Artykuł sponsorowany
W dzisiejszym świecie znaki towarowe dostrzec można na każdym kroku. Nie trudno wyobrazić sobie przykładowego Polaka, który jeździ samochodem marki RENAULT, tankuje na stacjach ORLEN, chodzi w ubraniach marki ADIDAS, karmi kota karmą WHISKAS.
Nie tylko korporacje zastrzegają znaki towarowe. Świadomość w tej dziedzinie rośnie również wśród małych i średnich firm. Zastrzeżenie znaku towarowego niesie za sobą szereg korzyści, takich jak: wyłączna możliwość używania znaku na danym terytorium, możliwość umacniania marki, uniemożliwienie konkurencji wrogich działań (zastrzeżenie „cudzego” znaku towarowego), możliwość dokonywania obrotu (zbywanie i licencjonowanie).
Wśród głównych aktów regulujących kwestie znaków towarowych w Polsce wyróżnić należy:
Czym właściwie jest znak towarowy? Według definicji zawartej w ustawie „Prawo własności przemysłowej” - „Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.”
Podmiot rejestrujący znak towarowy otrzymuję ochronę prawną, a jego towar lub usługa przysługuje tylko jemu.
Istnieje wiele rodzajów znaków towarowych. Wśród nich wyróżnić można m.in.:
W Polsce to Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi rejestry znaków towarowych a także rozpatruje sprawy związane m.in. z podaniami o udzielenie prawa na znak towarowy. Udzielone przez Urząd Patentowy RP prawo ochronne działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłaszający znak towarowy mają do swojej dyspozycji następujące systemy:
Do zadań Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej zalicza się:
Funkcja odróżniająca to podstawowa cecha znaku towarowego, dlatego też istnieją oznaczenia, które nie mogę uzyskać ochrony. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej wśród najczęstszych powodów udzielenia odmowy podaje:
Proces rejestracji znaku towarowego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej obejmuje:
Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy co do zasady wynosi 10 lat od daty prawidłowego zgłoszenia go w Urzędzie Patentowym RP. W gestii przedsiębiorców leży odnawianie trwania okresu ochrony. Powinni również monitorować bazę znaków towarowych, aby wychwytywać próby wkraczania w sferę swoich praw do znaku.
Niejednokrotnie dochodzi do konfliktów i sporów o markę. Problem dotyczy nie tylko działań bezpośrednich konkurujących na rynku firm, ale także byłych pracowników i wspólników. Osoba rejestrująca znak towarowy musi pogodzić się z ryzykiem unieważnienia nawet po okresie 3 miesięcy przeznaczonych na zgłaszanie sprzeciwów, bowiem uprawniony do znaku towarowego ma 5 lat na złożenie wniosku o unieważnienie znaku.
Zdarza się, iż decyzje ekspertów wydawane po badaniu istnienia bezwzględnych przesłanek odmowy udzielenia prawa ochrony na znak towarowy są podważane. W tym celu powoływane jest Kolegium Orzekającym przy Urzędzie Patentowym, w którym spotykają się Wnioskodawca i Uprawniony do znaku.
Przesłanką do unieważnienia znaku towarowego jest „zła wiara” przy rejestracji, która będąc zwrotem niedookreślonym pozostawia Kolegium pole do interpretacji. „Zła wiara” w tym kontekście polega na zgłoszeniu znaku towarowego w innym celu niż nabycie prawa, aby wywierać naciski na konkurencję.
Jednym z najczęstszych rejestrowanych znaków towarowych jest logo firmy. Zwykle przedsiębiorcy zlecają wykonanie ich grafikom, z którymi się rozliczają, niejednokrotnie zapomina się o podpisaniu umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych. W związku z tym grafik może ubiegać się o dodatkową zapłatę, sprzedać logo konkurencyjnej firmie lub starać się unieważnić znak towarowy.
Znak towarowy może zostać unieważniony z powodu kolizyjnego znaku z wcześniejszą datą rejestracji. Muszą jednak zostać spełnione następujące kryteria:
Istnieje również możliwość kolizji czyjegoś nazwiska z zarejestrowanym znakiem towarowym. W tym przypadku szansa na unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy istnieje w sytuacji, gdy „zgłoszony znak towarowy zawierający nazwisko może wywołać u odbiorców skojarzenie konkretnej osoby ze znakiem towarowym, w którym występuje to nazwisko”. Podobnie jest w sytuacjach, gdy ktoś świadomie zgłasza znak towarowy posługując się czyimś nazwiskiem w celu uzyskania renomy.
Powyższe przypadki odnoszą się również do imion i pseudonimów, gdy nie ma wątpliwości do kogo personalnie odnosi się oznaczenie. Decyzja Urzędu Patentowego RP z dnia 23 kwietnia 2014 r. w sprawie odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak słowny „PAKTOFONIKA” wskazuje, iż również nazwy zespołów muzycznych są chronione.
Aby wykorzystać czyjś utwór w charakterze znaku towarowego, należy posiadać odpowiednie zezwolenia, dlatego też istnieje możliwość unieważnienia znaku towarowego w przypadku, gdy zostanie wykorzystany bez zezwolenia. Sprzeciw wobec wykorzystywania prawa ochronnego na znak towarowy wnieś może tylko uprawniony z wcześniejszego prawa osobistego lub majątkowego.
Wykorzystanie wizerunku w znaku towarowym również może być powodem do unieważnienia prawa ochronnego. Przykładem może być decyzja Urzędu Patentowego RP z dnia 6 listopada 2002r. w sprawie udzielenia prawa ochronnego znaku towarowego ZAGŁOBA, który naruszał prawa osobiste osób trzecich, wszak grafika przestawiała wizerunek aktora Mieczysława Pawlikowskiego, który nie był związany z marką.
Z wnioskiem o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy wystąpić może Prokurator Generalny Rzeczypospolitej Polskiej lub Prezes Urzędu Patentowego. Wniosek o unieważnienie powinien być złożony w interesie publicznym.
Istnieją również możliwość unieważnienia znaku towarowego, który wkracza w zakres zarejestrowanego wcześniej wzoru przemysłowego, ponieważ „zarówno znak towarowy, jak i wzór przemysłowy mogą posiadać zdolność odróżniania towaru w obrocie”.
Unieważnienie znaku towarowego odnosi skutek ex tunc, czyli skutek wsteczny. W praktyce oznacza to, iż takie prawo nigdy nie powstało. Unieważnienie podlega wpisowi do rejestru znaków towarowych.
Źródła: