TworzymyGłos Regionu

reklama

Burmistrz Patalas bez absolutorium

Środa, 30 maja 2018 o 13:59, aktualizacja Środa, 30 maja 2018 o 14:10, autor: 20
Burmistrz Patalas bez absolutorium

Burmistrz Wschowy Danuta Patalas po raz trzeci z rzędu nie otrzymała absolutorium. Po raz trzeci z rzędu radni spierali się o to, czy o wykonaniu budżetu w 2017 roku decydują zestawienie liczb oraz pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy też należy brać pod uwagę dodatkowe czynniki. Z głosowania wynika, że zwyciężyła ta druga opcja.

Dyskusję nad uchwałą, dotyczącą udzielenia absolutorium pani burmistrz, rozpoczął radny Piotr Buczek, pytając o przyczyny nieobecności Danuty Patalas na sesji Rady Miejskiej we Wschowie.

Na komisji, poprzedzającą kwietniową sesję Rady Miejskiej we Wschowie pytałem o kwestie związane z budżetem, otrzymałem wtedy odpowiedź, że za budżet odpowiada pani burmistrz. Brakuje więc tutaj ewidentnie osoby kompetentnej. W związku z tym pytam, co takiego się stało, że na sesji absolutoryjnej nie ma pani burmistrz - pytał radny Piotr Buczek.

Tarcia polityczne

Wiceburmistrz odpowiedział, że Danuta Patalas jest na Zarządzie Spółek Wodnych. Ta odpowiedź sprawiła, że radny Krzysztof Grabka dopytywał - o jakim zarządzie spółek wodnych jest mowa. W rezultacie wspólnymi siłami stwierdzono, że pani burmistrz przebywa na zebraniu Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich.

Obecny na sesji wiceburmistrz Miłosz Czopek apelował do radnych, aby głosowali obiektywnie nad absolutoryjna uchwałą.

- Ważną informacją, która wskazuje na to, że gmina Wschowa zaczyna kolejny rok bardzo konsekwentnie prowadzić swoją politykę finansową jest fakt, który Regionalna Izba Obrachunkowa jednoznacznie stwierdza, że zadłużenie Wschowy na dzień 31 grudnia 2017 roku spadło do kwoty 32 milionów 699 tysięcy. 

Wiceburmistrz zwrócił również uwagę na to, że RIO nadal wskazuje na konieczność stałego monitorowania wskaźnika długu w latach 2019-2020.

- To znaczy, że pomimo podjętych kroków, pomimo tego, że gmina kolejny rok nie zadłużyła się ani na złotówkę, że oddała - z naszego punktu widzenia - znaczącą kwotę, która mogła być zdecydowanie lepiej wykorzystana, choćby jako wkład własny do kolejnej inwestycji, w następnych latach nadal musi monitorować wskaźnik zadłużenia.

Zdaniem wiceburmistrza nieprzyznanie absolutorium, podobnie jak w latach ubiegłych, można odczytywać, jako wynik tarć politycznych.

Ocena wykonania budżetu nie wypada już tak dobrze

W odpowiedzi radna Agnieszka Nachaj odczytała stanowisko klubu radnych Stowarzyszenie Inicjatywa Samorządowa.

- Uchwała budżetowa to jednak coś więcej niż zbiór liczb, paragrafów i słupków. Jest to najważniejsze narzędzie kreowania rozwoju lokalnego samorządu, a także wpływa na warunki życia jego mieszkańców. Pod tym względem ocena wykonania budżetu za rok 2017 nie wypada już tak dobrze. 

Radna zwróciła uwagę na niski poziom wydatków inwestycyjnych, brak istotnego zmniejszenia zadłużenia gminy oraz rezygnacja w 2018 roku z wykupu planowanych wcześniej obligacji. Zwrócono również uwagę na to, że dochody gminy (pomijając środki na 500+) w 2017 roku wzrosły o 1% w porównaniu do 2016 roku w sytuacji, kiedy zdaniem radnej maleje w kraju bezrobocie i obserwujemy wyraźny wzrost gospodarczy.

Klub radnych w związku z tym postanowił wstrzymać się od głosu.

Zdumiewa mnie troska radnych

Radna Emanuela Stanek Juśkiewicz z kolei przypomniała, że pani burmistrz realizowała budżet uchwalony przez Radę Miejską. 

- Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie oceniła wykonanie budżetu, co jest od dłuższego czasu lekceważone przez radnych. Można by się zastanowić, czy w ogóle RIO jest potrzebne samorządom. Zadłużenie spada, brak również uwag do budżetu ze strony komisji rewizyjnej. Zdumiewa mnie troska radnych z klubu, który przez lata, jakby przyczynili się do wzrostu zadłużenia.

Nic nie zrobiono, by tarcia polityczne łagodzić

Radny Krzysztof Owoc z kolei przypominał, że opinia RIO zajmuje się rachunkowością i do tej pory w historii Wschowy wszyscy burmistrzowie otrzymywali absolutorium. Radny postanowił jednak w tym punkcie odnieść się do wypowiedzi wiceburmistrza, która wskazywała na tarcia polityczne w Radzie.

- Państwo w mojej ocenie nic nie zrobiliście, by te tarcia polityczne łagodzić i nadal nic nie robicie - mówił radny - koronnym dowodem jest to, że pani burmistrz nie ma dzisiaj na tej sali. Jest to ostatnie absolutorium w tej kadencji, które pani burmistrz może odebrać. 

Zdaniem radnego spadek zadłużenia jest zbyt wolny, brakuje wizji rozwoju gminy, a działania są podejmowane od przypadku do przypadku. 

W wyniku głosowania nad uchwałą pani burmistrz Danuta Patalas po raz trzeci z rzędu nie otrzymała absolutorium.

(rak)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (20)

avatar

avatar
~Fws
30.05.2018 15:59

Got sei dank

avatar
~Adaś
30.05.2018 16:52

Już nie można mówić o przypadku , po raz trzeci z rzędu radni recenzują i wyrażają swoją opinie o działalności p. burmistrz Patalas w szerokim spektrum jej zakresu obowiązku w sposób nieakceptowalny. Uchwała jest miażdżąca , nie wiem czy jest podobny przypadek w Polsce o tak wyrazistym braku akceptacji swojej działalności jaką ma p. Patalas ? Coby nie mówić, ....... a za wiele naprawdę nie ma o czym , lata 2014-2018 to najchudszy okres tego miasta jaki sięgam pamięciom, to KO wszelkiej relacji między władzą a miejscowymi przedsiębiorcami , to niedorzeczna walka z ludźmi "wyklętymi" z okresu p. Grabki i nieustępliwy konflikt między RM a burmistrzem . Taka pełne separacja dała oczywiście o sobie znać , na naszą szkodę , podział i wieczne odburkiwanie musiało i przełożyło się na jakość i ilość inwestycji . A tak na prawdę, żadna nie przebiegła "gładko" , po wielokroć coś zawsze nie pasowało - najwyraźniej zabrakło fachowców w ocenie biznesplanów. Kadencja o wielkich zapowiedziach, bardzo wizjonerska i od samego początku dwie Panie ( burmistrz z sąsiedztwa) postawiły na "wojnę" z firmami ( IKEA, Zbigstar) i konfliktowanie się z urzędnikami byłej władzy ......... aż tak się tym zajęły , że kadencja się kończy , że to co chciały zrobić , zbudować , odnowić i ponaprawiać w imię "dobrej zmiany" zostało zapomniane . Czy to w czymkolwiek szkodzi aby ponownie ubiegać się kolejny raz o stanowisko burmistrza ......... ? Proszę Państwa , jest wstyd i kompromitacja , .......... jest triumfalizm i bezkrytyczność = jak jej to powiedzieć ...... odejdź/cie . Adaś

avatar
~Ula
30.05.2018 16:57

Koniec balu dla nieudaczników i wszelkich psiapsiółek. Po wyborach będzie komisja śledcza. Dalej prokuratura i sądy karne.

avatar
~mm
31.05.2018 07:29

Jak widać zajmowanie się rozliczaniem i walką z poprzednikami zajmuje tyle czasu i kosztuje tyle energii, że brakuje jednego i drugiego na działania rozwojowe. Mam nadzieję, że następcy wybrani w kolejnych wyborach skupią swoją uwagę i energię na działaniach śmiało patrząc w przyszłość i będą umieli zarządzać miastem z tak skromnym budżetem. Konfliktami i słuchaniem relacji o sądowych rozprawach i wyrokach, które nic nowego w rozwój miasta i gminy nie wnoszą jestem już zmęczona.

avatar
~Janek
30.05.2018 17:58

Chciałbym wiedzieć ile nas wszystkich kosztowała ta " dobra odnowiona burmistrz " . Czy już ktoś wyliczył ? . To ze rodzina i psiapsiółki dawno przebili cenowo poprzedników to już wiadomo ale wyliczenia finansowe powinny się ukazać dla wiadomości społeczeństwa .

avatar
~z facebook
30.05.2018 20:55

Zapoznałem się (zgodnie z poszanowaniem danych osobowych itp.) z teczką wytworzoną przez SB na temat Przewodniczącej Rady Miejskiej we Wschowie. W mojej opinii tylko wyjątkowa menda moralna może z niej wnioskować fakt współpracy z tajnymi służbami PRL. Na miejscu pana Kuchcickiego i Techmana miałbym pełne gacie przed procesem o zniesławienie, a na miejscu radnych, których Przemek wyprowadził z sesji, zapadłbym się pod ziemię - Krzysztof Owoc

avatar
~szlichta
30.05.2018 21:25

Nieszczęścia chodzą parami, Pani na Wschowie i Biała Dama ze Szlichtyngowy. Niestety zbawiciele znowu szykują się do wyborów we Wschowie twórca produktu "DANUTA" czyli dr.Czopek a w Szlichtyngowie jedyna w swoim rodzaju Elżbieta. Zróbmy wszystko aby nie udało im się jak 4 lata temu, kłamstwami i oszczerstwami wejść do Ratusza. Szykujmy na listopada dobre taczki.

avatar
~do szlichta
31.05.2018 09:32

Należy opublikować ile te panie osobiście zarobiły , oraz ile zarobili ich rodziny , psiapsiółki na stanowiskach które zajmowały i zajmują z nadania tych pań . Dopiero te kwoty i sumy pobrane z różnych urzędów otrzeźwią potencjalnych ich wyborców w podjęciu decyzji o ponownym zagłosowanie na te " damy " ciężko harujące . Wyborcy wszystko przeżyją i wybaczą ale pobranej kasy nigdy .

avatar
~SMRÓD!!!
31.05.2018 09:13

SMRÓD!!! Jak to możliwe, że mamy panią Burmistrz jej Zastępcę ich sympatyków byłych i obecnych / mimo, że mówią, że nie/ !!!. W taki Dzień jak Dzisiaj S M R Ó D w mieście niesamowity!!!. Co robią te wszystkie służby Policja, Straż Miejska - wzmacniana przez pana Czopka, Sanepid itp???., czego nie zlokalizują szkodnika naszego powietrza i nie wlepią mu stosownej kary ???. Co raz częściej słyszy się w sąsiedztwie naszych mieszkańców, że jesteśmy "śmierdzącym miastem"......, Inni powiadają, że to "władza się psuje" u schyłku swojej kadencji i dla tego ten fetor - JAK JEST ???.....

avatar
~Wyborca
31.05.2018 16:01

To pani prezes SK dala nam dodatkowe atrakcje? Nie tylko smród ale i brud ....smród i ...ubóstwo...taki jest nasz dr?

avatar
~ext7
02.06.2018 15:05

Hmmm. Żeby psa uderzyć to, kij zawsze się znajdzie! Nieprawdaż -Pani Agnieszko? Dlatego zapytam: Kto klepnął budżet??(czy aby nie RG??) Wykonanie tegoż RIO zaakceptowało. Dlaczego zatem R.G po raz kolejny zrobiła burmistrzowej ku- ku?? Bez obrazy ,ale mnie to pachnie taką osobistą, polityczną zemstą. Zupełnie zresztą niepotrzebną ,ponieważ po tej „politycznej przygodzie” ,Danuśka kandydować nie zamierza.. W tym przypadku trafne będzie powiedzenie: „Kowal zawinił ,a Cygana powiesili”

avatar
~do ext7
02.06.2018 17:15

Całkowicie nie masz racji z tym przysłowiem . Danuśka nic nie robi nawet nie przychodzi na sesje . O budżecie też nie ma zielonego pojęcia , no i ta arogancja dla tych co ją nie popierają . Po prostu odrażająca kobieta która po prostu nie da się lubić . Całe jej postępowanie w ratuszu i na zewnątrz to wielka kpina z ludzi i brak szacunku do nich .

avatar
~ext7
03.06.2018 13:21

ad"do ext7" Eee...tam!!! Z tym przysłowiem to ,akurat mam rację. Natomiast z Twoim stwierdzeniem ,że nic nie robiła się nie zgadzam i dlatego zapytam: Kto rozpętał „piekło” w sprawie importu na teren NASZEJ gminy : śmieci, osadów??? Przecież nikt z nas nie chce ,żeby nasza gmina wysypiskiem „śmieci „była.. Import osadów, śmieci a nawet i pożar składowiska odpadów mieliśmy-teraz jakby mniej. Zastanawia mnie nieco ,że nie zauważasz tych dziwacznych, ratuszowych zjawisk : Zwycięzcy podzielili się dwa obozy ,radny opozycji przechodzi do obozu zwycięzców, a żeby śmieszno było to ,radny zwycięskiego ugrupowana przechodzi do opozycji i w czambuł potępia władzę Nie wiem ,ale w nomenklaturze lekarzy, psychiatrów to się chyba schizofrenią zwie. Zarzucasz Danuśce :arogancję ,butę etc.. A nie pomyślałeś ,że być może to po prostu mechanizm obronny( taki trochę nieporadny, ale przecież Danuśka zawodowym politykiem nie jest.)

avatar
~do ext7
03.06.2018 15:37

No i tu też się mylisz ! . Rozpętanie piekła to nie jest załatwienie sprawy , to jest porażka i pokazanie swojej słabości i nieudacznictwa . W efekcie i tak jest smród i to za wiele większe pieniądze niż do dotąd płaciliśmy . Tak spraw się nie załatwia w taki prymitywny sposób . Przecież z burmistrzem nikt nie chce mieć do czynienia o czym można było się przekonać niedawno kiedy Leszno chciało się dogadać z naszą burmistrz w sprawie tych odpadów . No i ten " mechanizm obronny " , jakie to usprawiedliwienie że burmistrz jest nieobyty , chamski i mściwy . To jest to usprawiedliwienie ? . Kto zapłacił naszymi podatkami kary nałożone przez sanepid za śmieci w Tylewicach , kto łamiąc prawo zwolnił ludzi z ratusza , spółki i w to miejsce wsadził swoje rodziny i psiapsiółki . Za wszystko zasądzone przez sąd odszkodowania dla tych ludzi ona nie zapłaciła tylko my naszymi podatkami , ona nawet nie przeprosiła za łamanie prawa zwalniając tych ludzi a ty mówisz o jej mechanizmie obronnym . Coś się tobie trochę poprzestawiało w głowie dając takie usprawiedliwienie i to komu ? . Stanowisko burmistrza to nie obora i P.G.R że można krzyczeć , pomstować i postępować według własnego uznania nawet łamiąc prawo . Stanowisko burmistrza jednak do czegoś zobowiązuje , to nie jest stanowisko żeby wydawać krzykiem rozkazy , ignorować opozycję i robić wojny podjazdowe tak nie da się cokolwiek osiągnąć dla miasta i ludzi .

avatar
~ext7
05.06.2018 13:11

ad "do ext7" Napisałeś ,że znowu się mylę. Hmm.. Być może masz rację ,ale zauważyłem ,że smrodu jakby mniej ,a Leszczyniacy podjęli decyzję o modernizacji „HENRYKOWA”, coby raz na zawsze rozwiązać problem osadów. Poruszyłeś problem wschowskich śmieci w Tylewicach i związane z nimi gminne wydatki. A nie pomyślałeś o tym ,że był to swego rodzaju SPADEK po poprzednikach. Oczywiście Pan Grabka mógł nie wiedzieć ,że „czcigodni” Wschowianie „wzbogacili” to składowisko o :czajniki , nocniki ,stare stracze i inne plastikowe skarby. Czy nie wiedział??? Zapytałeś :”Kto łamiąc prawo zwalniał ludzi z ratusza ? Odpowiem pytaniem: A kto u schyłku kadencji podpisywał umowy o pracę z ludźmi, którzy dla nowej ekipy byli nie akceptowalni??? Czy było to w interesie gminy?? Baaaa...Tego typu pytań jest więcej, ale w związku z wyborcza kampanią ,tych nie zadam, choć może powinienem. Ot dylemat: lojalność ,czy uczciwość?????

avatar
~Kiepskie wybory samych mieszkańców się mszczą
11.09.2018 08:56

Wschowianie niestety nie uczą się na błędach - już raz kolejny wybraliście PEDAGODA na burmistrza Wschowy i jak się to skończyło ? Przez niekompetencje i brak doświadczenia Pana Grabki utraciliście swoją strefę przemysłową przygotowaną na przyjście dużego inwestora. Warto wspomnieć, że nie potraficie jej odzyskać już od bodajże 9 lat - Właśnie pod waszym nosem buduje się droga ekspresowa S5 - to chyba największa szansa na rozwój regionu od wielu dekad - a Wy co robicie ? Wybieracie po raz kolejny na burmistrza miasta PEDAGODA - Panią, która uczy dzieci w szkole podstawowej ... Jeszcze do tego oczekujecie rezultatów <haha> Mam taki mały apel do radnych Wschowy - pójdźcie po rozum do głowy i zainicjujcie plebiscyt ogólnopolski na kompetentnego burmistrza miasta Wschowa. Wam potrzeba osoby z doświadczeniem, która kierowała dużymi spółkami , dyrektorów generalnych, zarządzających w sposób skuteczny i efektywny swoimi firmami. Ludzi, którzy bez wywlekania przeszłości zajmą się realizowaniem swoich planów gospodarczych dla waszego regionu. Gdybyście mieli taką osobę jako burmistrza w czasie, gdy Pan Grabka dał się jak dziecko wykiwać ze strefą przemysłową to być może właśnie dziś otwierana byłaby jakaś fabryka w tamtym miejscu , a tak ? Co tam macie ? Prawdziwy exodus - Wschowa ma mniej niż 10 tys ludności stałej - takie są fakty. Niekompetencja władz miasta wam szkodzi ale najgorsze w tym wszystkim jest to, że biorąc pod uwagę kto jest obecnym burmistrzem Wschowy to sami Wschowianie niestety nie umieją się uczyć na błędach. Na koniec : kto wam powiedział, że burmistrzem Wschowy musi być ktoś od was ? Nie lepiej wybrać po prostu kompetentną osobę z doświadczeniem zamiast po raz kolejny PEDAGOGA uczącego dzieci ? Co wy macie z tymi pedagogami ? to nie są ludzie stworzeni do kierowania miastem. Udowadniają to od wielu lat - a wy dalej tego nie widzicie ?

avatar
~ANALITYK
11.09.2018 10:45

Z komentarza powyżej: osoby z doświadczeniem, która kierowała dużymi spółkami , dyrektorów generalnych, zarządzających w sposób skuteczny i efektywny swoimi firmami. Zadanie jak dla mnie prawie niewykonalne. Za 8 000 złotych chcesz zatrudnić osobę o takich kwalifikacjach narażającą się na hejt 24 godziny na dobę z gwarancją zatrudnienia na pięć lat? Dzisiaj jest trudno znaleźć kandydata na radnego a cóż dopiero kompetentnego kandydata na burmistrza.

avatar
~Kiepskie wybory samych mieszkańców się mszczą
11.09.2018 11:16

Panie Analityk - w takim razie trzeba zapłacić - W czym problem ?

avatar
~Kiepskie wybory samych mieszkańców się mszczą
11.09.2018 11:21

To miasto upadło, jest naprawdę źle - nie stać was na kolejnych kiepskich burmistrzów - Ja we Wschowie bywam od czasu do czasu - może ktoś kto mieszka u was stale tego nie widzi ale ja doskonale widzę jak Wschowa umiera... Stopniowo powoli umiera. Was naprawdę nie stać na to, aby zarządzał waszym regionem kolejny pedagog. Musicie zrobić wszystko, aby kierowali rozwojem waszego regionu kompetentni ludzie - nawet jeśli oznacza to wysokie wynagrodzenia. Nie macie innego wyjścia. Szczerze wam tego życzę , bo bardzo przykro mi się robi, gdy widzę co się z tym miastem stało. Tragedia...

avatar
~ANALITYK
11.09.2018 12:06

Już niedługo piąty kandydat. Pogodzi wszystkich.

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl