,to jest jego źródło utrzymania, a czas spędzony w ratuszu to „deficyt dla domowego budżetu Jaworskich” Więc o Jaworskim nie wypisujcie głupstw..

avatar
~Adaś
22.06.2016 13:07

A ja jestem nieco odmiennego zdania. Co do p. Knaflewskiej , pełna zgoda, całkowicie jestem zaskoczony jej dojrzałością polityczną , a Sesje pod jej przewodnictwem mają swój bieg, czego nie można powiedzieć o z-cy i jego "biegłym" języku polskim. Natomiast p. Jaworski całkowicie mnie rozczarował ! Już sama przynależność do "organizacji" NWNS od początku wzbudziła moje zdziwienie ? jak (tak sobie pomyślałem) człowiek z zawodem, z zasobem wiedzy socjologicznej i sporym IQ może dać się zaszeregować wespół z gronem o symbolu "ZA ILE ?" . Nie chcę rozważać tu zasobów finansowych radnego (PIT 2014) ale wnioskuję że każdy grosz się liczy. Oni wszyscy (radni) w 100% deklarują ideę , kochani , tylko deklarują , zapewniam Was że już drugim pytaniem jest "ZA ILE" ? , a dla niektórych pierwszym. Ja również miałem WIELKIE oczekiwanie co do radnego Jaworskiego , naprawdę liczyłem na niego , na jego wiedzę, rozsądek, biznesowe doświadczenie (prowadzi prywatkę) i stanowczość. Ale tak nie jest , tylko ze dwa razy "samodzielnie" się wypowiedział , innym razem już w nutę "Cezara" ......czwartego razu nie było. On jest w 100% tylko "żołnierzem " , kapralem woli i decyzji p. Czopka. Cała ta NWNS jest wytworem ideowca, marzyciela, co myśli o sformalizowaniu władzy a statystyczni są tylko do podnoszenia rąk. Pan Jaworski jako jednostka (radny NWNS) nie ma nic do powiedzenia,........ NIC, może tylko aby nie popuścić ....... wstać i wyjść. Za duże , nie rzeczowe i nieracjonalne masz oczekiwania mój druhu (ext7) , ja kiedyś też tak myślałem. Zwróć uwagę jak ostrożnie Jaworski teraz operuje słowem, aby nikomu się nie narazić. Pełny strach przed konsekwencjami, On doskonale wie że teraz musi grać na siebie, bo albo .........albo ? Może stać się wielkim ODNOWICIELEM, prorokiem demokracji , mesjaszem wschowskiego ludu lub w sytuacji referendum negatywnego ............ dalej będzie tylko jednym z NWNS , tylko (podkreślam słowo "tylko" , bo Czopek może tego nie uznać za łaskę) do stania "na baczność" . Referendum jest instytucja nam daną z dobrodziejstwa demokracji, nie mów , bo tego nie wolno, że masz to w nosie. Teraz wstydzę się za Ciebie, że tak stara "dziadyga" może coś takiego wypowiadać ? Ty możesz zagłosować po swojemu, ale wręcz masz "obowiązek" uczestniczyć świadomie w przemianach gospodarczo-politycznych tej gminy. Dostałeś takie prawo, a co by było gdybyś tego prawa nie miał, do głosowania , do wybierania władzy ? Swoją postawą dajesz pozwolenie na tworzenie śmieszności (Janik, Giezek), bo aby zostać radnym, prezesem, należy być godnym tego stanowiska, należy mieć wiedzę administracyjną czy ekonomiczną . Oczywiście że Grabka deklasował obecną burmistrz w politycznym i osobistym savoirze vivre , a jak czytam co wyprawia prezes Janik w firmie i jakim językiem "ciamka" do swoich podwładnych, to sobie tak myślę ............... o czym Ty Jaworski tu pierd.........

avatar
~info
22.06.2016 18:28

Nigdzie nie ma informacji gdzie należy głosować! Ludzie tego nie wiedzą!

