Budżet z nadwyżką, burmistrz z absolutorium
Czwartek, 14 czerwca 2012 o 18:20, autor: michal 0
Radni Sławy przyjęli sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, a także absolutorium dla burmistrza Cezarego Sadrakuły. Za przyjęciem uchwał głosowało 12 radnych, 2 się wstrzymało.
Głosowania poprzedziło wystąpienie skarbnika Sławy Jarosława Hermaszewskiego, który przygotował na tą okazję elektroniczną wizualizację wykonania budżetu. – Ustawę przyjęliście państwo 18 grudnia 2010 roku na poziomie 37 milinów 740 tysięcy. Nałożyliśmy sobie zasadę zrównoważonego budżetu, czyli planowane wydatki nie przekraczały dochodów – mówił skarbnik.
Zaciągnięte kredyty gmina przekazała na spłatę poprzednich zobowiązań dzięki czemu dług się nie powiększa. Podczas wykonywania wprowadzono zmiany zwiększając dochody i wydatki do 39 milionów i 135 tysięcy. Ostatecznie budżet zamknął się w kwocie 39 milionów i 342 tysięcy, a nadwyżka budżetowa wyniosła 1 milion i 41 tysięcy.
- Nadwyżka jest potrzebna do spłacania zobowiązań. Udało nam się ją wypracować pierwszy raz od kilku lat. Ostatnio nasze zadłużenie rosło, oczywiście w związku z ważnymi wydatkami inwestycyjnymi. Obniżyliśmy poziom zadłużenia głównie dzięki przekształceniu Zakładu Gospodarki Komunalnej w spółkę, która przejęła zobowiązania.
Dochody bieżące gminy wyniosły 35 milinów 862 tysiące z czego największą część - ponad 20 milionów stanowią subwencje i dotacje. Dochody własne, głównie z podatków lokalnych - to ponad 11 milionów złotych.
Wydatki bieżące stanowią kwotę 34 milionów 862 tysięcy złotych i są niższe od dochodów bieżących. – To ważne, bo ta różnica stanowi tzw. nadwyżkę operacyjną, która w gruncie rzeczy jest ważniejsza od nadwyżki budżetowej. Tą wartością mierzy się zdolność gminy do podejmowania kolejnych inwestycji i ona pozwoli nam w przyszłości równoważyć budżet – zaznaczał Hermaszewski.
Najwięcej pieniędzy gmina zainwestowała w drogi ponad 2 miliony, inne inwestycje dotyczyły m.in. gospodarki komunalnej 733 tysiące, obiektów kulturalnych i sportowych 195 tysięcy, placówek oświatowych 88 tysięcy.
Zadłużenie gminy wynosi w tej chwili 14 milionów złotych, zmniejszyło się jednak w stosunku do lat poprzednich
Radni przyjęli sprawozdanie i absolutorium bez głosu sprzeciwu. – Chciałbym państwu podziękować, bo razem realizowaliśmy ten budżet – mówił burmistrz Cezary Sadrakuła – Obraliśmy sobie dobry kierunek działania i dobrze wykonaliśmy zadanie. Dziękuję sołtysom, dyrektorom jednostek budżetowych i instytucji kultury. Przede wszystkim jednak dziękuję pracownikom Urzędu, którzy często są chłopcami i dziewczynami do bicia.
- Tak naprawdę oceniamy sami siebie – mówił z kolei przewodniczący rady Aleksander Polański – W uchwalonym przez nas budżecie burmistrz nic nie mógł zmienić i był tylko realizatorem tego co my tutaj postanowiliśmy.