Jak działa oszustwo telefoniczne?
Oszustwo telefoniczne, fachowo określone jako voice phishing, polega na podszywaniu się pod osobę pracującą w danej instytucji, aby zdobyć zaufanie wybranej osoby – przyszłej ofiary i wyłudzić od niej poufne dane w trakcie rozmowy telefonicznej.
Połączenie z nieznanego numeru od razu wzbudziłoby podejrzenia, niestety dzwoniący oszuści o tym wiedzą, dlatego wykorzystują metody podszywania się pod numery telefonu, na przykład infolinii banku. Numer, z którego dzwoni oszust wygląda wtedy jak numer banku.
Sposobów działania jest wiele. W jednym z nich oszust może podawać się za pracownika banku i poprosić o zainstalowanie aplikacji usprawniającej kontakt z bankiem. W innym, może wprost zapytać o dane uwierzytelniające w celu zapobiegnięcia dalszej utracie środków, które już „wypływają” z banku. Oszust może też podać się na przykład za policjanta i zaproponować ochronę środków przez wykonanie przelewu na inne konto, wskazane przez niego.
Jak uniknąć takich sytuacji?
- przede wszystkim należy zachować zimną krew. Bank nigdy nie poprosi Cię o dane do logowania (login, hasło, hasło jednorazowe), kod blik, ani o dane karty płatniczej (numer karty, kod CVV). Te dane powinny być znane wyłącznie właścicielowi. Jeśli ktoś Cię o to poprosi przez telefon, email, sms, czy wiadomość w jakimś komunikatorze, możesz być pewien, że to oszust. Rozłącz się, nie klikaj w żadne linki.
- nikomu nie podawaj kodu BLIK. Nawet rodzinie, czy znajomym. Zawsze wpisuj kod samodzielnie.
- Jeśli zorientujesz się, że dałaś/dałeś się oszukać, jak najszybciej zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej.
- Jeśli oszustwo dotyczy karty płatniczej, zablokuj ją w bankowości elektronicznej lub w kartosferze i skontaktuj się z bankiem. Możesz też zadzwonić do banku lub na ogólnopolski numer zastrzegania kart.
- Nigdy nie akceptuj żadnej propozycji alternatywnego kontaktu. Rozłącz się i samodzielnie zadzwoń do banku.
- Zachowaj zdrowy rozsądek.
Źródło: Komenda Powiatowa Policji we Wschowie (nadkomisarz Maja Piwowarska)