TworzymyGłos Regionu

reklama

Felieton, który nie miał być napisany

Wtorek, 17 marca 2015 o 20:47, autor: 38
Felieton, który nie miał być napisany

Przed glosowaniem uchwały o likwidacji gimnazjum radny Piotr Buczek zaproponował referendum w sprawie likwidacji, tłumacząc, że burmistrz ani rada nie ma poparcia społecznego dla tej decyzji. Myślę, że jest w tym dużo racji. Z przedwyborczych wypowiedzi wynikało, że pani burmistrz rozwiąże Zarząd Spółki, zreorganizuje Urząd, że polecą głowy w różnych instytucjach i tak się dzieje. Mieszkańcy, wybierając panią burmistrz, dali Danucie Patalas zielone światło do podejmowania takich a nie innych decyzji. Jednak w sprawie likwidacji Gimnazjum tego światła nie dali z tej prostej przyczyny, że ani przyszła burmistrz, ani jej komitet, ani gazeta ,,Nasze Wschowskie Sprawy” nawet nie sugerowali takich rozwiązań. A skoro było o tym cicho, to też trudno mówić, że ta decyzja ma poparcie społeczne. Nie może mieć, bo nikt się tego nie spodziewał. Referendum dałoby odpowiedź, czy tę, co by nie mówić, ważną dla lokalnej społeczności decyzję, popierają mieszkańcy. Gdyby i w tej kwestii poparli likwidację, to myślę, że sytuacja byłaby przejrzysta. A tak, cóż, o końcu szkoły z tradycją zdecydowało raptem 11 osób. I nie ma dzisiaj znaczenia, czy dyrektor Herkt był lubiany w mieście, czy nielubiany, czy nauczyciele i pedagodzy Gimnazjum nr 1 wypowiadali się podczas spotkań z samorządowcami dyplomatycznie czy też nie. W moim odczuciu 11 osób to jednak za mało. Referendum albo dałoby im wiatr w żagle, albo powstrzymało przed tak drastyczną decyzją. Stało się jednak coś więcej niż likwidacja szkoły. To, że 11 radnych podniosło ręce, to jeden element tej układanki. Brak solidarności zawodowej i społecznej to drugi, moim zdaniem, dużo ważniejszy aspekt tego, co się wydarzyło 17 marca w Sali obrad. Od czasów burmistrza Grabki powtarzam, że w tym małym miasteczku nie ma mowy o społeczeństwie obywatelskim. Nie ma śladu współczucia, wsparcia, ani wspólnoty. Są odrębne interesy poszczególnych osób, instytucji, jednostek samorządowych, nie ma nawet już grup zawodowych, społecznych, jakichkolwiek. Ot taka mieszanina przypadkowych ludzi, którzy dbają o czubek swojego nosa. I na koniec zabrakło mi podczas dzisiejszej sesji ogłoszenia przerwy po przegłosowaniu uchwały o likwidacji szkoły. Na sali przebywali uczniowie Gimnazjum, rodzice, dyrektor oraz inne osoby, związane z placówką. Czegoś mi zabrakło, jakiegoś zwykłego, ludzkiego, lokalnego, wschowskiego gestu wobec tego, co do tej pory ta szkoła osiągnęła, co wypracowała i co również planowała na przyszłość. Niecodziennie zamyka się taki rozdział historii. Rafał Klan
REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (38)

avatar

avatar
~Anonim
17.03.2015 21:03

Popieram każde słowo tu zawarte ! Jestem oburzona sytuacja , która wynikła . Zero wyrazów współczucia ukazuje to jacy naprawdę sa radni , którzy powinni nas wspierać bo to My ich wybraliśmy miejmy nadzieje że to wszystko sie na nich odbije . I oczywiście gdy zakończy sie ich kadencja to nie bedzie ona przedłużona .

