Głównym problemem z jakim musi zmierzyć się gmina jest wyłonienie wykonawcy i dokończenie oraz poprawa prac, które rozpoczęła firma WIKONT z Rawicza. Firma ta wygrała trzeci z ogłoszonych przetargów i w grudniu 2017 roku podpisano z nią umowę na wykonanie dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie prac. Wcześniej władze gminy zadecydowały o powierzeniu funkcji inwestora zastępczego firmie KOMPLET INWEST z Gorzowa Wielkopolskiego, odpowiedzialnym za projekt ze strony Urzędu Miasta i Gminy we Wschowie, pełniącym funkcję koordynatora, był zastępca burmistrza Miłosz Czopek. Z danych zawartych w audycie wynika, że nadzór nad inwestycją był niewystarczający, podpisywane protokoły częściowych odbiorów wskazywały wady, bez terminu ich poprawy. Kolejnym problemem było wydanie przez burmistrza Danutę Patalas zarządzenia w sprawie ustalenia podziału zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w związku z inwestycją dopiero 12 czerwca 2018 roku, czyli ponad pół roku po podpisaniu umowy z wykonawcą. Dodatkowo pracownicy urzędu nie zostali o wydaniu tego zarządzenia poinformowani.
Wiele zastrzeżeń wskazano także w samym wykonaniu. W podpisanej po trzecim przetargu umowie z wykonawcą zastrzeżono, że projekt budowlany ma zostać wykonany do końca stycznia 2018 roku. Firma WIKONT nie wywiązała się z tego terminu składając projekt 18 dni po terminie, jednak władze gminy nie zdecydowały się nałożyć na wykonawcę określonych w umowie kar za nie dotrzymanie terminu, które wyniosły ponad 169 tysięcy złotych. Audytor zwrócił uwagę także na brak zgłoszenia przez wykonawcę wszystkich podwykonawców. Dodatkowo firma WIKONT opóźnienie w zakończeniu inwestycji opierała na koniecznych zmianach dotyczących montażu pomp ciepła, wynikających z rozmów z dyrektorami placówek. Z oświadczeń dyrektorów wynika, że w przypadku Szkoły Podstawowej nr 2 oraz Przedszkola nr 5 nie wnioskowali oni o zmianę lokalizacji pomp ciepła, a dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 zaznaczył, że jeżeli ma to opóźnić wykonanie inwestycji to nie jest to konieczne. Wykonawca podając powód zmiany lokalizacji pomp ciepła wnioskował o wydłużenie terminu realizacji z 15 listopada na 15 grudnia 2018, do którego przychyliły się władze gminy podpisując odpowiedni aneks do umowy. 12 grudnia wykonawca zwrócił się z kolejnym, analogicznie argumentowanym wnioskiem o przedłużenie umowy.
Zważywszy na kolejne problemy, brak realnego planu wykonania inwestycji i opóźnienia gmina Wschowa zadecydowała o podjęciu kroków zmierzających do wypowiedzenia umowy, które ostatecznie miało miejsce 4 lutego tego roku. Dodatkowo gmina nałożyła na firmę WIKONT kary w kwocie ponad miliona złotych. Równocześnie prowadzono roboty zabezpieczające oraz czyniono starania o przedłużenie terminu realizacji zadania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. Pierwsza decyzja instytucji zarządzającej przesunęła termin do 31 sierpnia tego roku, jednak nie jest to termin realny do wykonania i rozliczenia inwestycji, dlatego czynione są starania o kolejne przesunięcie. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji ogłoszony zostanie kolejny przetarg na roboty budowlane.
------------- załącznik przekazany radnym przez burmistrza ------------
INFORMACJA W SPRAWIE REALIZACJI PROJEKTU
„TERMOMODERNIZACJA OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
W GMINIE WSCHOWA”
Informację sporządzono w oparciu o: „Raport z audytu wewnętrznego dot. przygotowania i realizacji projektu pn. Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w Gminie Wschowa”, oraz procedury podjęte przez Gminę Wschowa w celu zakończenia realizacji w/w inwestycji.
Audyt został przeprowadzony w okresie od 6 grudnia 2018 r. do 31.01. 2019 r. i obejmował :
Przygotowanie projektu do realizacji
Realizację projektu
Finansowanie projektu
Przeprowadzenie audytu było konieczne z uwagi na to, że Wykonawca zadania: Firma „Wikont”, nie zrealizowała inwestycji w wyznaczonym terminie tj. do 15.11.2018 r. aneksowanym do dnia 15.12.2018 r., a jakość wykonanych robót budziła wątpliwości również co do jakości i skuteczności nadzoru inwestorskiego.
PRZYGOTOWANIE PROJEKTU DO REALIZACJI
Prace przygotowawcze do realizacji projektu rozpoczęto w grudniu 2015 r. Wtedy określono warunki do przygotowania dwóch dokumentów
Opracowanie audytów energetycznych, z terminem realizacji do 29.01.2016 r.
Sporządzenie studium wykonalności wraz z aneksem obliczeniowym w formie arkusza kalkulacyjnego, z terminem realizacji do 29.02.2016 r.
Opracowaniem objęto 3 placówki oświatowe na terenie miasta: Szkołę Podstawową Nr 1, Szkołę Podstawową Nr 2 i Przedszkole Samorządowe Nr 5.
W zakresie obejmującym „Audyty energetyczne” zadanie realizowała firma SABA SUN z Zielonej Góry, za kwotę 49.999,99 zł . Istotne jest to, że już na tym etapie nastąpiły przesunięcia terminowe sięgające 2 miesięcy. Na wniosek firmy najpierw zmieniono umowny termin realizacji zamówienia z 29.01.2016 na dzień 29.02.2016 r., a następnie bez uzasadnienie przesunięto go na dzień 30.03.2016 r.
W zakresie obejmującym „Studium wykonalności” zadanie realizowała firma EXPETO z Zielonej Góry, za kwotę 24.600 zł. Również w tym przypadku na wniosek firmy przedłużono termin realizacji o 1,5 miesiąca tj. do dnia 15.04.2016 r. Powodem był fakt dokonywania zmian i uzupełnień w audytach energetycznych opracowywanych przez Firmę SABA SUN.
15.07.2016 r. Gmina podpisała umowę z firmą SABA SUN na wykonanie „Programu funkcjonalno-przestrzennego”, za kwotę 30.750 zł. Z terminem realizacji 22.07.2016 r. Zamówienia na realizację w/w opracowania dokonano w trybie „z wolnej ręki”.
Ogółem na przygotowanie Projektu pn. Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w Gminie Wschowa wydatkowano 136.140,01 zł.
REALIZACJA PROJEKTU
NADZÓR
31 marca 2017 r. Gmina zawarła umowę z Firmą KOMPLET INWEST z Gorzowa Wlkp. na obsługę projektu, na kwotę 129.999.93 zł. W ramach umowy na realizację projektu w trybie „zaprojektuj i wybuduj” określono m.in. termin rzeczowej realizacji projektu na 01.10.2018 r. oraz finansowej realizacji projektu na 30.11.2018 r. W ramach obsługi projektu Firma KOMPLET INWEST była zobowiązana do:
Opracowania kompletnej dokumentacji przetargowej w szczególności SIWZ, wraz z dokumentacją niezbędną do przeprowadzenia postępowania przetargowego
Sporządzenia harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz umowy na realizację projektu oraz czynny udział w wyborze wykonawcy
Doradztwa oraz pomocy technicznej w zakresie zarządzania i nadzoru nad realizacją projektu
Doradztwa finansowego – prowadzenia rozliczeń rzeczowo-finansowych oraz sprawozdawczości
Wykonania czynności po zakończeniu realizacji inwestycji w okresie gwarancji i rękojmi
Umowa zawierała również szczegółowe obowiązki Firmy KOMPLET INWEST na etapie odbiorów i zakończenia robót, oraz wskazywała Koordynatora realizacji umowy z ramienia Gminy w osobie Miłosza Czopka - Zastępcy Burmistrza, który był upoważniony do zarządzania i nadzorowania w imieniu Gminy realizacją umowy.
Z oceny realizacji umowy przez Firmę KOMPLET INWEST , wynika, że prowadzony przez firmę nadzór inwestorski nad Projektem był niezadowalający, gdyż nie zapewnił prawidłowej i terminowej realizacji Projektu.
Ponadto firma KOMPLET INWEST dokonywała częściowych odbiorów robót z wadami i usterkami, jednak w protokołach odbioru nie wyznaczano terminów na ich usunięcie, a inspektorzy nadzoru nie egzekwowali od Wykonawcy robót wykonania robót naprawczych.
Ponadto stwierdzono, że protokołem z dnia 20.11.2018 r. dokonano odbioru częściowego niezakończonych całkowicie robót ujętych w Rozszerzonej Tabeli Elementów Ceny Ryczałtowej (RTECR), wbrew zapisom w umowie z Wykonawcą robót stwierdzającym, że odebrane mogą być tylko te elementy z RTECR, wykonane w 100%. O fakcie tym firmę KOMPLET INWEST poinformowała Gmina Wschowa pismami z dnia 21.01.2019 r., wskazując że prace odebrane protokołami odbioru częściowego z dnia 20.11.2018 r. w SP nr 1, SP Nr 2 i PS nr 5 nie zostały w 100% zakończone, mimo to nadzór potwierdził ich wykonanie w 100%, co dało Wykonawcy robót prawo do wystawienia faktury za te elementy robót na łączną kwotę 1.023.812,61. Z uwagi na nienależyte wykonanie umowy zarówno przez Inwestora Zastępczego jak i Wykonawcę robót, Gmina nie zrealizowała płatności w/w faktur zabezpieczając w/w środki na realizację swoich roszczeń karnych w stosunku do Wykonawcy robót.
W ocenie Audytora również inwestor bezpośredni tj. Gmina Wschowa nie wyegzekwowała zarówno od firmy Nadzorującej jak i Wykonawcy robót – firmy WIKONT, prawidłowej i terminowej realizacji Projektu.
Nie wykorzystano uprawnień jakie dawały Inwestorowi bezpośredniemu zawarte umowy z firmą KOMPLET INWEST jak i z wykonawcą robót firmą WIKONT, oraz przepisy Prawa budowlanego. Ponadto Burmistrz Miasta i Gminy – Danuta Patalas w dniu 12 czerwca 2018 r. wydała Zarządzenie nr 74/2018 w sprawie: ustalenia podziału zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w związku z realizacją Projektu „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w Gminie Wschowa”. W Zarządzeniu potwierdzono m.in. zapisy zawarte w umowie z Firmą KOMPLET INWEST, że Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Wschowa – Miłosz Czopek – pełnieni funkcji Koordynatora Projektu, oraz przejmuje zakres obowiązków Burmistrza podczas jego nieobecności, przekazuje poszczególne place budów wykonawcom, nadzoruje wnioski o płatność oraz sprawozdania, na bieżąco raportuje Burmistrzowi o zaangażowaniu prac i na bieżąco zgłasza ewentualnych nieprawidłowości, uczestniczy w kontroli na miejscu w celu udzielenia niezbędnych wyjaśnień oraz zatwierdza faktury do zapłaty.
Ponadto w Zarządzeniu określono zakres odpowiedzialności pracowników Urzędu Miasta i Gminy w zakresie kontroli realizacji Projektu.
W ocenie Audytora w/w Zarządzenie powinno być wydane w dniu podpisania umowy na realizację projektu przez Firmę WIKONT tj. 8.12.2017r. a nie 6 miesięcy po tym fakcie.
Odrębną rzeczą jest fakt, że o wydaniu w/w Zarządzenia, pracownicy Urzędu nie zostali poinformowani. Tak wynika z ich oświadczeń. Nie można stwierdzić, czy o fakcie wydania Zarządzenia był informowany Zastępca Burmistrza. Natomiast bezprzecznym jest, to że za przekazanie Zarządzenia właściwym pracownikom Urzędu odpowiadał Sekretarz Gminy.
Do dnia dzisiejszego firma KOMPLET INWEST z ogólnej kwoty wynagrodzenia otrzymała kwotę 18.450 zł. Gmina Wschowa obciążyła firmę 1 karą w wysokości 6.500 zł, z tytułu realizacji robót przez podwykonawcę bez wiedzy i zgody Gminy. Poza tym Gmina nie obciążała firmy innymi karami umownymi, m.in. za opóźnienie w usunięciu wad stwierdzonych przez Gminę, za każdy przypadek nie wykonania i nie należytego wykonania umowy, za opóźnienia w realizacji przedmiotu umowy.
Aktualnie Gmina pozostaje związana umową z firmą KOMPLET INWEST wyłącznie z takiego powodu, że wprowadzanie na teren budowy nowego Inwestora Zastępczego, rodziłoby konsekwencje terminowe i mogłoby skutkować zwiększeniem kosztów realizacji inwestycji. Nie oznacza to jednak, że Gmina Wschowa nie będzie dochodziła w stosunku do Firmy swoich roszczeń umownych.
WYKONANIE ROBÓT
Wykonawcę robót dla poszczególnych obiektów wchodzących w skład Projektu zgodnie z ustawą PZP postanowiono wybrać w trybie przetargu nieograniczonego. Zamówienie realizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.
Pierwsze ogłoszenie o przeprowadzeniu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego zostało przygotowane dnia 16.05.2017 r. i zostało unieważnione w dniu 19.06.2017 r. na podst. art.93 ust. 1 pkt. 4 ustawy PZP, ponieważ złożone oferty przewyższały kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia.
Następne postępowanie rozpoczęto dopiero we wrześniu 2017 r. Ogłoszenie o przeprowadzeniu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego z dnia 20.09.2017 r. i zostało unieważnione w dniu 12.10.2017 r. na podst. art.93 ust. 1 pkt. 4 ustawy PZP, ponieważ złożone oferty przewyższały kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia.
Kolejne postępowanie na realizację omawianego Projektu w trybie przetargu nieograniczonego ogłoszono w dniu 16.10.2017 r. W SIWZ podano m. in. pkt. 5 Termin realizacji: wymagany termin realizacji zamówienia od dnia podpisania umowy do zakończenia realizacji do 15 listopada 2018 r., przy uwzględnieniu terminu pośredniego związanego z zakończeniem etapu projektowego do 31 stycznia 2018 r. terminy te były podane dla wszystkich 3 części zadania. Terminy te były również zawarte w projekcie umowy. Przyjęte kryteria oceny ofert: cena brutto- 60%, okres gwarancji jakości i rękojmi za wady – 40%. Maksymalny okres gwarancji i rękojmi – 60 miesięcy, minimalny 36 miesięcy.
W postępowaniu złożono po 2 oferty na każdą z części zadania. Oferty złożyli:
Konsorcjum firm: Pro-Bud z Wschowy, Instalacje Grzewcze i Wod.- Kan. z Wschowy, MTM z Wschowy i LION Energy Group sp. z o.o. z Leszna. Konsorcjum to składało również ofertę w poprzednim postępowaniu.
Firma WIKONT Sp. z o.o. z Rawicza
Komisja przetargowa dokonała wyboru oferty Firmy WIKONT
Wartość zamówienia została określona odrębnie dla każdej części.
Zestawienie cen wg Zamawiającego i złożonych ofert zawarto w poniższej tabeli:
zadanie |
Wartość wg zamawiającego brutto |
Wartość wg oferty nr 1 brutto |
Oferta wybrana Cena brutto |
Różnica miedzy wybraną ofertą a wyceną Zamawiającego |
SP 1 |
2.628.152,07 |
3.713,370,00 |
3.222.600,00 |
594.447,93 |
SP 2 |
2.797.357,00 |
4.889.250,00 |
4.137.720,00 |
1.340.363,00 |
PS 5 |
1.665.565,26 |
2.539.950,00 |
2.029.500,00 |
363.934,74 |
Razem |
7.091.074,33 |
11.142.570,00 |
9.389.820,00 |
2.298.745,67 |
Wybrane oferty przekraczały łącznie kwotę, którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację tego zamówienia o 2.298.745,67 zł. Przyjęta przez Zamawiającego wartość zamówienia w kwocie 7.091.074,33 zł była również ujęta w umowie z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie tego Projektu.
08.12.2017 r. Gmina podpisała umowę z Firmą WIKONT na realizację zadania. Ogólna wartość zawartych umów wraz z aneksami na realizację Projektu wynosiła 9.486.220,86 zł.
Z umowy wynikały m.in. terminy realizacji inwestycji. I tak :
- prace projektowe powinny być zakończone w terminie do dnia 31.01.2018 r., przy czym za datę wykonania uznana była data dostarczenia Gminie dokumentacji projektowej wraz z ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę
- roboty budowlane powinny być zakończone w terminie do dnia 15.11.2018 r.
WIKONT dostarczył Gminie dokumentację wraz z pozwoleniem na budowę 19.02.2018 r. tj. 18 dni po terminie. W związku z tym zgodnie z umową kary umowne za nieterminowe zrealizowanie zamówienia w tym zakresie powinny wynieść 169.016,76 zł.
Z ustaleń audytu wynika, że Gmina nie naliczyła Wykonawcy firmie WIKONT wskazanych powyżej kar umownych. Gmina zrezygnowała z naliczenia tych kar.
W ocenie audytu brak jest uzasadnienia dla rezygnacji z kar umownych, bowiem firma WIKONT akceptując warunki przetargu miała świadomość krótkiego terminu opracowania dokumentacji dla tego projektu, ale akceptowała warunki przetargu i umowę.
Przekazanie placów budowy nastąpiło w dniu 27.02.2018 r.
W trakcie realizacji, WIKONT zgłosił 10 podwykonawców i 2 dostawców. Natomiast wg ustaleń dokonanych przez Gminę, inwestycję realizowało dodatkowo 10 niezgłoszonych podwykonawców. Gmina Wschowa nie będzie ponosiła odpowiedzialności za zapłatę wynagrodzenia w stosunku do niezgłoszonych podwykonawców. Natomiast koniecznym będzie dokonanie analizy ws. ewentualnych kar dla firmy WIKONT.
15.11.2018 r. Gmina podpisała czwarty aneks do umowy, przedłużający termin realizacji inwestycji do 15.12.2018 r. Uzasadniając wnioskowaną zmianę terminu zakończenia robót i wydłużenie terminu o 1 miesiąc Firma WIKONT pismem z dnia 5.11.2018 r. podała, że powodem tych zmian była konieczność zmiany doboru pomp ciepła. W dokumentacji technicznej przyjęto pompy w oparciu o audyt energetyczny i PFU, jednak w trakcie rozmów i negocjacji dot. zamówienia urządzeń zgodnie ze sporządzoną dokumentacją, firmy specjalistyczne zwróciły uwagę, że aby uzyskać optymalny efekt pracy pomp ciepła należy zmienić dobór przedmiotowych pomp, a to wymagało uzgodnień z Inżynierem Kontraktu i Audytorem. Ponadto podano, że na prośbę Zamawiającego zostały zmienione lokalizacje pomp ciepła co spowodowało konieczność uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę. Zmiana ta spowodowała również konieczność wystąpienia do ENEA SA o zwiększenie mocy przyłączeniowej. Zgodnie z treścią umów przyłączeniowych operator ma czas 5 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej i następne 4 miesiące na realizację przyłącza. Podano, że brak zrealizowania prac przez ENEA ma wpływ na zakończenie prac na instalacjach fotowoltaicznych. Wykonawca wnioskował o przedłużenie terminu zakończenia robót do 15.12.2018 r. deklarując uzyskanie do 15.11.2018 r. zamiennych pozwoleń na budowę oraz wykonanie prac związanych z wykonaniem instalacji pomp ciepła do 15.12.2018 r. Ponadto deklarował wykonanie robót dodatkowych wynikłych z protokołów konieczności również do 15.12.2018 r.
Z wyjaśnień złożonych przez dyrektorów placówek, w których przewidziane były do zainstalowania pompy ciepła, to w 2 przypadkach ( SP. nr 2 i PS nr 5) zmiana lokalizacji pomp nie była wnioskowana przez te placówki, a zmiana ta wynikłą z inicjatywy Wykonawcy. W jednym przypadku w SP nr 1, dyrektor placówki sugerował w maju 2018 r. zmianę lokalizacji pompy, jednak z zaznaczeniem, że jeżeli zmiana ta spowoduje problemy techniczne, lub opóźni zakończenie inwestycji to WIKONT nie ma uwzględnić tej propozycji.
W dniu 12.12.2018 r. WIKONT wystąpił z kolejnym wnioskiem o zmianę terminu zakończenia robót, podając w części analogiczne argumenty w zakresie zmiany rodzaju i lokalizacji pomp ciepła, które były podane we wniosku z 5.11.2018 r., argumentując że zmiany te nie były zależne od Wykonawcy. Proponowana przez Wykonawcę potrzeba uzyskania dodatkowego czasu na ukończenie prac objętych umowami wynosiła dla:
dla SP nr 1 – 46 dni
dla SP nr 2 – 60 dni
dla PS nr 5 – 36 dni.
Jednocześnie podano, że Wykonawca obecnie nie jest w stanie określić terminu wykonania prac przyłączeniowych i elektrycznych związanych z uruchomieniem pomp ciepła oraz instalacji PV uzależnionych od wykonania przyłączy elektrycznych przez ENEA.
W ocenie audytu wnioskowana kolejna zmiana terminów zakończenia robót, nie była uzasadniona, gdyż nie była ona niezależna od Wykonawcy.
Wykonawca nie zakończył robót w planowanym terminie na poszczególnych zadaniach.
Jak wykazały przeprowadzone w dniu 6.12. 2018 r. oględziny budów, roboty na obiektach nie były prowadzone.
W związku z upływem terminu zakończenia robót Gmina wezwała Wykonawcę do zakończenia prac w terminie 14 dni. Po upływie wskazanego terminu Inwestor przystąpił do zaliczania kar umownych z tyt. nieterminowej realizacji zadań. I tak w dniu 14.01.2019 r. wystosowano do firmy WIKONT następujące noty obciążeniowe za opóźnienia w realizacji robót na :
SP nr 1 na kwotę 291.723,60 zł
SP nr 2 na kwotę 373.709,40 zł
PS nr 5 na kwotę 188.326,80 zł
W dniu 28.01.2019 r. zostały naliczone kolejne kary umowne z tytułu opóźnienia w wykonaniu prac objętych ww. umowami. I tak na:
SP nr 1 na kwotę 136.137,68 zł
SP nr 2 na kwotę 174.397,72 zł
PS nr 5 na kwotę 87.885,84 zł
Łączna kwota
kar umownych objętych powyższymi notami wynosiła 1.064.042,54 zł.
23.01.2019 r. Gmina wystąpiła do KOMPLET INWEST o opinię w zakresie wypowiedzenia zawartych umów z WIKONTEM, bowiem zachodzą następujące przesłanki wypowiedzenia umów:
dokonano bezpośrednich płatności na rzecz podwykonawców,
roboty są realizowane, a w dniu 15.12.2018 r. upłynął termin zakończenia robót,
WIKONT nie przedstawiła żadnego realnego planu zakończenia zadań.
W odpowiedzi KOMPLET INWEST podał, że postęp robót odbiega w sposób istotny od harmonogramu, deklarowany przez Wykonawcę termin zakończenia prac 7.04.2019 r. staje się mało prawdopodobny. Ponadto deklaracja Wykonawcy, chęci kontynuowania robót uzależniona była brakiem naliczania kar umownych przez Zamawiającego. Podano, że zgodnie z art. 635 K.C. zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego odstąpić od umowy.
4 lutego 2019 r. Gmina złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy z Firmą WIKONT.
Równocześnie przystąpiono do inwentaryzacji robót w celu określenia zakresu robót zabezpieczających oraz robót związanych z usunięciem wad i usterek. Prace inwentaryzacyjne zakończono 15 marca 2019 r.
5 kwietnia 2019 r. podpisano umowę z Firmą DANMAR BUD na wykonanie robót zabezpieczających na Szkole Podstawowej Nr 1 i Szkole Podstawowej Nr 2. Prace zakończono 15 maja 2019 r.
