Wariant kosztorysowy
Inne ubezpieczenia komunikacyjne poza AC nie dają możliwości wyboru sposobu naprawy szkody. Zacznijmy od wariantu kosztorysowego, który polega na tym, że po zdarzeniu drogowym z winy innego kierowcy szkody w Twoim aucie są najpierw wyceniane przez rzeczoznawcę, a następnie towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaca odszkodowanie. Oznacza to, że powstałe w wyniku stłuczki, kolizji czy wypadku szkody w Twoim samochodzie możesz naprawić sam, mając do dyspozycji środki uzyskane w ramach rekompensaty od firmy ubezpieczeniowej. Pieniądze otrzymane z odszkodowania nie muszą być jednak przeznaczone na naprawę auta – równie dobrze możesz je spożytkować w inny, dowolny sposób.
Jednym z zagrożeń związanych z wariantem kosztorysowym jest wypłacenie zaniżonego odszkodowania, do czego zresztą towarzystwa ubezpieczeniowe często się uciekają. Oczywiście możesz się nie zgodzić z wyceną rzeczoznawcy, ale to, czy Twoje uwagi zostaną uwzględnione, to już inna sprawa. Ostatecznie można próbować podważyć szacunki towarzystwa ubezpieczeniowego w sądzie, ale decyduje się na to niewielu kierowców.
Skorzystanie z wariantu kosztorysowego wymaga poświęcenia czasu na naprawę auta, bo trzeba je samemu oddać do warsztatu i z niego odebrać. Niepodważalną zaletą jest natomiast niższa składka, która wynika z wyboru tego rozwiązania. Wariant kosztorysowy jest dobry przede wszystkim dla właścicieli starszych i mało wartościowych aut, w przypadku których naprawa szkody może być bardzo tania.
Wariant serwisowy
Wariant serwisowy polega na tym, że poszkodowany kierowca oddaje samochód w warsztacie i odbiera go już po naprawie. Na czas naprawy otrzymuje oczywiście samochód zastępczy, z którego swoją drogą można korzystać również w ramach OC (przeczytaj więcej na ten temat i sprawdź ubezpieczenie OC na kalkulator-oc-ac.auto.pl). Jak więc widać, wariant serwisowy jest bardzo wygodny, bo kierowca nie musi się niczym martwić, a wszelkie formalności i procedury załatwiane są przez towarzystwo ubezpieczeniowe.
W przypadku wariantu serwisowego nie ma mowy o wątpliwościach dotyczących kwoty odszkodowania, które mogą się pojawić przy wariancie kosztorysowym. Niektórzy kierowcy narzekają jednak na jakość napraw wykonywanych przez warsztaty współpracujące z towarzystwami ubezpieczeniowymi, w stronę których kierują niekiedy wiele zastrzeżeń. Na szczęście kierowca ma wybór i sam może zdecydować, w jakim warsztacie pozostawi auto do naprawy.
Bardzo ważną kwestią, o której trzeba pamiętać przy skorzystaniu z metody serwisowej, jest rodzaj i amortyzacja części użytych do naprawy. Wybór autocasco, które dopuszcza amortyzację części i użycie tańszych zamienników, a nie oryginalnych podzespołów, gwarantuje niższą jakość naprawy, ale też niższą składkę. Jeżeli zależy Ci na najwyższej jakości naprawy, zdecyduj się na AC, w przypadku którego naprawa przebiega z użyciem oryginalnych części, a ich wycena nie uwzględnia amortyzacji.
Wariant serwisowy jest bez wątpienia wygodniejszy, ale zarazem droższy niż kosztorysowy. Składka jest w jego przypadku wyraźnie wyższa, dlatego poleca się go przede wszystkim właścicielom nowszych i bardziej wartościowych aut, których naprawa generuje duże koszty.