TworzymyGłos Regionu

reklama

Przywrócą połączenia? Zły stan techniczny torów

Wtorek, 26 stycznia 2016 o 15:41, autor: 10
Przywrócą połączenia? Zły stan techniczny torów

Małgorzata Gośniowska-Kola radna sejmiku wojewódzkiego w najbliższy piątek (29 stycznia) spotka się z prezydentem Głogowa aby omówić wspólne działania, mające na celu przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Leszno-Głogów-Wschowa.

Wiadomo już, że samorząd lubuski nie przewidział w tegorocznym budżecie środków na przywrócenie połączeń kolejowych. - Na skutek rozmów z mieszkańcami Wschowy i włodarzami miast, złożyłam interpelację podczas sesji sejmiku wojewódzkiego o przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Leszno-Wschowa-Głogów - mówi Małgorzata Gośniowska-Kola - otrzymałam odpowiedź, w której jest mowa o tym, że dla samorządu województwa lubuskiego dzisiaj jest to problem ze względów finansowych, ale również dlatego, że stan torów na tej trasie w okolicach Głogowa jest w złym stanie technicznym i pociąg osiąga tam prędkość 20 kilometrów na godzinę. I właśnie o tym odcinku torów radna sejmiku wojewódzkiego zamierza rozmawiać z prezydentem Głogowa. - Jestem zdania, że trzeba wspólnie, z wieloma partnerami samorządowymi dążyć do tego, aby te połączenia przywrócić i wspólnie szukać rozwiązań - mówi radna. Małgorzata Gośniowska-Kola zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt, związany z przywróceniem tego połączenia. Radna jest zdania, że warto wzmocnić starania w tym zakresie i zainteresować się środkami unijnymi, które będą przeznaczone na rewitalizację dworców kolejowych. Być może warto by pozyskać środki na odnowę wschowskiego. (rak)
REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (10)

avatar

avatar
~Poparzony władzą
26.01.2016 16:13

Oj Pani Radna..... Jest Pani Busineswoman. Ma Pani swoją firmę. Czy zainwestowalaby Pani swoje pieniądze w coś ekonomicznie nieopłacalnego? Szkoda zatem tych zabiegów. Byłoby może i fajnie. Ale nikt nie da grosza. BO TO SIĘ PO PROSTU NIE OPŁACA. Tyle, że ładnie brzmi...

avatar
~qaz
26.01.2016 16:57

Tak jak pisałem ostatnio, bez remontu nie ma sensu kursowania pociągów. Nasza linia jest wspaniale położona, m.in. można tu wytrasować pociągi Zielona Góra/Żary/Głogów/Legnica-Poznań/Łódź/Warszawa/Gdańsk. Jednak przy 20 km/h nikt tu nie pojedzie. Wystarczyło 70-80 km/h (80 km/h jest obecnie Drzewiec do Leszna) by kilka dziennie regionalnych pociągów jeździło (z pasażerami oczywiście!). Przy parametrach jak np. na trasie Leszno-Poznań (czyli nie najlepszych jak na polskie warunki) jeżdziłyby pociągi co najmniej raz na godzinę. Trzeba więc nie rozmawiać z prezydentem Głogowa (który jedynie może z kimś innym ponegocjować w tej sprawie) tylko z PKP PLK, żeby w końcu wyremontowali linię do przyzwoitych parametrów! Panie Poparzony, kolej regionalna polega na tym, że się do niej dopłaca. Wszyscy wiedzą że jest deficytowa, lecz wszystkie wojewódzwa dotują nierentowne przewozy. I tu widzę dokładnie 2 rozwiązania, albo kończymy finasowanie kolei (co oznacza zawieszenie WSZYSTKICH połączeń regionalnych, w każdym województwie!), albo finansujemy przewozy na każdej linii (bo każda miejscowość ma swój wkład w budżet województwa i województwo powinno przeznaczać na tą miejscowość część budżetu).

avatar
~Consigliere
26.01.2016 17:22

Może by tak Pani Gosiu uderzyć do takich firm jak leszczyński Eurocomfort, albo głogowska Huta? Wiele autobusów jeździ ze Wschowy do tych zakładów pracy i kilka razy dziennie dowozi pracowników. Można by przecież tak ułożyć rozkład jazdy pociągów, aby owe firmy mogły zrezygnować z drogich w utrzymaniu autobusów i podstawiać je tylko na dworcach PKP w Lesznie i Głogowie, skąd zabierałyby pracowników (trasę Wschowa-Leszno czy Wschowa-Głogów pokonywali by szybciej pociągiem). Myślę, że warto by było przedstawić prezesom tego typu firm orientacyjne wyliczenia i może byliby skłonni wspomóc w jakimś stopniu remont tych torów. Dodatkowo jak Pani wspomniała - UE. Warto o to walczyć, warto przywrócić niszczejącemu Dworcowi PKP we Wschowie dawny blask :) Pozdrawiam i życzę powodzenia!

