Przyczyny podjęcia tematu reorganizacji sieci szkół
Ostatnie lata pokazały, że oczekiwania edukacyjne uczniów, rodziców, nauczycieli oraz wszystkich innych osób zaangażowanych w pracę w sektorze oświaty rosną, tym samym wzrastają także wymagania, jakie stawia się przed organami prowadzącymi w zakresie zadań oświatowych. Inwestycje w istniejącą infrastrukturę edukacyjną, która umożliwi uczniom realizację obowiązku szkolnego i właściwy rozwój psychofizyczny to podstawowe wyzwanie dla każdego organu prowadzącego szkołę. W gminie Wschowa sytuacja jest bardzo trudna, ponieważ niedoinwestowane i niemodernizowane obiekty edukacyjne wymagają pilnych nakładów inwestycyjnych, które są w obecnej sytuacji Gminy niemożliwe do zrealizowania. Dodatkowo wskazać należy wzrastające wynagrodzenia w sektorze oświaty, którym Gmina musi sprostać, ponieważ nie ulega wątpliwości, że właściwie finansowana edukacja to podstawa przyszłości właściwie funkcjonującej społeczności samorządowej.
- Przeprowadzona analiza demograficzna nie pozostawia najmniejszych złudzeń co do trendu urodzeń na terenie gminy Wschowa. Niestety, jest to tendencja malejąca, co powoduje, że każdego roku liczba uczniów uczęszczających do szkół publicznych na terenie Gminy maleje – informuje Dawid Gierkowski, dyrektor Biura Oświaty i Spraw Społecznych. - W tabeli w sposób przejrzysty zobrazowano sytuację demograficzną w ostatnich latach, a tym samym doskonale widać perspektywę liczebności uczniów oraz oddziałów w poszczególnych szkołach publicznych, dla których organem prowadzącym jest gmina Wschowa.
Obwód |
2010 |
2011 |
2012* |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
SP 1 Wschowa |
49 |
46 |
44 |
32 |
32 |
50 |
41 |
41 |
41 |
SP 2 Wschowa |
79 |
73 |
69 |
57 |
57 |
55 |
47 |
65 |
55 |
SP 3 Wschowa |
61 |
36 |
57 |
53 |
53 |
51 |
55 |
45 |
39 |
SP Osowa Sień |
18 |
20 |
18 |
27 |
26 |
23 |
27 |
19 |
23 |
SP Konradowo |
12 |
21 |
13 |
8 |
13 |
14 |
13 |
14 |
14 |
SP Lgiń |
15 |
6 |
8 |
11 |
5 |
10 |
12 |
7 |
7 |
SP Łysiny |
16 |
7 |
11 |
15 |
16 |
8 |
11 |
10 |
11 |
SP Siedlnica |
15 |
8 |
10 |
9 |
13 |
7 |
10 |
12 |
8 |
Ogółem w roczniku |
265 |
217 |
230 |
212 |
215 |
218 |
216 |
213 |
198 |
*liczba dzieci urodzonych w 2012, które rozpoczynają naukę w szkole w roku szkolnym 2019/2020.
Warto zauważyć, że liczba urodzeń nie jest równoznaczna z liczbą dzieci, które rozpoczynają naukę w szkołach. W roku szkolnym 2019/2020 w szkołach podstawowych w Gminie Wschowa do klasy pierwszej uczęszcza 220 dzieci przy 230 narodzinach, a np. w klasach trzecich uczy się 228 osób, pomimo że w 2010 roku narodziło się 265 dzieci. Łącznie w klasach I-III w szkołach w Lginiu, Siedlnicy, Konradowie i Łysinach naukę pobiera 68 uczniów, przy 142 dzieciach urodzonych w tych obwodach.
-Analiza sytuacji związanej z oświatą w naszej gminie dała nam informacje, które skłoniły nas do podjęcia rozmów na temat kształtu sieci szkół i jej ewentualnej zmiany. Jest to sytuacja, która dotyczy zarówno uczniów szkół wiejskich i ich rodziców, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, jak i urzędników oraz radnych Rady Miejskiej – mówi Marta Panicz – Szajnkenig, zastępca burmistrza Miasta i Gminy Wschowa. - Uważam, że jest to nasza wspólna odpowiedzialność, stąd rozmowy z zainteresowanymi stronami, które już na wstępie pokazały, że proponowana przez urząd rejonizacja wymaga korekty zgodnej z uwagami rodziców. Brak reakcji na podejmowane decyzje rodziców o przeniesieniu dzieci do szkół miejskich i demografię może zrodzić chaos i dezorganizację. I właśnie temu musimy stawić czoło.