Artykuł sponsorowany
Lean manufacturing to nowoczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym. Koncepcja ta powstała i rozwinęła się w oparciu o narzędzia oraz zasady Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS). Profesjonalne szkolenia z zakresu lean production obejmują praktyczne zagadnienia, a ich celem jest wdrażanie zasad i narzędzi Lean. Aby to osiągnąć konieczne jest merytoryczne przygotowanie pracowników i uświadomienie im na czym polega cała koncepcja. Doświadczeni trenerzy prowadzą zajęcia teoretyczne, lecz przede wszystkim koncentrują się na praktycznych aspektach posługując się konkretnymi przykładami.
Kompleksowy proces wdrożenia obejmuje kluczowe zagadnienia, m.in. Lean Thinking, jak również tzw. Shopfloor Management, czyli zarządzanie operacyjne oraz techniki VSM dotyczące analizy i projektowania przepływów materiałowych i informacyjnych, a także opis poszczególnych narzędzi Lean (Kanban, standaryzacja, TPM, 5S, one-piece-flow). Więcej szczegółów nt. zakresu organizowanych szkoleń znajdziemy na stronie organizatora e-opex.pl/szkolenia/szkolenia-six-sigma/.
Mapowanie strumienia wartości (tzw. VSM – Value Stream Mapping) jest jedną z technik Lean manufacturing stworzoną przez dwóch japońskich inżynierów Taiichi Ohno i Shigeo Shingo, związanych z koncernem Toyota. Technikę tę stosuje się w celu identyfikacji całego strumienia wartości dla każdego produktu lub całej rodziny produktów. Polega ona na analizie i ustaleniu wszystkich czynności w procesie produkcyjnym począwszy od klienta aż po materiały i surowce niezbędne do powstania produktu. Analizowanie procesu produkcji oraz przepływu wszelkich informacji pozwala tworzyć wartość dodaną do produktu lub usługi. Początkowo metoda ta miała na celu głównie wyeliminowanie strat w procesie produkcyjnym, aby uzyskać przewagę konkurencyjną, a z czasem stała się jedną z najważniejszych metod rozwoju przedsiębiorstwa. Technika ta polega na kompleksowej analizie wszystkich składowych procesu, która okazuje się niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Szkolenie zapewnia teoretyczne i praktyczne wskazówki z zakresu powyższej analizy i pozwala na poznanie niezbędnych narzędzi oraz samodzielne tworzenie mapy oraz wykorzystanie jej w praktyce.
Koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym skupia się na usprawnianiu poszczególnych procesów od podstaw i opiera się na realnych danych. Proces ten dotyczy m.in. poprawy przepływu komunikacji w obu kierunkach, uwzględnia pełne zaangażowanie pracowników oraz tzw. liderów produkcji i obejmuje wszystkie poziomy zarządzania warsztatem produkcyjnym. To metoda weryfikowania wyników produkcyjnych i skutecznego rozwiązywania problemów poprzez zaangażowanie wszystkich jednostek w jakikolwiek sposób związanych z osiągnięciem wyniku. Zgodnie z koncepcją jednego z autorów Kiyoshi Suzaki Shopfloor Management powinien koncentrować się na realnych aspektach: realnym miejscu, realnych informacjach oraz faktach.