TworzymyGłos Regionu

reklama

Złamano regulamin budżetu obywatelskiego?

Środa, 07 listopada 2018 o 14:16, aktualizacja Piątek, 16 listopada 2018 o 12:12, autor: 38
Złamano regulamin budżetu obywatelskiego?

Dobiega końca wybór projektów zgłoszonych do tegorocznej edycji Wschowskiego Budżetu Obywatelskiego. Po zamieszaniu w poprzednim roku, Rada Miejska zdecydowała się zmienić regulamin i wprowadzić jaśniejszy sposób wyłaniania zwycięzców. Dochodzą jednak głosy, że regulamin ten właśnie został złamany.

Budżet Obywatelski to jeden z najważniejszych zrealizowanych przez aktualną władzę programów, jednak w ubiegłym roku niósł za sobą wiele emocji. Wszystko za sprawą wycieku danych osobowych, wielu wykluczonych projektów i niejasnego sposobu liczenia głosów. Pojawiły się także oskarżenia iż niektóre organizacje były informowane o tym ile głosów jeszcze potrzebują, by ich projekt mógł być realizowany. W związku z tym zamieszaniem Rada Miejska podjęła decyzję o zmianie regulaminu WBO, polegającym na odejściu od głosowania internetowego oraz komisyjnym liczeniu głosów. Jak informuje nas Przewodnicząca Rady Miejskiej ten punkt regulaminu został dzisiaj złamany.

- Zostałam poinformowana, że w dniu dzisiejszym otwarto urnę z głosami oddanymi w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego, co jest niezgodne z regulaminem. Przy otwarciu urny powinni być pracownicy urzędu oraz przedstawiciele klubów radnych Rady Miejskiej, a żaden radny nie został o tym poinformowany – mówi nam Hanna Knaflewska – Walkowiak. – Zgłosiłam ten problem to pani burmistrz Danuty Patalas, która stwierdziła, że Budżetem Obywatelskim zajmuje się naczelnik Przybylski. Skontaktowałam się z panem naczelnikiem, który potwierdził, że głosy są właśnie liczone, a jego zdaniem w regulaminie nie ma mowy o komisji do ustalenia wyników głosowania.

Przewodnicząca zapowiedziała, że jeszcze dzisiaj w gronie radnych podjęta zostanie decyzja jak zareagować na łamanie regulaminu WBO. Przewodnicząca powołuje się na paragraf 11 regulaminu, który brzmi:

  • 11. 1. Obliczenie wyników głosowania przeprowadza Komisja powołana w trybie § 6 ust. 2. Obliczenie polega na zsumowaniu ważnych głosów oddanych przez mieszkańców na każdy z projektów.

Aby mieć pełną wiedzę dotyczącą trybu, o którym mowa w tym punkcie regulaminu przytaczamy także paragraf 6, ustęp 2:

  • 6. 2. Zgłoszone projekty podlegają zaopiniowaniu przez Komisję do spraw opiniowania projektów, składającą się z 3 przedstawicieli Urzędu Miasta i Gminy Wschowa i po 1 przedstawicielu klubów radnych. Komisję powołuje Burmistrz Miasta i Gminy Wschowa w drodze Zarządzenia.

Wydaje się zatem, że regulamin nie pozostawia wątpliwości i wyniki obliczać powinna komisja, w skład której powinni wchodzić przedstawiciele klubów radnych Rady Miejskiej. Niestety pomimo kilku prób nie udało nam się skontaktować z naczelnikiem Dariuszem Przybylskim, aby skomentował tę sprawę. Czy w takim razie wyniki tegorocznego budżetu obywatelskiego będą ważne? I czy uda się ten problem rozwiązać jeszcze przed końcem tej kadencji samorządu? Na te pytania odpowiedzi poznamy pewnie w przeciągu kilku dni. W załączniku zamieszczamy pełen regulamin tegorocznego Budżetu Obywatelskiego.

