Trendy w edukacji
Na świecie istnieje wiele systemów edukacyjnych, zatem nie ma możliwość uznać któryś z nich za jedyny słuszny i skuteczny. Zauważyć, natomiast można, że niezależnie od przyjętego modelu to pierwsze lata nauki mają największy wpływ na dalszy przebieg edukacji i ogólny poziom życia. Właśnie w przedszkolu dzieci uczą się wchodzenia w interakcje z rówieśnikami oraz adaptują się do środowiska. Dzieci nabywają wówczas umiejętności językowe i komunikacyjne, dzięki którym uczą się radzić sobie z codziennymi sytuacjami społecznymi, a w konsekwencji budują poczucie własnej wartości. Europejskie Centrum Polityki Strategicznej informuje, że edukacja wczesnoszkolna ma największe znaczenie w dalszym życiu człowieka, zatem inwestowanie w ten sektor edukacji powinno być największe. Z punktu widzenia gospodarki przyniesie to największy zwrot. Rośnie znaczenie edukacji wczesnoszkolne. Polska plasuje się w tym sektorze w czołówce państw Europy, równając się z tak rozwiniętymi edukacyjnie państwami jak Norwegia, Irlandia czy Hiszpania. W 2006 roku w Polsce działało 1,3 tys. niepublicznych i 15,9 tys. publicznych przedszkoli. Natomiast w 2014 roku czterokrotnie zwiększyła się liczba niepublicznych placówek przedszkolnych. Edukacja prywatna zapewnia lepsze dopasowanie do oczekiwań rodziców, którzy dzięki korzystaniu z przedszkoli prywatnych mogą jednocześnie zadbać o prawidłowy rozwój dzieci i pracować zawodowo, podczas gdy w przedszkolach publicznych brak jest wolnych miejsc.
Poziom edukacji w rozwoju konkurencyjności państwa
Światowe Forum Ekonomiczne co roku prezentuje "Globalny Raport Konkurencyjności". Forum bada warunki rozwoju poszczególnych państw, uwzględniając poziom edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu edukacji podstawowej i średniej. W rankingu z 2017 roku w pierwszej dziesiątce państw będących liderami edukacji na świecie, znalazło się 6 krajów europejskich. Miejsca czołowe zajęły kraje o skrajnie odmiennych systemach edukacyjnych. Faworytem rankingu jest Finlandia. W obszarze edukacji podstawowej i średniej Polska zajęła 43 miejsce, które jest zbliżone do ogólnego wyniku konkurencyjności naszego kraju. W Polsce odnotowujemy wzrost liczby prywatnych szkół podstawowych po wprowadzeniu reformy likwidującej gimnazja. Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje, że liczba prywatnych szkół podstawowych wzrosła o 20 %. Podmioty prywatne cechuje elastyczność, łatwo dostosowują się do warunków demograficznych. Sprawia to, że Polacy mają duże zaufanie do tego sektora. W krajach należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), 84% uczniów w wieku 15 lat uczęszcza do szkół publicznych, natomiast 12% do prywatnych. finansowanych przez państwo, a 4% do niezależnych placówek prywatnych. Szkoły niepubliczne najczęściej finansowane są przez organizacje non-profit, a w dalszej kolejności przez wspólnoty wyznaniowe, w najmniejszej części przez organizacje nastawione na zysk.
Szkoła publiczna czy prywatna
Wiele osób uważa, że przewagą szkół prywatnych nad publicznymi jest zaangażowanie uczniów w naukę. Poza tym , szkoły prywatne postrzegane są jako te, które mając na uwadze globalizację, śledzą światowe wzorce i wdrażają skuteczne modele edukacji. Dlatego bogactwem edukacji niepublicznej jest różnorodność, przez co należy rozumieć wiele programów i metod dopasowanych do różnych dzieci. Jakość placówek edukacyjnych często oceniana jest na podstawie wyników osiąganych przez uczniów. Różnice w poziomie edukacji pomiędzy szkołami publicznymi i prywatnymi mierzone są przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, która sprawdza m.in. egzaminy gimnazjalne. W przedmiotach ścisłych jak matematyka czy przyroda lepsze wyniki osiągają uczniowie szkół prywatnych, podobnie jeżeli chodzi o języki obce, zwłaszcza język angielski. Widać tu duży nacisk szkół prywatnych na naukę języków obcych. Szkoły publiczne w Polsce cechują się brakiem odpłatności oraz położeniem blisko miejsca zamieszkania (rejonizacja). W szkołach publicznych głównym problemem wydaje się być duża liczebność klas, czasem sięgająca do 30 osób. Szkoły te mają, także ograniczony dostęp do pomocy naukowych. W przypadku szkół prywatnych indywidualne podejście do ucznia gwarantuje mała liczebność grup. Klasy w szkołach niepublicznych liczą zwykle około 12 osób. Dzieci mogą korzystać z różnego rodzaju pomocy naukowych i uczestniczyć w zajęciach specjalistycznych. Dodatkowo placówki prywatne zapewniają konsultacje z takimi specjalistami jak psycholog czy logopeda. Rodzice doceniają fakt, że szkoły prywatne gwarantują stałe godziny zajęć, dzięki czemu można zachować cykl dobowy dziecka. W szkołach publicznych, w których mamy do czynienia z bardzo licznymi klasami, zdarza się, że dzieci mają zajęcia jednego tygodnia rano a następnego popołudniami, przez co ich rytm dobowy jest zakłócony. Wśród wad szkolnictwa prywatnego wymienia się ograniczenia w dostępności do infrastruktury sportowej. Szkoły prywatne stają się coraz bardziej dostępne dla średnio sytuowanych rodzin, gdyż koszt miesięczny uczęszczania dziecka do takiej placówki to średnio 1000 zł.
Z badań statystycznych wynika, że szkoły prywatne dla swoich dzieci częściej wybierają kobiety, ludzie młodzi i osoby o poglądach wolnorynkowych.
Raport o szkolnictwie prywatnym w Polsce został przygotowany przez firmę Ourkids. Zobacz raport na: http://www.ourkids.net/pl/raport-o-szkolnictwie.php.