Od 1 stycznia zmiany dla przedsiębiorców
Poniedziałek, 09 stycznia 2012 o 13:05, autor: admu 0
Od 1 stycznia weszły zmiany w ewidencji działalności gospodarczej dla przedsiębiorców
Ministerstwo Gospodarki zachęca przedsiębiorców do sprawdzenia i aktualizowania swoich wpisów w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, żeby uzyskać stan zgodny z aktualnym prawem. Aby osoba fizyczna mogła rozpocząć działalność gospodarczą powinna uzupełnić i złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG.
Nowością jest to, że zaświadczeniem o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest teraz wydruk ze strony internetowej CEIDG. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Nie ma obowiązku przedkładania w kontaktach z organami administracji publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku, w innych przypadkach zamieniono zaświadczenie na oświadczenie.
Podstawą do złożenia wniosku w CEIDG jest identyfikacja tożsamości osoby, której wniosek dotyczy oraz podpisanie wniosku. W przypadku wniosku o zmianę, zawieszenie lub wznowienie niezbędny jest nr NIP.
• Zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie go elektronicznie.
• Zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i zaniesienie go do gminy.
• Bez logowania się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i zaniesienie go do gminy.
• Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.
• Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.
1. On-line – przy użyciu podpisu elektroniczne, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.
2. W urzędzie gminy – osobiście lub listem poleconym (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza). Składając osobiście wniosek o wpis do CEIDG organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy oraz potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku. Proszę zabrać ze sobą dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.
1. Gdy został złożony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku,
2. Gdy został złożony w urzędzie gminy – organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.
W podobny sposób można dokonywać zmian, zawieszeń, wznowień i wykreśleń w CEIDG. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie ministerstwa gospodarki - zakładce CEIDG, stronie głównej CEIDG lub w każdym urzędzie gminy.
Urząd Miasta i Gminy Wschowa zaprasza do odwiedzenia strony CEIDG (www.prod.ceidg.gov.pl), jednocześnie zwraca się z prośbą do wszystkich przedsiębiorców o dostarczanie (i ewentualne uaktualnianie) adresów mailowych, w celu przekazywania informacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania firm.
Szczegółowych informacji udzieli Aneta Zakrzewska
(Wydział Spraw Organizacyjnych i Społecznych UMiG Wschowa)
Tel. 065 540 86 25