Ilu Polaków kupuje w sklepach polskich, a ilu w zagranicznych?
Zdecydowana większość Polaków kupowała w 2021 roku na polskich stronach – wybierało je aż ¾ wszystkich e-kupujących4. Najczęściej były to sklepy internetowe oraz platformy zakupowe i aukcyjne, choć część e-konsumentów korzystała również z porównywarek cenowych, serwisów gazetowych oraz ogłoszeniowych5.
Popularność zagranicznych serwisów była mniejsza, choć zakupy online robiło na nich 3 na 10 polskich internautów4.
Kto kupuje w zagranicznych serwisach?
Na zagranicznych stronach zakupy online robiło w 2021 roku więcej kobiet niż mężczyzn – różnica ta jednak była nieznaczna (33% do 31%), dlatego można uznać, że są one równie popularne u obu płci6. Różnice w zainteresowaniu zagranicznymi zakupami przez internet można natomiast dostrzec wśród przedstawicieli różnych pokoleń6. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszyły się one wśród młodych e-konsumentów (w wieku 15-24 lata) – wybierała je aż połowa badanych6. Dla porównania w zagranicznych sklepach kupowało 34-35% osób w wieku 25-49 lat i tylko 18% osób po 50. roku życia6.
Warto również zauważyć, że na zakupy w internecie na zagranicznych stronach częściej decydowały się osoby z wyższym wykształceniem, o dobrej sytuacji materialnej oraz zamieszkujące co najmniej 200-tysięczne miejscowości6.
Co ciekawe, w kontekście wykształcenia, dochodu oraz miejsca zamieszkania, tendencje były bardzo podobne, jak w przypadku zakupów w sieci na polskich stronach internetowych6.
Visa Mobile – sposób na płatności online
Niezależnie od tego, czy e-konsumenci decydują się na zakupy online w polskich, czy zagranicznych sklepach internetowych, mogą korzystać z coraz nowszych metod płatności. Rok 2022 upływa pod znakiem Visa Mobile – wprowadzanej na rynek usługi, dzięki której możliwe jest szybkie i wygodne finalizowanie transakcji7. Czym jest to rozwiązanie?
Visa Mobile to metoda, która podczas płatności online nie wymaga wprowadzania danych karty płatniczej oraz podawania jakichkolwiek haseł. Co więcej, dzięki niej użytkownik nie musi w procesie płatności wypełniać wielu pól formularza i przeklikiwać się przez wyskakujące okna. Dzięki temu transakcja przebiega szybko, wygodnie i bezproblemowo. Co więcej, każda jest zabezpieczana przez Visa7.
Jak wykonać płatność online z Visa Mobile? Należy:
- uruchomić odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji bankowej albo ściągnąć samodzielną aplikację Visa Mobile (ze sklepu z aplikacjami dedykowanemu konkretnemu systemowi operacyjnemu) – lista banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, znajduje się na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html (może to wymagać aktualizacji aplikacji bankowej);
- skonfigurować aplikację, wprowadzając dane karty płatniczej (robi się to tylko raz!), adres e-mail oraz numer telefonu;
- wybrać w bramce płatniczej ikonę z tym rozwiązaniem, wpisać w wolne pole numer telefonu i zatwierdzić płatność online w aplikacji na smartfonie.
Artykuł powstał na zlecenie Visa Europe Limited.
Bibliografia:
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 143
- Gemius Polska, Najwięcej wydają na obuwie, płacą szybkim przelewem 3.11.2021 online: https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/najwiecej-wydaja-na-obuwie-placa-szybkim-przelewem.html, dostęp: 25.07.2022
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 12
- Raport Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2022, s.29
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 75
- VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 25.07.2022