Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci od ponad 30 lat pomaga najzdolniejszym uczniom polskich szkół w rozwijaniu ich pasji i zainteresowań. Co roku otacza opieką ponad 500 uczniów o najróżniejszych uzdolnieniach – od młodych naukowców (fizyków, biologów, matematyków, historyków i astronomów), przez muzyków i plastyków, aż po niewielką grupę tancerzy baletowych. Program pomocy wybitnie zdolnym, choć obejmuje wiele rodzajów działań, służy jednemu celowi – stworzeniu młodym ludziom warunków, w których będą mogli rozwinąć swój talent na miarę ponadprzeciętnych możliwości.
Krzysztof Binkowski już drugi rok jest stypendystą Funduszu, w ubiegłym roku szkolnym był także stypendystą Fundacji im. Prof. Bronisława Geremka i finalistą X Olimpiady "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1768 - 1864. Od Konfederacji Barskiej do Powstania Styczniowego. Za wolność Waszą i naszą". W tym roku jest również stypendystą Prezesa Rady Ministrów. Jan Romanowicz w ubiegłym roku szkolnym został laureatem XXII Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego im. majora Marka Gajewskiego "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1768 - 1863.Od Konfederacji Barskiej do Powstania Styczniowego" (VI miejsce w Polsce) - od października 2017 jest stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
W czasie zajęć XXII Spotkań Humanistycznych Krzysztof i Jan zwiedzali Muzeum Emeryka Hutten-Czapskiego (Gabinet Numizmatyczny), Pawilon Czapskiego (z Panią Krystyną Zachwatowicz – Wajdą), Kolegiatę św. Anny ( z dr Michałem Kurzejem z Instytutu Historii Sztuki UJ), Cricotekę i wystawę "Tadeusz Kantor" oraz wystawy "Wyspiański" i "Dziedzictwo" w Muzeum Narodowym. W Narodowym Teatrze Starym obejrzeli sztuki: A.Czechowa, Płatonow (w reżyserii Konstantina Bogomołowa), H. Ibsena, Wróg ludu (reż. Jan Klata – w przeszłości stypendysta Funduszu), W. Gombrowicza, Kosmos (reż. Krzysztof Garbaczewski), a w Teatrze STU Hamleta W. Szekspira ( w reżyserii K. Jasińskiego, po spektaklu spotkanie z reżyserem).
Wśród kilkunastu wykładów na szczególną uwagę zasługują: Jak Grecy pojmowali WOLNOŚĆ? (prof. Kazimierz Korus, UJ), Granice widzenia. O "Jądrze ciemności" Conrada (prof. Magdalena Heydel, UJ), Sarmatyzm (prof. Andrzej Borowski, UJ), Co się dzieje w "Makbecie"? (prof. Marta Gibińska, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera) czy wreszcie wygłoszony w kapitularzu OO. Dominikanów wykład o. Prof. Jana Andrzeja Kłoczowskiego dotyczący opisu i analizy języka, którym mówi człowiek religijny.
(I LO)