Licealiści z Zana na czwartym zjeździe w Fundacji prof. Geremka
Środa, 24 czerwca 2015 o 11:41, autor: rk 0
Od 19 do 21 czerwca w Warszawie miał miejsce ostatni zjazd w ramach programu Polska w XX wieku – ogólnopolskie warsztaty historyczne im. Prof. Bronisława Geremka. Uczestniczyli w nim uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie: Jowita Drzewiecka i Krzysztof Sobczuk wraz z nauczycielem Piotrem Sobańskim.
W piątek, 19 czerwca, w Łazienkach Królewskich (w budynku Podchorążówki) uroczyście podsumowano projekty Fundacji Geremka. Uczestnicy projektu Polska w XX wieku otrzymali dyplomy i nagrody książkowe.
Tematyka sobotnich zajęć dotyczyła wydarzeń 1989 roku i ich skutków. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach poświęconych obradom Okrągłego Stołu, wyborom 1989 roku, początkom III Rzeczpospolitej i akcesji Polski do Unii Europejskiej. W tym czasie nauczyciele wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez dra Jacka Konika na temat przemian lat 80. i 90. oraz analizy expose premiera Tadeusza Mazowieckiego.
Po południu uczniowie i nauczyciele spotkali się z ważnym świadkiem najnowszej historii Polski - panią Ludwiką Wujec, która w latach siedemdziesiątych była działaczką opozycji demokratycznej, współpracowniczką Komitetu Obrony Robotników. Później działała w NSZZ "Solidarność", była internowana w stanie wojennym, działała w redakcji podziemnego "Tygodnika Mazowsze". Pod koniec lat 80. była m.in. asystentką Tadeusza Mazowieckiego w czasie obrad Okrągłego Stołu i zastępczynią dyrektora Biura Komitetu Obywatelskiego przy Lechu Wałęsie.
Wieczorem uczestnicy projektu udali się do Teatru Studio na "Rewizora" Mikołaja Gogola w nowatorskiej interpretacji wybitnego rosyjskiego dramaturga Nikołaja Kolady. Okazało się, że klasyczna sztuka Gogola może celnie komentować współczesny świat i potwierdzać opinię: "Rosja to stan umysłu". W niedzielę licealiści kontynuowali zajęcia z historii najnowszej, a nauczyciele wzięli udział w dyskusji prowadzonej przez dra Piotra Podemskiego "Transformacja ustrojowa a kultura pamięci. Po co tak naprawdę uczymy historii?"
Cztery miesiące współpracy z Fundacją prof. Geremka to dla Jowity i Krzysztofa ważne doświadczenie intelektualne. Zaowocowało poszerzeniem wiadomości, rozbudzeniem zainteresowań i zawarciem nowych, wartościowych znajomości.
Tekst: Piotr Sobański
Zdjęcia: uczestnicy warsztatów