avatar
~Parara
26.01.2016 19:24

"Do planu transportowego wpisano również postulat znaczących dalszych inwestycji w tabor pasażerski, a także reaktywacji przewozów pasażerskich na kilku nieczynnych liniach. W wariancie minimum założono konieczność reaktywacji przewozów pasażerskich na odcinkach Zielona Góra – Czerwieńsk – Guben (minimum 2 pary pociągów, a w wariancie rozwojowym – 4 pary do Cottbus), Rzepin – Międzyrzecz (2 pary, a w wariancie rozwojowym – wydłużenie relacji do Frankfurtu oraz, w sezonie turystycznym, do Międzychodu) i Głogów – Wschowa – Leszno (5 par)." źródło: http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lubuskie-chce-konsekwentnie-stawiac-na-rozwoj-kolei-46960.html I nic się nie dzieje...

avatar
~pawel
26.01.2016 20:11

wszelkie starania nie mają sensu i tak nikt nie będzie jeździł a jak już to garstka osób co będzie nieopłacalne Pani po prostu chce się wykazać

avatar
~ext7
26.01.2016 20:50

Ad "pawel" Panie Kolego!!! Cały świat inwestuje w "kolej żelazną" z wyjątkiem kraju ,tego co w sercu Europy leży -Polsce. Wszystkim się opłaca,a nam nie... Panie Kolego transport kolejowy ,to nie tylko przewóz ludzi ,ale i towarów.

avatar
~wschowianin
26.01.2016 20:54

Z tego co wiem to Pani jest osoba zajmującą się firmą transportową. Dlatego nie trzeba wielkiej wiedzy, żeby wiedzieć, że transport kołowy wyprzedza w stopniu znacznym transport kolejowy, dostępność, mobilność co do miejsca i czasu. Dlatego tego typu przedsięwzięcie, środki jakie trzeba by przeznaczyć na reaktywację, remont infrastruktury kolejowej oraz przeznaczenie środków na codzienna obsługę, to przedsięwzięcie nie mające żadnego celu społecznego, czy też biznesowego, lepiej wziąć się za pieczenie pączków, smaczniejsze i bardziej dochodowe. Pani Radnej radzę zabrać się za coś sensownego, chyba, że to jest jedyny pomysł.

avatar
~qaz
26.01.2016 21:58

Panie Parara, problem jest taki że lubuskie może planować co zechce, ale odcinek Leszno-Głogów leży w 3 wojewódzwach i te 3 wojewódzwa muszą się jakoś dogadać odnośnie finansowania. Czasem linie są zawieszane na pograniczu dwóch województw, więc nasza sytuacja jest nader trudna. Tym bardziej że lubuskie nie przywróciło samodzielnie ŻADNEGO połączenia z tego artykułu (jedynie dopłaca Kolejom Dolnośląskim do pociągów Zielona Góra-Goerlitz, ale to jedynie przedłużenie ze Zgorzelca) więc Gubin, Międrzyrzecz, Szprotawa, Międzyrzecz i Wschowa widują pociągi, ale jedynie towarowe. Cóż, niebogate województwo to też niebogata oferta przewozów kolejowych.

avatar
~
27.01.2016 19:34

ostatnio remontowane były na tej trasie przejazdy kolejowe wiec może coś jest na rzeczy z powrotem połączeń kolejowych

avatar
~qaz
27.01.2016 21:23

Panie Anonimie, raczej remontowali by skrócić czas stania pociągów przed przejazdem, najważniejszy jest remont mostków koło Głogówka, gdzie pociąg bardziej stoi niż jedzie. Poza tym znalazłem taką informację http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lubuskie-przekaze-dolnoslaskiemu-pieniadze-na-polaczenia-miedzywojewodzkie-74801.html "Podczas XIII Sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego, odbywającej się 10 listopada, radni jednomyślnie zdecydowali o przekazaniu ponad 2,5 mln zł województwu dolnośląskiemu. Pieniądze będą przeznaczone na organizację wspólnych połączeń kolejowych na liniach Legnica – Żary i Węgliniec – Żary. – Za przyjęciem uchwały głosowało 25 radnych, nikt nie był przeciw ani nie wstrzymał się od głosu." Wtedy p.Małgorzta G-K mogłaby negocjować, że poprze ten pomysł, ale jeśli mieszkańcy innych miejscowości (w tym Wschowy) mieli również będą dostęp do połączeń kolejowych.

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl