Główne zarzuty wobec władz gminy polegają na zakazach utworzenia klas 4 i 7 w nowej szkole, która na mocy reformy edukacji powstała w wyniku przekształcenia gimnazjum. Pracownicy opisują swoje próby rozmowy z panią burmistrz i proszą o przyjrzenie się ich sprawie. Poniżej zamieszczamy pełną treść listu otwartego.
Wschowa, 2018-03-01
Pracownicy Szkoły Podstawowej nr 3 we Wschowie
ul. Zacisze 1
67-400 Wschowa
Sz. P. Anna Zalewska
Minister Edukacji
List otwarty
Jesteśmy pracownikami Szkoły Podstawowej nr 3 we Wschowie. Szkoła została utworzona w wyniku przekształcenia gimnazjum w ramach reformy systemu oświaty z roku 2016.
Byliśmy dużym gimnazjum do którego dojeżdżała młodzież z całej gminy. Baza szkoły jest znakomita, posiadamy nowoczesne pracownie i dużą sale gimnastyczną. Jako gimnazjum osiągaliśmy wiele sukcesów, co roku mieliśmy laureatów w konkursach przedmiotowych, zajmowaliśmy także czołowe lokaty w olimpiadach sportowych na poziomie województwa i kraju.
Kiedy w życie wchodziła reforma oświaty wiedzieliśmy, że będzie ona dla nas trudna. Pragnąc dalej pracować w naszym zgranym, dobrym zespole nauczycielskim, podjęliśmy decyzję o próbie przekształcenia gimnazjum w szkołę podstawową. Władze oświatowe i gminne zgodziły się na takie przekształcenie i obiecały pomoc. Niestety, na obietnicach się skończyło.
Władze miasta ZABRONIŁY nam reklamowania naboru w internecie i w formie plakatowej. Już w pierwszym roku reformy zezwolono nam na utworzenie tylko dwóch klas pierwszych, mimo że mieliśmy chętnych kandydatów na trzy zespoły klasowe na pierwszym poziomie. Dostaliśmy NAKAZ odrzucenia zgłoszeń, musieliśmy przekazać innym szkołom podstawowym miasta nawet uczniów z naszego rejonu. Dostaliśmy też ZAKAZ przyjmowania uczniów do klas czwartych i siódmych.
Pytamy czy władze oświatowe wiedzą, że mimo zgody na przekształcenie Gimnazjum nr 2 w Szkołę Podstawową nr 3 we Wschowie władze miasta odmawiają nam zgody na nabór uczniów do klas 4 i 7, nawet dla uczniów z naszego rejonu, co jest przecież niezgodne z duchem reformy? I jaki argument słyszymy kiedy pytamy o powód? Mówi się nam, że nie, bo nie! Konsultacje z prawnikami dowodzą, że wprawdzie nie jest to działanie bezprawne ale zdecydowanie niezgodne z duchem i przepisami ustawy. Teraz w drugim roku funkcjonowania reformy NADAL nie mamy zgody na pozyskiwanie uczniów do klas innych niż pierwsze. Nie możemy uzyskać w urzędzie gminy zgody na stworzenie pozostałych klas, mimo że chcą tego rodzice i mamy takie możliwości.
Przypominamy, że władze gminy, zgodnie z ustawą maja nawet możliwość wskazania w okresie przejściowym klas z innych szkół do przeniesienia, jeżeli może to pomóc w poprawie organizacji nowo przekształcanych gimnazjów. Dlaczego nam się tego odmawia?
Taka sytuacja w prosty sposób prowadzi do rozbicia zespołu nauczycielskiego. Jeżeli taki był zamysł włodarzy miasta, to dlaczego pozwolono na przekształcenie gimnazjum w szkołę podstawową?
W chwili obecnej mamy informacje od wielu uczniów z naszej gminy, że chętnie uczyliby się w naszej szkole. Do szkoły dzwonią rodzice z pytaniami o klasy czwarte i siódme. Rodzice z klas pierwszych wyrażają głośno zadowolenie z opieki i cieszą się, że mają swoje pociechy w Szkole Podstawowej nr 3. Ze względu na sytuacje finansową zamknięta będzie Szkoła Podstawowa w Przyczynie Górnej prowadzona przez stowarzyszenie . I gdzie maja według włodarzy naszego miasta kontynuować naukę uczniowie z tej szkoły? Oczywiście nie w SP3, mimo że Przyczyna Górna leży w naszym rejonie szkolnym. Do rodziców z Przyczyny Górnej przekazano informację, że mogą wybrać Szkołę Podstawową nr 1 lub Szkołę Podstawową nr 2 a nie nas!
Kiedy trzy lata temu ze względów finansowych zamykano drugie gimnazjum w naszym mieście, pomogliśmy wchłaniając większość nauczycieli z naszej gminy. Zatrudniliśmy językowców, informatyka, nauczyciela zajęć technicznych, polonistów i nauczycieli wychowania fizycznego. Stać nas było na zaciśnięcie pasa, ograniczenie nadgodzin i pomoc ludziom w potrzebie. I co nas za to spotyka? Teraz, kiedy sami potrzebujemy pomocy, słyszymy, że poza nielicznymi wyjątkami nie ma dla nas miejsca. Czy naszą gminę stać na następnych 30 czy 40 bezrobotnych nauczycieli? Przecież ilość klas, a tym samym godzin dla nauczycieli się zwiększyła. W czym więc tkwi problem?
Jesteśmy zaistniałą sytuacją rozgoryczeni, nie tak miała wyglądać reforma oświaty zaproponowana przez rząd w roku 2016. Zadziwiający jest także brak decyzyjności przedstawicieli miasta i radnych. Prowadziliśmy rozmowy i uzyskaliśmy zrozumienie większości radnych, ale, jak słyszymy, to rodzice powinni zabiegać o rozwój Szkoły Podstawowej nr 3, ciągle zasłaniają się suwerenem, wyborcami i nadchodzącymi wyborami. My ze swojej strony informujemy, że także jesteśmy obywatelami Wschowy i wyborcami. Damy temu wyraz w nadchodzących wyborach samorządowych, oceniając radnych, według ich zasług dla naszej szkoły.
Prosimy Panią Minister, Szanownych Posłów, Pana Wojewodę, Panią Burmistrz i Radnych miasta Wschowy o dokonanie analizy stanu naszego systemu oświaty, przeglądu arkuszy organizacyjnych szkół i działania w celu jego uzdrowienia zgodnie z duchem reformy.
Do wiadomości:
Poseł na Sejm RP - Pan Marek Ast
Minister Pracy i Polityki Socjalnej - Pani Elżbieta Rafalska
Wojewoda Lubuski - Pan Władysław Dajczak
Lubuski Kurator Oświaty - Pani Ewa Rawa
Burmistrz MiG Wschowa - Pani Danuta Patalas
Radni miasta Wschowa