avatar
~jerzyk wschowski
17.03.2015 21:06

Jak zwykle nic dodać nic ująć Może tylko fakt, że Pani burmistrz w czasie kampanii nie tylko nie mówiła o likwidacji szkól ale jeszcze żarliwie temu zaprzeczała. Solidarność we Wschowie puste słowo, gdzie nauczyciele, dyrektorzy, rodzice związki zawodowe, absolwenci. Nauczyciele i dyrektorzy wiejskich szkól siedzą cichutko jakby nie rozumieli, że będą następni i tam również nikt nie wyciągnie ręki. Ba kolejna sprawa z Przedszkolami, kto dzisiaj walczył o miejsca w przedszkolu? W takim systemie władza zrobi wszystko, naprawdę wstyd mi za tę garstkę wykształconych radnych, wielki wstyd.

avatar
~TYLKO REFERENDUM
17.03.2015 21:23

Obejrzałem całą sesję i powiem Wam Wschowianie : 1. wstydzę się, że mieszkam we Wschowie, 2. wstydzę się że, mam taką Panią Burmistrz, 3. wstydzę się, że reprezentują nas tacy radni rady miejskiej 4. Koniec

avatar
~sam_na_sali
17.03.2015 21:44

W innym, nieco większym, mieście 460 osób wpływa swoimi decyzjami na życie ludzi. Czy oni tez powinni przed każdym głosowaniem urządzać referendum, żeby społeczeństwo mogło wyrazić swoje zdanie?

avatar
~dwóch na sali
17.03.2015 21:49

A jeszcze w innym mieście 1000 osób wpływa na życie ludzi i co z tego? Radny Buczek o ilości radnych nie mówił. Mówił, że nie ma poparcia społecznego dla tej decyzji, a dla innych poparcie jest, bo p. Patalas zapowiadała przed wyborami zmiany. Ale nie w szkolnictwie. To takie trudne do zrozumienia?

avatar
~w
17.03.2015 21:54

Panie Buczek po co was wybieraliśmy.

avatar
~sam_na_sali
17.03.2015 21:57

A ja mówię o tym, że czasami trzeba podjąć decyzje, które nie mają poparcia społecznego i trudno za każdym razem pytać społeczeństwo o zdanie. Radni, którzy zagłosowali za likwidacją gimnazjum, uzyskali poparcie społeczeństwa w wyborach.

avatar
~dwóch na sali
17.03.2015 22:04

Wiem, że mówisz, przecież czytam, co mówisz. Mam wątpliwości czy rozumiesz w czym rzecz. Może rozumiesz, tylko udajesz, że nie rozumiesz. Chodzi o to, że nikt nie namawia radnych do pytania społeczeństwa za każdym razem, kiedy głosują. Wydawało mi się, że mówimy o konkretnym przypadku, który wypłynął kilka tygodni po wyborach. A kilka tygodni po wyborach wszyscy jeszcze pamiętają, co mówiła p. Patalas, a czego nie mówiła w kampanii.

avatar
~sam_na_sali
17.03.2015 22:06

Oczywiście, że nie chodzi o ilość radnych. Nieważne, czy będzie ich 10, 20 czy 100. Jeżeli społeczeństwo ma w referendum decydować o popularnych/ niepopularnych decyzjach, to po co nam radni? Niech o wszystkim decyduje społeczeństwo w referendach. Zostawimy tylko burmistrza ew. naczelnika i on będzie odpowiadał za wykonanie woli społeczeństwa (oczywiście wyrażonej w referendum). A skoro już mamy radnych, to oni podejmują decyzje, nawet jeżeli jest ich tylko 11.

avatar
~JamJestOn
17.03.2015 22:08

radni są jak gołąbki... przed wyborami jedzę z ręki, a po wborach srutają na wyborców...

avatar
~sam_na_sali
17.03.2015 22:12

A czy ktoś o to pytał? Przecież problem likwidacji GIM1 podejmowany był już w poprzedniej kadencji. Chyba to było oczywiste, że prędzej lub później ten problem powróci.