(olek/foto: UMiG Wschowa)

REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (38)

avatar

avatar
~Wszyscy wiemy:
07.11.2018 14:23

Cyt: "Mają rozmach (...)"...

avatar
~dwidera
07.11.2018 14:33

Fajnie, że ktoś na samym końcu wciąż patrzy im na ręce

avatar
~Aaa
07.11.2018 14:43

Zamiast się cieszyć że jakąś część pieniędzy pójdzie na jakiś projekt obojętnie jaki bo każdy jest dla ludzi to jak zwykle szukacie tylko dziury w .....

avatar
~marekton
07.11.2018 14:57

Zamiast się cieszyć, że ktoś zostanie i tak burmistrzem to w d... się przewraca, że chcą uczciwego procesu wyborczego

avatar
~do Aaa
07.11.2018 15:04

Kompletnie nie czujesz tematu. Praworządność dla Ciebie nie istnieje. Jasne zasady Ciebie nie dotyczą. Nie wiesz czemu ma służyć budżet obywatelski, zatem można podejrzewać że nie wiesz co to jest w ogóle społeczeństwo obywatelskie. Cieszysz się z tego co Tobie rzucą (być może liczysz, że w ten sposób "przepchniesz" swój projekt = Twój interes). A to w praworządnym świecie nie jest NORMALNE.

avatar
~ula
07.11.2018 15:07

A skąd wiesz, czy pójdzie "dla ludzi", czy może na chodnik koło domu jakiejś ważnej persony, która właśnie wypada z zarządzania gminą ???. Oczywiście przykład podałam hipotetycznie, bo nie przyglądałam się projektom pod tym kątem.

avatar
~Fwa
07.11.2018 14:46

Ja pier.... państwu już podziękujemy. Nawet na koniec przekręty..

avatar
~Poparzony władzą
07.11.2018 15:07

Skąd taki pośpiech? Czyżby jeszcze na niechlubny koniec jakiś zamach na kasę ? Zakładam, że komuś bardzo zależy na szybkim podpisaniu umów i wcale się nie zdziwię, że ,gdyby do tego doszło, byliby to beneficjenci z kręgów "bliskoratuszowych"

avatar
~Śmiech na sali
07.11.2018 15:25

Nawet na koniec nie chcą, nie próbują odejść z klasą.

avatar
~Widzę...
07.11.2018 15:26

Pan naczelnik, to widzę, że czego się nie dotknie to spi...oli ! Na sesji po kątach z aparacikiem ...I tak czas leci. A jak już do roboty coś trzeba to masz....

avatar
~Alojzy
07.11.2018 17:19

No to proszę sobie wyobrazić jakie szambo i jakie przewały są w ratuszu i tej całej S.K . "Czyszczenie " faktur wymiana umów i tworzenie nowej dokumentacji to jest tam na porządku dziennym . Tu jest pokazane i udowodnione bardzo małe oszustwo na tym budżecie ale szukając dalej napotkacie jeszcze nie takie numery . Radzę nająć dobrą firmę która dokona audytu tak ratusza ,S.K i C.K.i.R . Tam dopiero wyjdzie geniusz doktora i tego z Głogowa najmądrzejszego z kierowników .

avatar
~Do Alojzy
07.11.2018 17:48

Chodzi ci o te usługi robione przez jedną firmę pomimo tego że spółka ma swoich ludzi i sprzęt do takich zadań? No ale jak się ma pana z rodziny w spółce to tak można. Kto wie o kogo chodzi?

avatar
~Ala
07.11.2018 17:56

I znów Owoc ich trafił celnie. Popatrzcie na facebook

avatar
~do Ali
08.11.2018 19:48

Wyborcy podziękowali Panu Owocowi. i dobrze,

avatar
~Kk
07.11.2018 18:09

Wstyd! Budżet powinien zostań unieważniony!!! A pan Przybylski powinnien się wstydzić i przeprosić wszystkich zs taka sytuacje

avatar
~Magda
08.11.2018 09:38

Zgadzam się z Tobą! Budżet powinien być unieważniony, regulamin to regulamin, a nie samowolka!

avatar
~mieszkaniec wsi
12.11.2018 15:56

A co z głosowaniem i wynikami na wsi ?

avatar
~widz
07.11.2018 19:34

ale pan przybylski mial swojego przelozonego ,gdzie byla pani Patalas moze w tym czasie na wczasach w TAJLANDI /ta pani to zyla tylko wyjazdami a nie praca/

avatar
~Adam
07.11.2018 23:50

A ja jestem ciekaw jak w swojej gazetce wypowie się na ten temat pan niedoszły radny z obozu niedoszłego pana burmistrza..

avatar
~Poparzony władzą
08.11.2018 13:08

Gazetek chwilowo nie będzie. Skończyła się kampania wyborcza i nie ma kogo szkalować. Chyba Państwo nie sądzą, że Pan Techman i spółka będzie szkalował siebie i kolegów. No bardzo proszę nie żartować :)

avatar
~Widz
08.11.2018 06:32

Macie znowu temat jeszcze nie weszli do ratusza a już mieszajom

avatar
~ula
09.11.2018 09:31

Przeczytaj tekst ze zrozumieniem. Pytania pomocnicze: 1. Kto otwarł urnę i liczy głosy? 2. Kim jest ten pan ? 3. Przez kogo został zatrudniony w Ratuszu ? 4. Co on ma wspólnego z nową ekipą, która jeszcze nie weszła do Ratusza ? 5. Kto więc miesza, stara czy nowa ekipa ? I co, już się rozjaśniło w głowie ?

avatar
~Km
08.11.2018 07:33

budżet obywatelski to przecież nie nowość, czytam i się zastanawiam to oni co roku piszą nową ustawę i nowy regulamin? no to się nie dziwię że można mieć wątpliwości , czasem w regulaminie jedno słowo mniej lub więcej zmienia wszystko(każdy o tym wie) Moim zdaniem Regulamin powinien obowiązywać tyn sam przez czas działania budżetu obywatelskiego a w corocznej Uchwale winny być uwzględnione środki przeznaczone na ten cel. Proszę mnie uświadomić bo pierwszy raz głosowałam w budżecie ,czy warunki uczestnictwa zmieniają się w każdym roku? jeśli tak to dlaczego nie ma równych szans czyli jakaś pomysł np. przeszedł zgodnie z regulaminem w poprzednich, natomiast odpadł w następnym roku do regulamin się zmienił?

avatar
~do Km
08.11.2018 09:20

Panie Km czy to tak trudno zrozumieć po co się co roku zmienia zasady , słowa w regulaminie ? . Tutaj masz pokazane jak na dłoni kto ma wygrać . Niestety znajomych królika jest dużo więc co roku pod jednego z nich robi się ten" regulamin " Przeanalizuj kto poprzednio wygrywaj i trochę pomyśl a odpowiedz sama się tobie nasunie . Od momentu powstania " Budżetu Obywatelskiego " ten twór nigdy nie był uchwalony bezstronnie . Pokazał on nam mieszkańcom jedno że demokracja w ratuszu nie istnieje tylko kolesiostwo . Mało tego obrzydził ludziom chęci udziału w takim cyrku jakim jest ten " budżet " w wykonaniu Czopka i jego popleczników .

avatar
~Km
08.11.2018 13:38

Panie? dlaczego jak nie wiadomo kto pisze to może tak Pan/i .

avatar
~niezdecydowany
08.11.2018 08:13

Gdzie się podziewa nasz złotousty Dawid? Na stronie sos dawno nie było widać jego wypocin.

avatar
~Widz
08.11.2018 08:45

A jak tam kredyt zaciągnięty na burning sun Spłacony już ? Bo coś ucichło

avatar
~Się spłaci
08.11.2018 13:10

Nowy dyrektor CKiR dostanie w spadku do zapłaty. Już wkrótce zapewne

avatar
~Łukasz
08.11.2018 14:19

Prócz kredytu są jeszcze różne inne smaczki które dopiero wyjdą...

avatar
~@ Łukasz
08.11.2018 14:55

Takie smaczki jak na przykład zdublowane umowy w SK?

avatar
~Ja
08.11.2018 16:39

Masz rację. To jest sprawa dla dobrego prawnika. Roboty mogą wykonywać pracownicy SK a nie firmy rodzinne. W takim razie po co są tam pracownicy? Czy ktoś raz na zawsze ukróci ten proceder? Mam nadzieję, że nowy/nowa prezes SK i nowy burmistrz ujawni te informacje lub chociaż wyciągnie konsekwencje.

avatar
~Poparzony władzą
09.11.2018 00:13

I jak tu nie rozliczać skoro przekręty są jawnie wskazywane. Trzeba jednak sprawdzić

avatar
~Miejscowy
09.11.2018 07:09

Ja głosowałem na jeden projekt - chciałbym zobaczyć ile jest teraz krzyżyków na mojej karcie.

avatar
~ciekawy
09.11.2018 08:23

A ja jestem ciekaw kiedy podadzą wyniki tego nieszczęsnego głosowania? Bo chyba głosy już są policzone? Ktoś coś wie więcej na ten temat?

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl