Energooszczędność w parze z ekologią
Chcesz, aby twój hotel osiągnął standard godny drugiej połowy XXI wieku? Nie zaczynaj od powieszenia na ścianie ogromnego telewizora z ekranem najnowszej generacji. Podstawowa praca, jaką należy wykonać, aby umilić gościom pobyt, jest dla nich niewidoczna. Chodzi o montaż ergonomicznych, bezpiecznych i skutecznych instalacji. Dotyczy to zarówno obiektów noclegowych, jak i lokali gastronomicznych.
Stawianie na nowe technologie w obszarze instalacji niesie wiele korzyści, z których na pierwszy plan wysuwa się oszczędność. Oczywiście inicjalne nakłady są niezbędne. Trzeba zainwestować np. w instalację fotowoltaiczną, magazyn energii, pompę ciepła czy rekuperację, ale te wydatki szybko się zwrócą gdy lokal zacznie być praktycznie samowystarczalny pod kątem energii. Oznacza to również znaczną ulgę dla środowiska naturalnego, ale też poprawia komfort użytkowników. Goście mogą spać w hotelu czy spożywać posiłki w pomieszczeniach odpowiednio ogrzewanych czy klimatyzowanych, z wentylacją i czystym powietrzem.
Wszystkie instalacje trzeba uwzględnić w projekcie technologicznym. Jeśli masz wątpliwości, jak udokumentować remont, warto zdecydować się na specjalistyczne konsultacje HoReCa. Specjaliści udzielą wszystkich niezbędnych informacji, mogą również przygotować sam projekt.
Nowoczesne sprzęty i przydatna elektronika
Gdy zrobiliśmy już dobry podkład w postaci funkcjonalnych instalacji, przychodzi czas na zainteresowanie się sprzętami. W hotelu będą się one rzucać w oczy bardziej niż w restauracji, ale w obu przypadkach zasada jest jedna: zdecyduj się na zakup tego, co realnie podniesie walory twojego biznesu i umili pobyt gościom.
W pokoju hotelowym warto postawić na telewizor albo rzutnik z projektorem. Nie zaszkodzi dorzucić do zestawu także konsolę do gier, zwłaszcza jeśli obsługujesz przede wszystkim gości biznesowych, którzy po pracy się nudzą. W restauracji technologia może z kolei znacznie wpłynąć na jakość przygotowywanych dań (np. urządzenie do gotowania sous-vide).
Nowe technologie i sztuczna inteligencja
Coraz częściej poza samymi nowoczesnymi sprzętami, korzystamy także z inteligentnego oprogramowania. Choć brzmi to jak scenariusz filmów sci-fi, to w wielu przypadkach AI jest już standardem. Jego przejawem jest choćby SmartTV z dostępem do VOD, który zaproponuje kolejny film zgodnie z naszymi preferencjami.
Wśród nieśmiało testowanych nowych technologii są również boty dokonujące rezerwacji w hotelach czy przyjmujące zamówienia w restauracji, ale na tym etapie trudno jeszcze powiedzieć, czy takie rozwiązania się przyjmą. Jeśli chcesz postawić na ekstrawagancję, kup raczej okulary VR to pokoju hotelowego a w restauracji zaproponuj gościom ekologiczne menu bez papieru, w postaci kodu QR.
Ciche przerzucanie zadań na klienta
Trendem, który z pewnością będzie dalej rozwijany, jest zaangażowanie klienta w proces jego własnej obsługi. Zasada jest jedna: gość nie może wiedzieć, że wykonuje zadania, które standardowo należą do recepcjonisty czy do kelnera.
W przypadku obiektów noclegowych chodzi oczywiście o samodzielną rezerwację z pomocą wyszukiwarek i porównywarek. Restauratorzy mogą z kolei częściowo odciążyć personel a nawet zredukować jego liczebność, nawiązując współpracę z firmami obsługującymi zamówienia w ramach aplikacji do zamawiania jedzenia z dowozem lub z odbiorem własnym.
Choć zastosowanie nowych technologii może się początkowo wydawać trudne czy wręcz niepotrzebne, to przed postępem nie uciekniemy. Zamiast więc opierać się nowinkom jak najdłużej a później w panice gonić konkurencję, lepiej znaleźć się w awangardzie innowatorów. Zyskamy dzięki temu szybki feedback ze strony klientów i czas na to, aby dokonać ewentualnych poprawek zanim innowacja, którą wprowadzamy, przestanie być wyjątkowa i stanie się standardem, wymaganym przez gości.