TworzymyGłos Regionu

reklama

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Budowa mostów – przeprawa przez historię inżynierii

Piątek, 24 czerwca 2022 o 20:34, autor: 0
Budowa mostów – przeprawa przez historię inżynierii

Mosty od zawsze budowane były z myślą o łączeniu i odkrywaniu nieznanego. W poniższym tekście przedstawiamy historię tych fascynujących obiektów inżynierskich i przybliżamy współczesne technologie budowy mostów.

Współczesne mosty to zapierające dech w piersiach konstrukcje, które bardzo często są tłem, a czasem i głównym bohaterem, dla fotografów w każdym zakątku świata. Przęsła o różnych długościach, podświetlane fasady, niestandardowe wykończenia. To wszystko sprawia, że niektóre z mostów bardziej przypominają dzieła sztuki niż obiekty użytkowe. Budowa mostów ewoluowała na przestrzeni setek lat i wraz z rozwojem techniki budowano coraz bardziej okazałe i trwałe konstrukcje.

Budowa mostów u zarania dziejów

Pierwsze mosty, jakie budował człowiek nijak się mają do współczesnego obrazu tych obiektów. Najdawniejsze z nich to zwykłe kładki, zbudowane ze związanych ze sobą pni drzew. Takie prowizoryczne mosty przerzucane były ponad strumykami czy niewielkimi rzeczkami i pozwalały ówczesnym ludziom na przemieszczanie się w coraz bardziej odległe tereny.

Niezaprzeczalnym faktem jest, że umiejętność budowy mostów to jedna z ważniejszych umiejętności jaką nabył człowiek. Rozwój tej gałęzi inżynierii postępował bardzo szybko i już około 700 roku przed Chrystusem w Asyrii (obszar Mezopotamii) w okolicach Dżerwanu zbudowano murowany most akweduktowy nad niewielką, okoliczną rzeką. Obiekt ten jest najstarszym tego typu mostem, o istnieniu którego wiemy. Już niecałe sto lat później budowa mostów weszła na kolejny poziom. Babilończycy przeprawili się przez Eufrat mostem o drewnianych przęsłach opartym na kamiennych filarach.

Spokój na budowie

Rozwój inżynierii mocno zwolnił w okresie średniowiecza. Sztuka budowy mostów w Europie w tym okresie została odstawiona na boczny tor, co sprawiło, że ówcześni budowali o wiele bardziej prymitywne konstrukcje kamienne niż Rzymianie kilka stuleci wcześniej. Przykładami takich mostów są most przez Rodan w Awinionie (1185 rok) czy na Tamizie w Londynie (1209 rok). Renesans w budowie mostów nastąpił dopiero w Odrodzeniu, zaś zwieńczeniem prac nad konstrukcją przepraw był, zaprojektowany w 1570 roku przez włoskiego inżyniera A. Palladio pierwszy nowoczesny most kratowy.

 

 

Budowa mostów współcześnie

Przełom w budowie mostów przyszedł w XVIII i XIX wieku. W 1779 roku powstał pierwszy most metalowy, który nadal istnieje, lecz został wyłączony z użytku drogowego w 1934 r. Paręnaście lat później w USA zapoczątkowano budowę mostów wiszących na żelaznych łańcuchach, które następnie zamieniono na stalowe liny.

W kolejnych dziesięcioleciach dokonywał się znaczący postęp w technologii budowy mostów. W 1887 roku Niemcy postawili pierwszy żelbetonowy most łukowy. Również w tym kraju nastąpił kolejny przełom. W 1936 roku w Aue zbudowano pierwszy most betonowy. Dokładnie 10 lat później w USA doszło do ostatniej ważnej zmiany materiału. W niewielkiej miejscowości Massena skonstruowano pierwszy most z aluminium. W ten sposób znacząco zmniejszono ciężar całej konstrukcji, co otworzyło drogę od budowy coraz bardziej zaawansowanych mostów.

REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (0)

avatar

Do tej wiadomości nie został dodany żaden komentarz
Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl