Kupno i sprzedaż
To podstawowa sytuacja, w której wycena firmy jest niezbędna. Chodzi przecież o to, by jak najlepiej określić jej wartość wyrażoną w konkretnej walucie. Dzięki temu wiadomo, ile tak właściwie realnie można zainkasować za przedsiębiorstwo lub ile można za nie zapłacić. W tym wypadku bardzo ważne jest też wzięcie pod uwagę przyszłych przepływów pieniężnych, jakie będą generowane przez firmę.
Postępowanie układowe, upadłościowe lub likwidacyjne
Wycena wartości spółek lub przedsiębiorstw ma w tym wypadku na celu określenie ich realnej wartości, co pozwala określić, ile pieniędzy można odzyskać np. na poczet spłaty długów u wierzycieli.
Łączenie lub podział przedsiębiorstw
Wycena przedsiębiorstwa jest też niezwykle ważna przy łączeniu lub podziale spółek. Dzięki niej można określić, które z przedsiębiorstw udziałowych ma, jaką konkretną wartość. Pozwala to łatwiej określić, które z przedsięwzięć jest rentowne, a które nie. Świadomość wartości poszczególnych firm wchodzących w skład spółki jest także ważna przez wzgląd na odpowiedni ich podział. Może się przecież zdarzyć, że jedna z firm jest warta znacznie więcej niż pozostałe.
Postępowania cywilnoprawne
Skoro przedsiębiorstwo ma wartość, to jest ono także formą majątku i może być włączane do postępowań cywilnoprawnych. Jednak, by tak się stało, musi być znana konkretna i zgoda z rzeczywistością wartość firmy. Z tego też powodu bardzo ważna jest wycena np. przy włączaniu firmy do masy spadkowej.
Weryfikacja zdolności kredytowej
Jeżeli przedsiębiorstwo stara się o otrzymanie kredytu, to koniecznie trzeba znać jego wartość. Tylko w takim wypadku bank może zdecydować o udzieleniu lub odmówieniu kredytu. Majątek firmy jest dowodem jej wiarygodności oraz tego, że w razie kłopotów będzie ona mogła spłacić zaciągnięty w banku dług. Przy naprawdę wysokich kredytach przedsiębiorstwo może stać się ich zabezpieczeniem, więc jego wartość wpływa w znacznym stopniu na zdolność kredytową przedsiębiorstwa oraz jego właścicieli.
Planowanie przyszłości firmy
Może wydawać się to banalne, ale by zarząd przedsiębiorstwa mógł odpowiednio zaplanować kierunek rozwoju firmy, musi najpierw znać aktualny jej stan. Oznacza to, że niezbędna jest wiedza na temat rzeczywistej wartości firmy. Dzięki tej wiedzy łatwiej jest zaplanować przyszłe koszty prowadzenia działalności oraz potencjalne zyski, a to wszystko wpływa na proste i bardziej miarodajne wyznaczenie kierunku przyszłego rozwoju oraz ewentualnych planów łączenia lub podziału przedsiębiorstw.