”Małe ma wielkie znaczenie…”-w świetle reformy edukacji
W związku z planowaną reorganizacją sieci szkół w gminie Wschowa oraz brakiem konsultacji społecznych, zaniepokojeni losem Szkoły Podstawowej w Lginiu rodzice wystosowali pismo do Posła na Sejm RP – Pana Artura Zasady, który w naszym imieniu zwrócił się z zapytaniem do Ministerstwa Edukacji Narodowej:” Jak szkoła wiejska w Lginiu, szkoła z bardzo dobrymi wynikami w nauce oraz spełniająca standardy szkoły 8-klasowej wpisuje się w planowaną reformę?”
W załączeniu przedstawiamy odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej, która potwierdza stanowisko rządu polegające na braku akceptacji dla likwidacji szkół wiejskich, które mogą być przekształcone w szkoły 8-klasowe ze względu na bardzo dobrą infrastrukturę.
„w odpowiedzi na interwencję dotyczącą planowanej reorganizacji sieci szkół w Gminie Wschowa, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji i wyjaśnień.”
„Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę-Prawo oświatowe (tekst ustawy przekazany do Senatu zgodnie z art. 52 regulaminu Sejmu) przekształcenia szkół dokonywane na podstawie ww. ustawy związane są z wdrażaniem nowej struktury szkolnej i nie obejmują likwidacji szkół podstawowych, czy też tworzenia szkoły filialnej w miejsce dotychczasowej szkoły podstawowej obejmującej klasy I-VI. Zgodnie z założeniami zmiany ustroju szkolnego Szkoła Podstawowa w Lginiu z dniem 1 września 2017r. zostanie przekształcona w ośmioletnią szkołę podstawową.”
„Mała wiejska szkoła często jest ważnym miejscem integracji lokalnej społeczności i jedynym w okolicy ośrodkiem kultury. Choć przepisy oświatowe nie precyzują definicji „małej szkoły”. Ważne jest podejmowanie systemowych działań, które wspierają lokalne samorządy w prowadzeniu małolicznych szkół mających swoje siedziby na wsiach lub małych miastach.”
„Odnosząc się do podnoszonego przy okazji omawiania reorganizacji sieci szkół Gminy Wschowa argumentu ekonomicznego warto zauważyć, że wprowadzenie nowego ustroju szkolnego korzystnie wpłynie na ofertę edukacyjną na terenach wiejskich, w tym na liczbę wiejskich szkół podstawowych. Jak się ocenia, utworzenie ośmioklasowych szkół podstawowych ułatwi ich prowadzenie, automatycznie zwiększając liczbę uczniów w tych szkołach.”
„Ponadto, jednostki samorządu terytorialnego w ramach podziału części oświatowej subwencji ogólnej nadal będą otrzymywać dodatkowe środki na utrzymanie szkół mających siedzibę na terenach wiejskich, a także dodatkowe środki dedykowane szkołom podstawowym, w których uczy się nie więcej niż 70 uczniów. Szczegóły dotyczące subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego w kolejnym roku znajdują się w projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2017r.”
„Warto również zauważyć, że zgodnie z ww. projektem rozporządzenia planuje się wprowadzenie dodatkowych wag subwencyjnych związanych z realizacją przez jednostki samorządu terytorialnego zadań w zakresie wychowania przedszkolnego dzieci sześcioletnich, co ma istotne znaczenie w przypadku Szkoły Podstawowej w Lginiu w związku z funkcjonowaniem w jej budynku zarówno punktu przedszkolnego jak i oddziału przedszkolnego. W algorytmie podziału subwencji zaproponowano nowe wagi, których wartości oszacowano z uwzględnieniem zróżnicowania rodzajów placówek wychowania przedszkolnego oraz ich położenia. Planuje się, że na dziecko 6-letniego w przedszkolu każda jednostka samorządu terytorialnego otrzyma kwotę ok. 4135 zł (kwota wynikająca z użycia wagi P37 o wartości 0,75). Kwota subwencji na dziecko 6-letnie w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub dziecko 6-letnie korzystające z innej formy wychowania miałaby wynosić ok. 3660 zł (kwota wyliczona z użyciem wagi P38 o wartości 0,66). W przypadku dzieci 6-letnich korzystających z wychowania przedszkolnego na terenach wiejskich i w miastach do 5tys. Mieszkańców kwota subwencji na każde dziecko byłaby wyższa ok. 600 zł (skutek zastosowania dodatkowej wagi przedszkolnej P39 o wartości 0,11).”
„Ponadto informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje przygotowanie odrębnego projektu ustawy o finansowaniu zasad oświatowych. W przepisach tej ustawy planuje się określenie ogólnych zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej, w tym zasad wspierania małych szkół wiejskich. Projekt ustawy wraz z oceną skutków regulacji został wpisany do Wykazu Prac Rady Ministrów. Projektowane przepisy będą szeroko konsultowane z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi zainteresowanymi partnerami.”
„Reasumując, zamiar likwidacji Szkoły Podstawowej w Lginiu wyrażony przez Gminę Wschowa nie wynika z przepisów dotyczących planowanej zmiany struktury szkolnej, a pojawienie się w szkole podstawowej uczniów klas VII i VIII powinno wpłynąć na obniżenie wydatków bieżących w przeliczeniu na jednego ucznia. Likwidacja szkoły lub jej przekształcenie nie jest możliwe bez uzyskania pozytywnej opinii organu nadzoru pedagogicznego, a Minister Edukacji Narodowej zauważając nieocenioną wartość małych wiejskich szkół wspiera je i będzie wspierał w ramach dostępnych mu narzędzi systemowych.”
Podpisano:
Z upoważnienia
Ministra Edukacji Narodowej
Marzenna Drab
Podsekretarz Stanu
C.D.N.
Rodzice z Lginia