Panie Krzysztofie od miesiąca, po 8 latach przerwy, kursują pociągi pasażerskie na linii Leszno-Wschowa-Głogów. Jak po czterech tygodniach wygląda frekwencja w reaktywowanym połączeniu?
- Frekwencja po czterech tygodniach zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. Pasażerowie bardzo entuzjastycznie odpowiedzieli na ofertę pociągów POLREGIO na linii Leszno – Wschowa - Głogów. Cieszy mnie to tym bardziej, że poza satysfakcjonującą liczbą sprzedawanych biletów mamy bardzo pozytywny odzew ze strony samych podróżnych. Pracownicy odbierają telefony od zadowolonych pasażerów, którzy mówią wprost – uruchomienie tej linii bardzo ułatwia nam codzienne życie. To dla mnie jako przewoźnika bardzo ważne - to co robimy, robimy właśnie dla podnoszenia komfortu życia mieszkańców.
Zdaję sobie sprawę, że po latach przerwy przekonanie mieszkańców do powrotu na kolej jest niełatwym zadaniem. Oferta przewozowa jest interesująca: młodzież może dojechać do szkół w Lesznie i w Głogowie przed godziną ósmą. Czy Polregio ma w planach zwiększenie bezpośrednich kursów z Leszna do Zielonej Góry?
- Ma Pan rację. Zachęcenie pasażerów do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń związanych z korzystaniem z transportu publicznego się jest niezwykle trudne. Każdy mieszkaniec zmuszony do przemieszczania się, w ciągu tych blisko dziesięciu lat kiedy linia była zamknięta, wypracował własny sposób na dotarcie na przykład do pracy, szkoły czy lekarza. Niezwykle istotnym elementem podczas uruchamiania nowego kierunku jest atrakcyjna oferta. Staramy się podchodzić do każdego połączenia bardzo indywidualnie dlatego poza ofertami ogólnokrajowymi pracujemy również nad wprowadzeniem specjalnych taryf regionalnych. Otwarciu nowej linii towarzyszyła również duża kampania informacyjna w radio, prasie oraz drogą elektroniczną za pomocą portali internetowych oraz mediów społecznościowych. Staramy się nadążyć za naszymi podróżnymi i w moim przekonaniu się to udało o czym świadczą pozytywne komentarze podróżnych. Jeśli chodzi o zwiększenie liczby połączeń będzie ono zależało niewątpliwie od frekwencji na już uruchomionych kursach. Wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, organizatorem przewozów w regionie, rozważamy możliwości i celowość zwiększenia liczby połączeń na trasach w województwie.
Polepszanie oferty przewozowej to z pewnością ważne zadanie. Czy POLREGIO planuje jakieś inicjatywy związane z przewozami na naszej linii?
- Bardzo ważną ofertą, nad którą obecnie pracujemy, jest „Bilet dobrych relacji" na odcinkach z Głogowa do Leszna i Wschowy oraz ze Wschowy do Głogowa i Leszna. Bilet dobrych relacji daje możliwość zakupu biletu po cenach preferencyjnych, niższych od tych wynikających z taryfy. Myślę, że wprowadzenie go zachęci klientów do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń i korzystania z pociągów POLREGIO na co dzień.
Istotną kwestią jest bezpieczeństwo. Szczególnie wrażliwym elementem są przejazdy kolejowe. Jak już mówiliśmy regularne pociągi powróciły w nasz rejon po latach nieobecności, co pewnie ma wpływ na przyzwyczajenia kierowców.
- Bezpieczeństwo jest dla nas sprawą priorytetową. Codziennie na polskich przejazdach kolejowych dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji, część z nich kończy się niestety tragicznie. Najbardziej przerażającym jest fakt , że do wielu z nich mogłoby nigdy nie dojść gdyby nie brak wyobraźni i brawura kierowców. Mimo wielu apeli i kampanii społecznych w dalszym ciągu część kierowców zdaje się być obojętna wobec możliwości tragicznego wypadku. Trasa na linii z Głogowa do Leszna jest obarczona szczególnym ryzykiem. Część przejazdów nie jest jeszcze wyposażona w odpowiednie elementy informujące o zbliżaniu się do obszaru kolejowego a kierowcy nie są przyzwyczajeni do stałego kursowania pociągów na tej trasie. Jazda „na pamięć” zbyt często na polskich drogach kończy się w tragiczny sposób.
Wiem, że POLREGIO podąża z duchem czasu – chodzi o sposób sprzedaży biletów. Czy mógłby Pan opowiedzieć jakie formy oferuje POLREGIO?
- Czasy, gdy kasa biletowa była jedynym miejsce sprzedaży naszych biletów to już przeszłość. Jako przewoźnik regionalny stale wsłuchujemy się w głosy podróżnych na temat najwygodniejszych form nabycia biletu. Sprzedaż internetowa jest już standardem. Pod koniec ubiegłego roku wprowadziliśmy również możliwość płatności kartą w naszych pociągach. Najnowocześniejszym rozwiązaniem, które obecnie promujemy, jest jednak niewątpliwie aplikacja mobilna, za pomocą której, w kilku prostych krokach, możemy nie tylko sprawdzić rozkład jazdy ale również kupić bilet w najlepszej dostępnej na danym odcinku cenie.
Serdecznie dziękuję za rozmowę. Zachęcam Pana do odwiedzenia Królewskiego Miasta Wschowa. Do zobaczenia na szlaku.
AŻ
POLREGIO przygotowało folder z rozkładem jazdy. Pojawi się on w wielu naszych domach i instytucjach.