W latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku psycholog dziecięcy dr Robert Ferguson zbadał zależność między grą w szachy, a wzrostem możliwości poznawczych, szczególnie myślenia logicznego. Po ośmiu miesiącach cotygodniowych zajęć, u szachistów umiejętność logicznego myślenia poprawiła się o ponad 17 procent. Dla porównania, u uczestników zajęć z informatyki umiejętności te poprawiły się o niecałe 5 procent. A trzeba wiedzieć, że logika jest jednym z informatycznych fundamentów. Badania te były replikowane z podobnym wynikiem także w Polsce. Andrzej Modzelan, pedagog i badacz wpływu szachów na rozwój dzieci, w podsumowaniu swoich badań zauważył, że szachy uczą nie tylko logicznego myślenia, ale także podejmowania decyzji i planowania czasu. Badania amerykańskiego National Institute of Neurological Disorders and Strokes, opublikowane w "Nature", bez żadnych wątpliwości wykazały, że dzieci grające w szachy stają się zdolniejsze od niegrających. Także z doświadczeń Fundacji Szachowej wynika, że gra szachowa może być sposobem na chronienie dzieci przed uzależnieniem od narkotyków, czy komputera. Gra w szachy wpływa nie tylko na rozwój umysłowy, ale i na osobowość. Młodzi szachiści muszą przestrzegać licznych reguł i zasad, ucząc się uczciwości, szacunku dla przeciwnika, odwagi, pewności siebie.
Wracając do inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Staszica - szachowa szkoła nosi nazwę "Gambit Staszica". Gambit to pojęcie szachowe oznaczające poświęcenie, które ma przynieść korzyści. Tak też należy rozumieć uczestnictwo w szachowych lekcjach. Poświęcenie czasu na naukę szachów zaowocuje w przyszłości. Słowo poświęcenie należałoby jednak ująć w cudzysłów, bowiem jak napisałem wyżej, rozliczne korzyści są osiągane niejako mimochodem - gra w szachy jest doskonałą rozrywką. Lew Tołstoj o szachach napisał „Lubię szachy dlatego, że jest to dobry odpoczynek; one zmuszają do pracy głową, ale jakoś szczególnie”.
Zainteresowani królewską grą będą musieli "poświęcać" się raz w tygodniu przez dwie godziny lekcyjne, czyli dziewięćdziesiąt minut. Nauka gry będzie realizowana od podstaw - nie jest wymagane żadne wcześniejsze przygotowanie. Nie ma także granic wiekowych. Jedynym kryterium jest chęć rywalizacji na 64 polach. Termin zajęć ustalony zostanie podczas spotkania organizacyjnego z rodzicami. Zainteresowanych prosimy o kontakt: 604 607 959, marcin.usielski@gmail.com
Marcin Usielski