Dlaczego warto dbać o układ jezdny?
Obowiązujące przepisy prawne precyzyjnie określają, jak często w danym aucie należy wykonywać badania diagnostyczne. Brak tzw. przeglądu technicznego w trakcie kontroli drogowej może stanowić duży problem dla właściciela pojazdu. W najgorszym wypadku wiąże się to z utratą dowodu rejestracyjnego oraz grzywną wysokości 500 zł. Zwlekanie z przeglądem dłużej niż 45 dni od daty wyznaczonej w dokumentach kosztować będzie dodatkowe 50%, ale pozwala uniknąć trudności wynikających ze straty dowodu rejestracyjnego.
O układ jezdny warto dbać przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ponieważ pozwala on zagwarantować pełną kontrolę nad pojazdem i zwiększa komfort podróżowania. Luzy w układzie kierowniczym lub nieprawidłowo działające hamulce są bardzo poważnym zagrożeniem dla życia i zdrowia. Nie powinno się zapominać również o zawieszeniu, które ma największy wpływ na komfort jazdy niezależnie od długości trasy.
Układ kierowniczy i hamulcowy – co trzeba sprawdzić?
Poszczególne części układu kierowniczego najprościej jest wymienić, ale w przypadku niektórych z nich możliwa jest także naprawa lub regeneracja. Wszelkie działania serwisowe z wyjątkiem wymiany płynu wspomagania powinno się zlecić specjaliście, ponieważ wymaga to wykorzystania odpowiednich narzędzi.
Do najczęstszych usterek zaliczyć można problemy z drążkiem, końcówką, przekładnią i krzyżakiem kierowniczym oraz kolumną kierownicy. Pompa układu wspomagania i przekładnia to elementy, które można regenerować, co pozwala obniżyć koszt potencjalnej naprawy. W nowszych autach wymienić można także czujnik kąta skrętu kierownicy, ale warto pamiętać, że samodzielna ingerencja w układ elektryczny może się wiązać z utratą gwarancji producenta.
Hamulce są jednym z najważniejszych elementów układu jezdnego, ponieważ odpowiadają za efektywność zatrzymywania samochodu. Regularnie powinno się wymieniać klocki oraz dbać, aby instalacja nie była zapowietrzona lub nieszczelna.
Jak wygląda diagnostyka zawieszenia?
Znane z wielu filmów komediowych sceny przedstawiające bohaterów kopiących przednie opony swoich samochodów bardzo trafnie przedstawiają, jak większość kierowców sprawdza, czy auto działa. Technika ta pozwala na wykrycie potencjalnych luzów w zawieszeniu lub układzie kierowniczym, ale nie jest zbyt precyzyjna pod kątem diagnozy potencjalnego problemu. Znalezienie fachowca jest znacznie lepszym pomysłem, ponieważ kontrola i ustawianie zbieżności oraz geometrii wymaga specjalistycznych narzędzi pomiarowych.