Artykuł sponsorowany
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w skrócie zwana „deklaracją śmieciową”, pozwala wyliczyć koszt wywozu śmieci. Sprawdź, jak mieszkańcy Poznania dopełniają wymaganych formalności i czy mogą to zrobić drogą elektroniczną.
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy złożyć w ciągu 14 dni od zamieszkania w niej pierwszej osoby lub powstania pierwszych śmieci. Warto bowiem pamiętać, że opłata dotyczy zarówno nieruchomości zamieszkanych, jak i niezamieszkanych lub zamieszkanych częściowo. Podobnie w przypadku obiektów rekreacyjno-wypoczynkowych, takich jak domki letniskowe, nawet jeśli wykorzystywane są wyłącznie sezonowo.
Obowiązanymi do złożenia deklaracji śmieciowej są:
W praktyce deklaracja śmieciowa musi zostać złożona przez każdego właściciela domku jednorodzinnego, hotelu itp. Natomiast w przypadku bloków i innych budynków wielorodzinnych, które współdzielą kontenery na śmieci, mieszkańcy poszczególnych lokali nie składają deklaracji. Robi to za nich zarządca wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej.
Każde miasto indywidualnie ustala zarówno stawkę za wywóz odpadów, jak i sposób składania deklaracji śmieciowej. W Poznaniu możesz to zrobić osobiście w Punkcie Obsługi Klienta lub przez internet. Jeśli planujesz skorzystanie z tradycyjnej metody – pobranie druków w punkcie i wypełnienie ich ręcznie, pamiętaj o wcześniejszym umówieniu wizyty. Możesz to zrobić online na stronie Urzędu Miasta Poznania lub telefonicznie pod numerem 61 646 33 44.
Aby wysłać deklarację śmieciową przez internet, musisz mieć aktywny Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Skorzystaj z formularza elektronicznego lub Przyjaznych Deklaracji.
Wysyłka przez ePUAP:
Wysyłka przez Przyjazne Deklaracje:
Ważne! Za pomocą Przyjaznych Deklaracji możesz przygotować dokumenty online, a następnie je wydrukować, podpisać ręcznie i dostarczyć do Punktu Obsługi Klienta w tradycyjnej formie – osobiście lub za pośrednictwem poczty.