avatar
~jerzyk wschowski
17.03.2015 22:13

To nie jest tak, że wybrany radny, poseł może robić sobie co chce bo jest wybrany i tyle, on reprezentuje wyborców. Ja nie pamiętam by w kampanii była mowa o likwidacji szkół, miejsc w przedszkolu ? Mam zatem prawo radnego rozliczać, również referendum temu służy.

avatar
~dwóch na sali
17.03.2015 22:14

Jeszcze napisz o ustawie samorządowej we Francji i zrobi się międzynarodowo. Czy ty rozumiesz o czym tutaj rozmawiamy, czy masz z tym problem? Ze swojej strony dziękuję za rozmowę, na nic mi się nie przydała, ale przynajmniej więcej z tobą gadał nie będę z korzyścią dla nas dwóch.

avatar
~bez nas nie ma was
17.03.2015 22:18

do sam na sali i dlatego w poprzedniej kadencji nie rozwiązano gimnazjum, bo Grabka zrozumiał, że nie ma poparcia społecznego dla tej decyzji.

avatar
~marek jo jo
17.03.2015 22:36

Grabka jechał na kredytach a ta władza musi je spłacać. .Bardzo istotna roznica.

avatar
~Gekon
17.03.2015 22:39

Nie zgodzę się z przedmówcami co do braku mandatu Pani Burmistrz i radnych większości do podjęcia decyzji o likwidacji gimnazjum, ponieważ wygrywając wybory uzyskali legitymację do sprawowania władzy nawet w zakresie niebędącym przedmiotem kampani wyborczej. Inną kwestią pozostaje styl podjęcia decyzji jej przesłanki oraz fakt przeprowadzenia jedynie szczątkowej dyskusji z rodzicami i personelem. Ale to jest już pytanie o styl i cele sprawowania władzy!!!

avatar
~Zdzisław
17.03.2015 22:40

Zapomniałeś dodać, że Grabka miał jeszcze dom w Lesznie, a gdyby wygrał wybory, to by nie spłacał kredytów. Uwziął się na tą władzę i teraz ona musi spłacać. Co za logika, co za spryt. K.... każdy kto by rządził spłacałby kredyt.

avatar
~sam_na_sali
17.03.2015 22:53

Nie, Grabka nie rozwiązał GIM1, bo zrozumiał, że nie ma poparcia społecznego dla tej decyzji. Ha ha ha. Grabka nie rozwiązał gimnazjum, bo bał się wyborów. Szkoda, że ten tak dbający o poparcie społeczne Grabka nie zdobył się na odwagę i nie spotkał się z nauczycielami, żeby przedstawić swoją wizję oświaty w gminie. Już około roku 2011 wiadomo było, że gminy nie stać na utrzymanie dwóch gimnazjów. Nauczyciele oraz ZNP prosili o spotkanie, dyskusję, ale pan były burmistrz odmówił.

avatar
~zdzisław
17.03.2015 23:11

Czyli tak to się działo. Nie wiedziałem. Grabka bał się wyborów, dlatego wpadł na pomysł likwidacji gimnazjum na początku kadencji. Co za człowiek. Niesamowite. Za to Pani Patalas wpadła na pomysł pod koniec kadencji. Jestem w szoku. Czy jeszcze jakieś informacje tajne przez poufne? Czekam i mam wypieki na twarzy.

avatar
~Hary
17.03.2015 23:41

Życzę dobrego samopoczucia Pani Burmistrz (podobno były pedagog) Pana wiceburmistrza , radnym którzy głosowani za likwidacją Gimnazjum nr. 1 że dobro dzieci przedkładają nad judaszową złotówkę.Poco szkoły ,zakłady pracy w Wschowie wszystko niech nowa władza zlikwiduje to nie będzie miała żadnych problemów, będą się mogli zająć sami sobą (trzeba zakupić lustereczko) i tedy będzie tylko bal.

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl