Z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół "Staszica" przy I Zespole Szkół we Wschowie powstała Szkoła Szachowa dla uczniów szkół podstawowych. Dlaczego warto się do niej zapisać? Szachy nie są zwykłą grą planszową. Królewska gra to doskonała forma rekreacji, która daje wiele radości, ale na walorach rozrywkowych zalety tej formy spędzania czasu się nie kończą. Rozgrywki na 64 polach uczą koncentracji, dyscypliny, planowania przestrzennego, systematyczności. Rozwijają umysł, zwiększając możliwości poznawcze, co sprawia, że szachiści lepiej radzą sobie z innymi dziedzinami życia, w tym z nauką w szkole.
W latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku psycholog dziecięcy dr Robert Ferguson zbadał zależność między grą w szachy, a wzrostem możliwości poznawczych, szczególnie myślenia logicznego. Po ośmiu miesiącach cotygodniowych zajęć, u szachistów umiejętność logicznego myślenia poprawiła się o ponad 17 procent. Dla porównania, u uczestników zajęć z informatyki umiejętności te poprawiły się o niecałe 5 procent. A trzeba wiedzieć, że logika jest jednym z informatycznych fundamentów. Badania te były replikowane z podobnym wynikiem także w Polsce. Andrzej Modzelan, pedagog i badacz wpływu szachów na rozwój dzieci, w podsumowaniu swoich badań zauważył, że szachy uczą nie tylko logicznego myślenia, ale także podejmowania decyzji i planowania czasu. Badania amerykańskiego National Institute of Neurological Disorders and Strokes, opublikowane w "Nature", bez żadnych wątpliwości wykazały, że dzieci grające w szachy stają się zdolniejsze od niegrających. Także z doświadczeń Fundacji Szachowej wynika, że gra szachowa może być sposobem na chronienie dzieci przed uzależnieniem od narkotyków, czy komputera. Gra w szachy wpływa nie tylko na rozwój umysłowy, ale i na osobowość. Młodzi szachiści muszą przestrzegać licznych reguł i zasad, ucząc się uczciwości, szacunku dla przeciwnika, odwagi, pewności siebie.
Wracając do inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Staszica - szachowa szkoła nosi nazwę "Gambit Staszica". Gambit to pojęcie szachowe oznaczające poświęcenie, które ma przynieść korzyści. Tak też należy rozumieć uczestnictwo w szachowych lekcjach. Poświęcenie czasu na naukę szachów zaowocuje w przyszłości. Słowo poświęcenie należałoby jednak ująć w cudzysłów, bowiem jak napisałem wyżej, rozliczne korzyści są osiągane niejako mimochodem - gra w szachy jest doskonałą rozrywką. Lew Tołstoj o szachach napisał „Lubię szachy dlatego, że jest to dobry odpoczynek; one zmuszają do pracy głową, ale jakoś szczególnie”.
Zainteresowani królewską grą będą musieli "poświęcać" się raz w tygodniu przez dwie godziny lekcyjne, czyli dziewięćdziesiąt minut. Nauka gry będzie realizowana od podstaw - nie jest wymagane żadne wcześniejsze przygotowanie. Nie ma także granic wiekowych. Jedynym kryterium jest chęć rywalizacji na 64 polach. Termin zajęć ustalony zostanie podczas spotkania organizacyjnego z rodzicami. Zainteresowanych prosimy o kontakt: 604 607 959, marcin.usielski@gmail.com
Marcin Usielski
Komentarze 8