Zmiana pracy to ważne wydarzenie. Aby wszystko przebiegło po naszej myśli i bez zbędnego stresu, warto postępować zgodnie ze wskazówkami.
1. Otrzymanie lub znalezienie oferty pracy
Zmieniając pracę, warto zachować odpowiednią kolejność. Z idealną sytuacją mamy do czynienia, gdy płynnie przechodzimy z jednego miejsca zatrudnienia do innego i rozstajemy się z ostatnim pracodawcą w dobrej atmosferze. Zdarza się jednak, że poszczególne etapy zachodzą w nieco innej kolejności, a odejście z firmy jest burzliwe. Dzieje się tak np. wtedy, gdy spotykamy się z nierównym traktowaniem, mobbingiem itd. Odchodząc, starajmy się zrobić wszystko, aby zmiana miejsca pracy miała spokojny przebieg.
2. Rozmowa z pracodawcą
Po podjęciu decyzji odnośnie przyjęcia innej propozycji zawodowej i ustaleniu warunków ewentualnego zatrudnienia w nowej firmie możemy umówić się na spotkanie z dotychczasowym szefem. Poprośmy go o to, by poświęcił nam chwilę czasu i poinformujmy, o czym chcielibyśmy rozmawiać. Nie informujmy współpracowników o zamiarze odejścia, dopóki nie spotkamy się z pracodawcą.
3. Rozwiązanie stosunku pracy
Umowę o pracę można rozwiązać na kilka sposobów. Najkorzystniejszy z nich to zawarcie porozumienia, które nie wymaga respektowania okresu wypowiedzenia i nie sprzyja powstawaniu konfliktów. Strony wspólnie ustalają warunki ustania współpracy. Gdy pracodawca nie zgodzi się na takie rozwiązanie, możemy wręczyć mu wypowiedzenie, tj. jednostronne oświadczenie woli. Szef nie może go nie przyjąć. Po upływie okresu wypowiedzenia umowa ulega rozwiązaniu z mocy prawa. W trakcie okresu wypowiedzenia musimy wykonywać swoje obowiązki, chyba że pracodawca zwolni nas z obowiązku ich świadczenia.
4. Sfinalizowanie spraw zawodowych
Zanim odejdziemy, uporządkujmy swoje sprawy w firmie. Przeprowadźmy do końca transakcje, pożegnajmy się z klientami i poinformujmy ich o tym, kto zajmie się ich sprawami. Nie pozostawiajmy po sobie bałaganu, wychodząc z założenia, że nasza przygoda z firmą dobiega końca. Aby pozostawić po sobie dobre wspomnienia, należy pożegnać się również ze współpracownikami. Najlepiej zrobić to osobiście, ale jeśli się nie da – mailowo.
5. Rozpoczęcie nowej pracy i aklimatyzacja
Ostatni etap to wdrożenie się do nowych zajęć. Rozpoczęciu nowej pracy zawsze towarzyszy niepokój i stres, które łączą się z zaciekawieniem i chęcią realizowania nowych wyzwań. Nowa praca to nowe możliwości, dzięki którym mamy okazję rozwijać się i stale podnosić swoje kwalifikacje zawodowe. Warto działać tak, aby w życiu zawodowym nie stać w miejscu, ale stale dążyć do rozwoju. Tylko w taki sposób możemy realizować swoje cele i czerpać radość z pracy, jaką wykonujemy.