TworzymyGłos Regionu

reklama

Po telefonie od oszusta z konta zniknęło jej 10 tys. zł

Czwartek, 06 października 2022 o 11:25, autor: 1
Po telefonie od oszusta z konta zniknęło jej 10 tys. zł

Blisko 10 tys. zł straciła mieszkanka powiatu wschowskiego, do której zadzwonił oszust podający się za pracownika banku. Sprawę badają policjanci z Komendy Powiatowej Policji we Wschowie i jednocześnie ostrzegają, że oszuści wykorzystują każdy możliwy sposób na wyciągnięcie w nielegalny sposób wszystkich oszczędności swoich ofiar.

Jak działa oszustwo telefoniczne?

Oszustwo telefoniczne, fachowo określone jako voice phishing, polega na podszywaniu się pod osobę pracującą w danej instytucji, aby zdobyć zaufanie wybranej osoby – przyszłej ofiary i wyłudzić od niej poufne dane w trakcie rozmowy telefonicznej.

Połączenie z nieznanego numeru od razu wzbudziłoby podejrzenia, niestety dzwoniący oszuści o tym wiedzą, dlatego wykorzystują metody podszywania się pod numery telefonu, na przykład infolinii banku. Numer, z którego dzwoni oszust wygląda wtedy jak numer banku.

Sposobów działania jest wiele. W jednym z nich oszust może podawać się za pracownika banku i poprosić o zainstalowanie aplikacji usprawniającej kontakt z bankiem. W innym, może wprost zapytać o dane uwierzytelniające w celu zapobiegnięcia dalszej utracie środków, które już „wypływają” z banku. Oszust może też podać się na przykład za policjanta i zaproponować ochronę środków przez wykonanie przelewu na inne konto, wskazane przez niego.

Jak uniknąć takich sytuacji?

- przede wszystkim należy zachować zimną krew. Bank nigdy nie poprosi Cię o dane do logowania (login, hasło, hasło jednorazowe), kod blik, ani o dane karty płatniczej (numer karty, kod CVV). Te dane powinny być znane wyłącznie właścicielowi. Jeśli ktoś Cię o to poprosi przez telefon, email, sms, czy wiadomość w jakimś komunikatorze, możesz być pewien, że to oszust. Rozłącz się, nie klikaj w żadne linki.

- nikomu nie podawaj kodu BLIK. Nawet rodzinie, czy znajomym. Zawsze wpisuj kod samodzielnie.

- Jeśli zorientujesz się, że dałaś/dałeś się oszukać, jak najszybciej zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej.

- Jeśli oszustwo dotyczy karty płatniczej, zablokuj ją w bankowości elektronicznej lub w kartosferze i skontaktuj się z bankiem. Możesz też zadzwonić do banku lub na ogólnopolski numer zastrzegania kart.

- Nigdy nie akceptuj żadnej propozycji alternatywnego kontaktu. Rozłącz się i samodzielnie zadzwoń do banku.

- Zachowaj zdrowy rozsądek.

Źródło: Komenda Powiatowa Policji we Wschowie (nadkomisarz Maja Piwowarska)

REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (1)

avatar

avatar
~Zbyszek
06.10.2022 14:27

Bardzo dobrze, niech odbiera dwa razy dziennie takie telefony, niech płaci i da święty spokój policji.

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl