Linki do strony
Odnośniki prowadzące do witryny mają wpływ nie tylko na jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google, ale mogą bezpośrednio przyczyniać się do pozyskania odwiedzin na stronie i zdobywania klientów. Jak sprawdzić ilość oraz, co ważniejsze, jakość linków kierujących do twojej witryny? Skorzystaj z narzędzi, takich jak Ahrefs, Majestic czy też Google Search Console.
Źródło: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker
Link building
Pozyskiwanie odnośników prowadzących z innych witryn do pozycjonowanej strony to link building. W tym procesie kluczowe znaczenie ma zwrócenie uwagi na jakość serwisów, z których chcesz zdobyć odsyłacz.
Linki przekazujące moc SEO
Nie każdy odnośnik wpływa na widoczność strony w Google. Najwięcej korzyści może przynieść link nazywany potocznie dofollow. To on przekazuje moc SEO. Kod takiego odsyłacza wygląda np. tak:
W kodzie może się pojawić również atrybut rel, który służy do kwalifikowania linków i wtedy wygląda on np. tak, jak poniżej:
Pierwszy z wymienionych służy do oznaczania kupionych linków. Drugiego używa się w przypadku odnośników wygenerowanych przez użytkowników – np. w komentarzach pod artykułami. Takie odsyłacze nie spowodują wzrostu pozycji, ale warto je mieć jako urozmaicenie profilu linkowego. Ostatni z odnośników, czyli nofollow, od marca 2020 roku nie jest dla robota Google dyrektywą, tylko podpowiedzią. Teoretycznie taki link nie przekazuje mocy SEO, ale testy pokazują, że jednak tak się dzieje. Natomiast efekt jest mniejszy niż w przypadku wspomnianych dofollow. To na takie odnośniki szczególnie warto stawiać.
Widoczność w wynikach organicznych
Warto skorzystać z narzędzia, które sprawdza, na ile zapytań widoczna jest dana strona w wynikach Google w Top 3, Top 10 czy Top 50. Jeśli pozycja witryny od dawna w miarę systematycznie rośnie, to jest to jeden z sygnałów, że zdobyty na niej odnośnik może pozytywnie wpłynąć na widoczność strony. Jeśli trend jest odwrotny, to nie oznacza, że link nie jest wartościowy. Należy zwrócić uwagę na inne parametry serwisu.
Źródło: https://app.senuto.com/
Linki wychodzące
Jeśli strona składa się wyłącznie z artykułów z linkami do serwisów zewnętrznych, to może to negatywnie wpływać na moc odnośników wychodzących z tej witryny. Warto, aby w serwisie było jak najwięcej artykułów redakcyjnych bez odsyłaczy.
Sprawdzenie siły domeny
Narzędzia SEO na swój sposób oceniają tę kwestię. W Ahrefs będzie to na przykład Domain Rating, w Majestic jest to Trust Flow, a w Semrush – Authority Score. Strony te mają różne kryteria wyliczania wskaźników, zatem rozbieżność między wynikami jest całkiem naturalna.
Źródło: https://www.semrush.com/
Powiązanie tematyczne z witryną
Zdobywanie linków z witryn o podobnej tematyce do naszej niesie za sobą kilka głównych korzyści. Po pierwsze, odnośniki wyglądają naturalniej. Po drugie, zwiększa to również szanse odwiedzin na stronie, a co za tym idzie na zdobycie klienta.
Podlinkowanie wewnętrzne podstrony z odnośnikiem
Załóżmy, że zdobywasz link z artykułu w witrynie. Odnośnik do tego contentu pojawia się na stronie głównej. Jednak po kilku dniach artykuł trafia do kategorii, w której są wyłącznie treści płatne, w ogóle niepodlinkowane w menu. Wtedy jego moc diametralnie maleje, a z czasem może zostać zapomniany czy nawet wyindeksowany z zasobów Google. Aby temu zapobiec, warto dopytać o podlinkowanie wewnętrzne publikacji. Taka inwestycja z pewnością się opłaci. Podobnie działa podlinkowanie zewnętrzne artykułu, czyli rozmieszczanie linków do publikacji nie tylko wewnątrz struktury portalu, ale i w innych miejscach Internetu. To również zwiększa moc odsyłacza.
Nie są to oczywiście wszystkie kryteria, które należy brać pod uwagę. Proces pozyskiwania linków, zwłaszcza tych mocnych, jest złożonym działaniem, dlatego najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów.