Współczesne mosty to zapierające dech w piersiach konstrukcje, które bardzo często są tłem, a czasem i głównym bohaterem, dla fotografów w każdym zakątku świata. Przęsła o różnych długościach, podświetlane fasady, niestandardowe wykończenia. To wszystko sprawia, że niektóre z mostów bardziej przypominają dzieła sztuki niż obiekty użytkowe. Budowa mostów ewoluowała na przestrzeni setek lat i wraz z rozwojem techniki budowano coraz bardziej okazałe i trwałe konstrukcje.
Budowa mostów u zarania dziejów
Pierwsze mosty, jakie budował człowiek nijak się mają do współczesnego obrazu tych obiektów. Najdawniejsze z nich to zwykłe kładki, zbudowane ze związanych ze sobą pni drzew. Takie prowizoryczne mosty przerzucane były ponad strumykami czy niewielkimi rzeczkami i pozwalały ówczesnym ludziom na przemieszczanie się w coraz bardziej odległe tereny.
Niezaprzeczalnym faktem jest, że umiejętność budowy mostów to jedna z ważniejszych umiejętności jaką nabył człowiek. Rozwój tej gałęzi inżynierii postępował bardzo szybko i już około 700 roku przed Chrystusem w Asyrii (obszar Mezopotamii) w okolicach Dżerwanu zbudowano murowany most akweduktowy nad niewielką, okoliczną rzeką. Obiekt ten jest najstarszym tego typu mostem, o istnieniu którego wiemy. Już niecałe sto lat później budowa mostów weszła na kolejny poziom. Babilończycy przeprawili się przez Eufrat mostem o drewnianych przęsłach opartym na kamiennych filarach.
Spokój na budowie
Rozwój inżynierii mocno zwolnił w okresie średniowiecza. Sztuka budowy mostów w Europie w tym okresie została odstawiona na boczny tor, co sprawiło, że ówcześni budowali o wiele bardziej prymitywne konstrukcje kamienne niż Rzymianie kilka stuleci wcześniej. Przykładami takich mostów są most przez Rodan w Awinionie (1185 rok) czy na Tamizie w Londynie (1209 rok). Renesans w budowie mostów nastąpił dopiero w Odrodzeniu, zaś zwieńczeniem prac nad konstrukcją przepraw był, zaprojektowany w 1570 roku przez włoskiego inżyniera A. Palladio pierwszy nowoczesny most kratowy.
Budowa mostów współcześnie
Przełom w budowie mostów przyszedł w XVIII i XIX wieku. W 1779 roku powstał pierwszy most metalowy, który nadal istnieje, lecz został wyłączony z użytku drogowego w 1934 r. Paręnaście lat później w USA zapoczątkowano budowę mostów wiszących na żelaznych łańcuchach, które następnie zamieniono na stalowe liny.
W kolejnych dziesięcioleciach dokonywał się znaczący postęp w technologii budowy mostów. W 1887 roku Niemcy postawili pierwszy żelbetonowy most łukowy. Również w tym kraju nastąpił kolejny przełom. W 1936 roku w Aue zbudowano pierwszy most betonowy. Dokładnie 10 lat później w USA doszło do ostatniej ważnej zmiany materiału. W niewielkiej miejscowości Massena skonstruowano pierwszy most z aluminium. W ten sposób znacząco zmniejszono ciężar całej konstrukcji, co otworzyło drogę od budowy coraz bardziej zaawansowanych mostów.