Jak dziecko z zaburzeniami sensorycznymi odbiera świat?
Wtorek, 03 kwietnia 2012 o 09:55, autor: rk 0
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych ,,Nasz Ośrodek", działające przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym we Wschowie otrzymało dotację na realizację projektu „Woda, powietrze, ogień, ziemia – dotknę, czuję coś się zmienia” w wysokości 9 000zł. Dotacja została przyznana w drodze konkursu NA DOBRY POCZĄTEK, ogłoszony przez BGK im. Jana Kantego Steczkowskiego
W SOSW im. J. Korczaka we Wschowie odbyły się kolejne warsztaty dla rodziców pod hasłem „Jak odbiera świat dziecko z zaburzeniami sensorycznymi?”
Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, co kształtuje naszą wiedzę o świecie, nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne dla naszego funkcjonowania jest prawidłowe działanie zmysłów. Wzrok, słuch, dotyk, smak, węch bezustannie bombardują nasz mózg informacjami dotyczącymi świata wokół nas i nas samych. One informują o zagrożeniu, przyjemności, dyskomforcie. To właśnie te dane przetwarzane przez mózg biorą udział w procesie uczenia się i kształtowania zachowań. Jak jednak żyć, kiedy zmysły nie przekazują informacji o nadciągającym niebezpieczeństwie, kiedy to, co przyjemne i bezpieczne, budzi odrazę i paniczny lęk?
Jeśli cały system nerwowy nie jest w stanie bez zakłóceń porządkować i przetwarzać informacji pochodzących od zmysłów, mówimy o zaburzonej integracji sensorycznej, która w codziennym funkcjonowaniu często uniemożliwia wykonanie nawet najprostszych czynności. Dzieci z tego rodzaju zaburzeniem mogą mieć problemy między innymi z chodzeniem po linii, skakaniem, obracaniem się wokół własnej osi. Często bronią się przed dotykiem lub wręcz przeciwnie uwielbiają bardzo mocne doznania dotykowe, nie lubią obcinania włosów, paznokci, głośnych dźwięków i jasnego światła, uwielbiają za to huśtawki, ostre zapachy i smaki.
Z zaburzeń przetwarzania sensorycznego nie wyrasta się, niestety, dlatego tak ważne jest, aby zarówno specjaliści, jak i rodzice posiadali wiedzę na ten temat. Uczestnicy warsztatów nie tylko dowiedzieli się, co to jest integracja sensoryczna, jakie symptomy mogą wskazywać na występowanie nieprawidłowości. Mieli także okazję poprzez ćwiczenia zobaczyć świat oczyma chorego dziecka doświadczyć namiastki tego, co przeżywa każdego dnia.
Warsztaty wzbudziły wiele emocji, mamy nadzieję, że pomogły też zrozumieć, jak takie zaburzenia wpływają na codzienne funkcjonowanie.
Grażyna Nowek
Joanna Nowaczyk
[nggallery id=156]