17 kwietnia 2019 r. Instytucja Zarządzająca Programem tj. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego przekazał ostateczną „Informację pokontrolną” z której wynika, że w wyniku kontroli prawidłowości przeprowadzonych postępowań o udzielenia zamówienia publicznego, stwierdzono naruszenie przez Gminę ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z tym Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego naliczył karę poprzez pomniejszenie wartości wydatków o kwotę 474.311,05 zł.
29.04. Gmina wniosła zastrzeżenia do w/w Informacji.
W okresie ostatnich dwóch miesięcy Gmina uzgadniała z Inwestorem zastępczym zakres robót do wykonania na poszczególnych obiektach. Jest to jeden z elementów wymagalnych do ogłoszenia przetargu na dokończenie projektu. Kolejnym jest uzyskanie zgody na przedłużenie terminu realizacji projektu. Aktualnie Gmina posiada zgodę Instytucji Zarządzającej na przedłużenie terminu realizacji projektu do 31 sierpnia b.r i jego rozliczenia do 30 września b.r. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że przygotowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na dokończenie inwestycji, wymaga rozstrzygnięciu wielu kwestii natury formalno-prawnej, związanej przede wszystkim z uzgodnieniem szczegółowego zakresu robót do wykonania, uznaniem robót uznanych jako wykonane z usterką trwała, a także przygotowaniem dokumentacji kosztorysowej oraz prawnymi możliwościami wykorzystania dostaw i usług zrealizowanych, bądź częściowo zrealizowanych ale nie dostarczonych na budowę, uznano, że możliwości realizacji inwestycji w w/w terminach umownych, jest mało realne. W związku z tym 7 czerwca b.r., Gmina zwróciła się do instytucji zarządzającej o przedłużenie tego terminu do połowy przyszłego roku. Ze wstępnych uzgodnień dokonanych w Departamencie Programów Regionalnych otrzymaliśmy zapewnienie, że w związku z zaistniałą sytuacją wydłużenie terminu jest możliwe. Jednak do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy potwierdzenia tej informacji. W związku z tym rozpisanie przetargu na roboty budowlane w chwili obecnej jest niemożliwe.
INFORMACJE FINANSOWE
lp |
opis |
wartość pln |
1 |
Całkowita wartość projektu |
7 388 363,68 |
2 |
Całkowite wydatki kwalifikowane |
7 274 359,30 |
3 |
Wydatki niekwalifikowane |
30 750,00 |
4 |
Dofinansowanie |
6 183 205,37 |
1 |
Potrącenie za naruszenie ustawy Prawo Zamówień Publicznych |
474.311,05 |
1 |
Otrzymane dofinansowanie |
5 016 831,38 |
2 |
Refundacja otrzymana w 2017r. |
70 267,38 |
3 |
Zaliczka otrzymana w 2018 r. |
4 946 564,00 |
4 |
Zaliczka rozliczona w 2018r. |
4 596 836,45 |
5 |
Zaliczka do rozliczenia w 2019 r |
349 727,55 |
1 |
Wartość umów zawartych z Firmą WIKONT |
9 486 220,86 |
2 |
Faktury opłacone bezpośrednio Firmie WIKONT |
5 470 529,54 |
3 |
Faktury opłacone w sposób niekasowy przez potrącenia |
1.023.812,61 |
4 |
Łączna wartość faktur wystawionych przez Firmę WIKONT |
6 494 342,15 |
1 |
Płatności wykonane na rzecz zgłoszonych podwykonawców |
105 427,35 |
2 |
Płatności przekazane do depozytu sądowego |
210 149,73 |
1 |
Kary nałożone 2018 r. |
467 472,46 |
2 |
Kary nałożone 2019 r. |
1.054.216,12 |
1 |
Kary wyegzekwowane 2018 r. |
10 892,58 |
2 |
Kary wyegzekwowane 2019 r. |
708.235,52 |
1 |
Wydatki majątkowe zablokowane do czasu rozstrzygnięcia przetargu |
235.239,00 |
UMiG Wschowa 25.06.2018