Jakie świadczenia przysługują za wypadek przy pracy?
Za wypadek przy pracy przysługuje nam jednorazowe odszkodowanie z ZUS. Jego wysokość zależy od stopnia uszczerbku na zdrowiu oraz aktualnie obowiązującej stawki za 1% uszczerbku na zdrowiu. Dodatkowo możemy otrzymać świadczenia cykliczne np. zasiłek chorobowy, wyrównawczy, świadczenie rehabilitacyjne, renta oraz dodatek do niej, pokrycie kosztów leczenia i dodatek pielęgnacyjny. Jeżeli to nie wystarczy na pokrycie kosztów związanych z poniesionym uszczerbkiem, pracownik może domagać się odszkodowania od pracodawcy.
Jakie podjąć kroki, aby otrzymać odszkodowanie za wypadek przy pracy?
Pracownik, który uległ wypadkowi powinien niezwłocznie powiadomić pracodawcę, jeżeli tylko jego stan zdrowia na to pozwala. Wówczas przełożony powołuje zespół powypadkowy – jego zadaniem jest ustalenie okoliczności i przyczyn zdarzenia, dokonanie kwalifikacji prawnej oraz sporządzenie protokołu powypadkowego lub karty wypadku, a także innych potrzebnych dokumentów. Poszkodowany lub członkowie jego rodziny mogą zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do protokołu. Następnie na wniosek poszkodowanego cała dokumentacja jest przekazywana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zdarzenie zostaje uznane za wypadek przy pracy, gdy spełnia cztery warunki: jest nagłe, zostało spowodowane przyczyną zewnętrzną, jego skutkiem jest uraz lub śmierć i wydarzyło się w miejscu pracy.
Odszkodowania od pracodawcy możemy domagać się dopiero, gdy uzyskamy świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS i nie pokryje ono wszystkich strat powstałych w wyniku wypadku. Podczas postępowania musi wykazać odpowiedzialność przełożonego z tytułu czynu niedozwolonego. Pracodawcę mogą obciążyć wszystkie zaniedbania obowiązków związanych z przestrzeganiem przepisów BHP, również złamanie ogólnych zasad związanych z wykonywaniem określonego rodzaju pracy.
Jakie dokumenty powinny się znaleźć w zgłoszeniu do ZUS?
Bardzo ważne jest, aby w zgłoszeniu znalazły się dokumenty, które pozwolą ustalić, czy faktycznie mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy. Wśród nich powinien się znaleźć wniosek z określonym rodzajem świadczenia, który powinien zawierać dane identyfikacyjne płatnika składek, czyli pracodawcy oraz ubezpieczonego, protokół wypadkowy lub karta wypadku, zaświadczenie o stanie zdrowia z uwierzytelnionymi kopiami wyjaśnień poszkodowanego i informacjami od świadków zdarzenia, zaświadczenie o stanie zdrowia. Zdarza się, że ZUS żąda też karty informacyjnej z udzielenia pierwszej pomocy, oświadczenia osoby, która zgłosiła wypadek oraz wyjaśnień, czy poszkodowany odbył wymagane szkolenia z zakresu BHP.
Warto też wiedzieć, że takimi sprawami zajmują się kancelarie odszkodowawcze np. Kompensja, które mogą nam pomóc przy zgłaszaniu roszczenia. Dlatego ze wszelkimi wątpliwościami powinniśmy się udać do jednej z nich.