avatar
~Kasia
22.06.2016 22:29

Po otrzymaniu pseudo gazetki do domu i obejrzeniu plakatów na mieście stwierdzam ze przeciwnicy Pani Burmistrz to zawistni idioci !! Jak mozna tak obrażać kobietę, byc tak zawistnym oderwanym od koryta burakiem ? Oby było jak najmniej ludzi którzy poszło na referendum chociażby ze względu na fakt ze nie tak powinna wyglądać walka o władze a ludzie którzy za tym stoją nie dostali sie do niej.

avatar
~Alla
23.06.2016 08:05

Prosze przypomniec sobie plakaty- ublizajacych wladzy i wulgarne gazetki Naszej Wschowy Naszego Samorzadu kto mieczem wojuje od miecza gine i zapomnial wół jak cieleciem był miecz odnowicieli obwrocil sie przeciwko nim

avatar
~Kasia
23.06.2016 09:17

Nigdy nie widziałam plakatu Pana Grabki itp w takim wydaniu jak Pani Patalas wiec proszę się zasanowić co Pani pisze, bo napewno nikt prędzej nie był taki zawistny i bezczelny. Poza tym co to za tok myślenia? Jeśli jedno skoczy z ratusza, to reszta też ma skoczyć?

avatar
~do Kasia
23.06.2016 09:43

Tą wschowską mowę nienawiści rozpoczęła NWNS w artykule GRABIEŻCY. Opublikowanie czyjegoś zdjęcia, podanie nazwisk i publiczne nazwanie kogoś GRABIEŻCĄ to objaw kultury politycznej? Określenia typu Grabieżcy, Hunowie i Krętacz były dopuszczalne? Do tego zachowanie naganne przy zwalnianiu pracowników. Prawomocne wyroki Sadu Rejonowego i Okręgowego wskazujące jednoznacznie na zachowanie pracodawcy w stosunku do pracownika jako mające na celu PONIŻENIE PRACOWNIKA. To mało? To objawy KULTURY POLITYCZNEJ ?

avatar
~Adaś
23.06.2016 09:59

Pani Kasiu, jak już tak Pani widzi całą sprawę i tak Pani stawia sprawę to tylko się wtrącę. Ja co do formy przyznaję Pani rację, ....... bo kobieta, szacunek i styl należy zachować (choć Ona często go nie ma dla swoich adwersarzy ?) , zgoda, nie można tępym nożem ciąć, p. Grabka nigdy nie posunął się do takiej "rzezi" . Ale ja o czymś innym, bo mnie się wydaje że każdy ma prawo do swojej oceny ale nie ma prawa jeszcze tak działać jak to robi Pani, a więc namawiać do nie uczestniczenia w referendum. To duży błąd. To po co jest w ogóle ta demokracja, konstytucja, prawo wyborcze, wolność myśli ? Myli się Pani, należy w 100% korzystać z każdej formy jaką dzisiaj daje nam republika , to wręcz jest naszym obowiązkiem uczestniczenie w tych procesach. Tak nas postrzegają w UE , kłótliwi i emocjonalni ale jak przychodzi do decydowania zastawiamy się czynnikiem agresji i głupoty. Proszę nie dawać powodów aby i o Pani tak myślano.

avatar
~Kasia
23.06.2016 10:21

Dziękuję Panie Adamie, za rzeczową opinię. Nikogo nie namawiam, ani nie odradzam co do pójścia do referendum, bo to każdego indywidualna sprawa, i uważam dokładnie tak samo jak Pan, że należy korzystać z danego nam prawa ale jeśli widzę co się dzieje, i dlaczego doszło do tego referendum, i kto do niego dąży, to poważnie myślę że lepiej zostać w domu, chociażby żeby pokazać "grupie zawistnych" że nie tędy droga, i takimi działaniami do niczego nie dojdą.

avatar
~do Kasia
23.06.2016 10:38

Właśnie dlatego ,,żeby pokazać "grupie zawistnych" że nie tędy droga, i takimi działaniami do niczego nie dojdą." ja i cała moja rodzina i znajomi pójdziemy w niedziele zagłosować.

avatar
~mieszkaniec
23.06.2016 10:48

Ja też pójdę na referendum bo czego się nie dotknie Czopek i Patalasowa to trąci sądem i odszkodowaniami z moich podatków. Jeszcze dwa lata mam harować na prywatne sądowe fanaberie? Jak tacy są mądrzy i zawistni zarazem to niech płacą ze swoich.

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl