TworzymyGłos Regionu

reklama

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Nowe zasady promocji w sklepach

Piątek, 22 października 2021 o 13:24, autor: 0
Nowe zasady promocji w sklepach

Polska jest na etapie wdrażania dyrektywy unijnej pod nazwą ,,Omnibus”. Ma ona zwiększyć ochronę konsumentów i poprawić ich bezpieczeństwo. Zobaczmy, co warto o tym wiedzieć.

Nowe zasady wyprzedaży i obniżek cen

Jedna z kluczowych zmian, która ma zostać wprowadzona za sprawą dyrektywy Omnibus dotyczyć ma ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Chodzi szczególnie o zasady informowania przez sprzedawców towarów i usług o obniżkach cen.  Zmiany będą następujące – w przypadku obniżenia ceny produktu lub usługi obok nowej, niższej ceny będzie musiała znajdować się również informacja o cenie tego dobra lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeśli przedmiot będzie w sprzedaży krócej niż 30 dni to wtedy obok obniżonej ceny musi znaleźć się informacja o najniższej cenie produktu, która obowiązywała od dnia jego wprowadzenia do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki. Jeszcze inne zasady będą obowiązywać w przypadku produktów posiadających krótki termin przydatności – wtedy obok obniżonej ceny należy zamieścić informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Jeżeliby zapytać specjalisty, to zapewne niejeden adwokat stwierdziłby, że takie uregulowanie zasad dotyczących informowania o zmianie ceny ma na celu uniknięcie często spotykanych nieuczciwych praktyk stosowanych przez sprzedawców. Polegają one na kreowaniu fałszywych promocji poprzez zawyżanie ceny towarów lub usług przed zastosowaniem obniżki. Jak podaje adwokat – nowe zasady miałyby dotyczyć zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.

Zmiany także w e-commerce

Wprowadzenie dyrektywy Omnibus przewiduje również liczne nowe obowiązki dla platform handlu elektronicznego, czyli e-commerce. Platformy te będą miały obowiązek ujawnienia czynników decydujących o widoczności produktów przedstawianych klientowi w wyniku wyszukiwania. Nie chodzi tutaj o wyjawianie algorytmów, ale o rodzaj i znaczenie parametrów wpływających na wyniki plasowania. Ma to na celu sprawienie, że konsument zrozumie mechanizmy pozycjonowania wyników wyszukiwania.

Kolejną istotną zmianą jest także wprowadzenie przejrzystych kryteriów dotyczących publikowania opinii i rekomendacji klientów. Chodzi o to, że w przypadku gdy na danej stronie firmy zamieszczane zostają opinie od konsumentów to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić w jaki sposób dokonuje weryfikacji tego, że zamieszczone opinie pochodzą od klientów, którzy używali lub nabyli opisywany przez siebie produkt. Oprócz tego, przedsiębiorcy nie będą mogli zlecać pisania nieprawdziwych rekomendacji i opinii o produkcie osobom, które go nie kupiły lub nie używały.

Zakaz zawierania umów podczas wycieczek

Oprócz dyrektywy Omnibus rząd pracuje nad projektem zawierającym autorskie propozycje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jedna z propozycji zakłada zakaz zawierania umów o świadczenie usług finansowych podczas pokazów i wycieczek. Wycieczki te rozumiane są w tym kontekście jako spotkania dla konsumentów, które zorganizowane są w celu promocji i sprzedaży produktów lub usług. Umowa taka będzie nieważna z mocy prawa. Ponadto, umowa zawarta w taki sposób nie będzie miała żadnych skutków dla konsumenta. Za główny powód wprowadzenia zakazu zawierania umów o świadczenie usług finansowych podczas pokazów i wycieczek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje zabezpieczenie konsumentów, którzy często dają się ponieść chwili i bez dłuższego zastanowienia podpisują to, co podsunie im podmiot sprzedający dane usługi wykorzystując zaskoczenie swojej ofiary.

Kiedy nowe przepisy?

Termin wdrożenia nowych przepisów jest dość bliski, ponieważ państwa członkowskie UE mają obowiązek przyjąć i opublikować przepisy niezbędne do wykonania dyrektywy do 28 listopada 2021 roku. Co do stosowania przepisów to wyznaczono termin przypadający na 28 maja 2022 roku. Jak widać, przedsiębiorcy mają niewiele czasu na wdrożenie przewidywanych zmian.

REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (0)

avatar

Do tej wiadomości nie został dodany żaden komentarz
Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl