Przyczyny usterek mechanizmów kierowniczych
Komponenty układu kierowniczego, podobnie jak części zawieszenia i podwozia, jako pierwsze przyjmują uderzenia od nierówności dróg. Ponadto działają na nie obciążenia we wszystkich kierunkach: zarówno pionowe przy drganiach nadwozia, jak i poziome - przy skręcaniu kierownicy. Przyczynia się to do przyspieszonego, a więc zwiększonego zużycia elementów mechanizmu kierowniczego.
Jeśli chodzi o przekładnie kierownicze, można je podzielić na cztery grupy:
- Mechaniczne
- Hydrauliczne
- Elektrohydrauliczne
- Elektryczne
Każdy typ ma swoją konstrukcję, a co za tym idzie – swoje problemy.
Mechaniczne po prostu przekazują siłę z kierownicy na drążek przekładni kierowniczej poprzez przekładnię zębatą. W tym typie przekładni siła, którą kierowca przykłada do kierownicy, nie jest w żaden sposób wzmacniana. Ten typ prawie nie występuje w nowych samochodach. Jego usterki sprowadzają się do zużycia zębów, przegubów końcówek i osłon, a także do nieprawidłowej regulacji mechanizmu.
Przekładnie hydrauliczne oprócz sekcji zębatej mają również cylinder z tłokiem, który pod wpływem ciśnienia płynu porusza się sam i przesuwa wraz z sobą przekładnię w odpowiednim kierunku. Który dokładnie – określa rozdzielacz, kierując olej do odpowiedniej komory w zależności od obrotu kierownicy. Ciśnienie płynu (oleju) w układzie jest wytwarzane przez pompę, której koło pasowe jest połączone paskiem z kołem pasowym wału korbowego.
Usterki przekładni ze wspomaganiem hydraulicznym zwykle sprowadzają się do wycieku płynu z układu, spadku poziomu i jakości oleju, zużycia łożysk i par ciernych na drążku.
Elektrohydrauliczne mechanizmy kierownicze działają na podobnej zasadzie jak poprzednie, ale tutaj pompa jest napędzana nie przez przekładnię pasową, a przez silnik elektryczny. Często ze względów kompaktowych na korpusie pompy umieszczone są zarówno silnik elektryczny i sterująca elektronika, jak i zbiornik wyrównawczy płynu. W przypadku utraty szczelności olej może przeciekać do części elektrycznej i uszkodzić ją. To jedna z charakterystycznych przyczyn awarii elektrohydraulicznego wspomagania kierownicy.
Elektryczne przekładnie kierownicze są niemal całkowitym przeciwieństwem hydraulicznych. Tutaj również kierowcy pomaga kręcić kierownicą silnik elektryczny. Ale w przeciwieństwie do wspomagania hydraulicznego, w elektrycznym wspomaganiu obraca on nie pompę, a sam drążek przekładni. Silnik elektryczny jest włączany i wyłączany przez specjalny moduł sterujący. Dane o kierunku skrętu i jego intensywności otrzymuje on z czujnika kątowego umieszczonego na wale kierowniczym. Ponadto moduł sterujący koryguje siłę na kierownicy w zależności od prędkości samochodu i innych danych wejściowych. Informacje o nich pochodzą z innych czujników.
W przekładniach z elektrycznym wspomaganiem większość awarii związana jest z uszkodzeniem elektroniki. Często jest to związane z utratą szczelności uszczelek, ale nie tak jak w przekładniach hydraulicznych, a odwrotnie. Ponieważ moduł sterujący często znajduje się w dolnej części samochodu, może tam dostać się wilgoć, która prowadzi do zwarć i korozji. W szczególności korodować mogą również metalowe części przekładni kierowniczej: drążek, wał, łożyska.
Wymiana czy regeneracja przekładni – co wybrać
Bez wątpienia wymiana uszkodzonego zespołu na nowy w większości przypadków rozwiąże problem. Jednak ekonomicznie może to być opłacalne tylko w przypadku, gdy w samochodzie jest zainstalowana prosta przekładnia mechaniczna. Koszt nowego mechanizmu hydraulicznego lub elektrycznego jest zbyt wysoki i często stanowi do połowy pozostałej wartości używanego samochodu.
Inną opcją jest zakup używanej przekładni kierowniczej. Jest to znacznie tańsze, ale ryzykowne, ponieważ trudno jest sprawdzić rzeczywisty stan zespołu. Istnieje duża szansa na zakup mechanizmu, który wkrótce również będzie wymagał naprawy. Jedynym wyjątkiem jest zakup regenerowanej przekładni z gwarancją w STS.Parts, naprawionej z użyciem zestawów naprawczych i sprzętu własnej marki MSG Equipment.
Taki zespół zaproponują specjaliści firmy, jeśli ten zainstalowany w samochodzie albo nie nadaje się do naprawy, albo jest ona pozbawiona sensu ekonomicznego. Dlatego najlepszym rozwiązaniem problemu z przekładniami kierowniczymi każdego typu będzie zwrócenie się o konsultację i naprawę do profesjonalistów.
Jak przebiega regeneracja
Regeneracja przekładni kierowniczych w firmie STS.Parts (https://sts.parts/pl/services/steering-racks) odbywa się w kilku etapach:
- wstępna diagnostyka skanerem;
- całkowity demontaż;
- weryfikacja wszystkich elementów;
- oczyszczenie części z korozji;
- wymiana wszystkich uszkodzonych części;
- montaż z obowiązkowym sprawdzeniem zregenerowanej przekładni kierowniczej na specjalnym stanowisku;
- w razie potrzeby - montaż w samochodzie.
Przy tym moduł sterujący lub płytki elektroniczne, jeśli wymagają wymiany, są zamieniane na elementy własnej konstrukcji o ulepszonej budowie. Klient otrzymuje zespół, który w niczym nie ustępuje nowemu, za znacznie niższą cenę.
Ile kosztuje regeneracja przekładni kierowniczej
Każdy przypadek awarii układu kierowniczego jest indywidualny, dlatego koszt zależy od modelu samochodu, złożoności zadania i wykonanych czynności. Ceny diagnostyki i naprawy prostego lub hydraulicznego mechanizmu kierowniczego samochodu osobowego zaczynają się od 70 złotych.
Koszt diagnostyki i regeneracji przekładni kierowniczej lub kolumny kierowniczej z elektrycznym wspomaganiem zaczyna się od 130 złotych. I pamiętaj: na wszystkie swoje prace, zastosowane części zamienne i zregenerowane zespoły STS.Parts udziela gwarancji – co najmniej pół roku.