TworzymyGłos Regionu

Budowa mostów – przeprawa przez historię inżynierii

Piątek, 24 czerwca 2022 o 20:34, autor: 0 152
Budowa mostów – przeprawa przez historię inżynierii

Mosty od zawsze budowane były z myślą o łączeniu i odkrywaniu nieznanego. W poniższym tekście przedstawiamy historię tych fascynujących obiektów inżynierskich i przybliżamy współczesne technologie budowy mostów.

Współczesne mosty to zapierające dech w piersiach konstrukcje, które bardzo często są tłem, a czasem i głównym bohaterem, dla fotografów w każdym zakątku świata. Przęsła o różnych długościach, podświetlane fasady, niestandardowe wykończenia. To wszystko sprawia, że niektóre z mostów bardziej przypominają dzieła sztuki niż obiekty użytkowe. Budowa mostów ewoluowała na przestrzeni setek lat i wraz z rozwojem techniki budowano coraz bardziej okazałe i trwałe konstrukcje.

Budowa mostów u zarania dziejów

Pierwsze mosty, jakie budował człowiek nijak się mają do współczesnego obrazu tych obiektów. Najdawniejsze z nich to zwykłe kładki, zbudowane ze związanych ze sobą pni drzew. Takie prowizoryczne mosty przerzucane były ponad strumykami czy niewielkimi rzeczkami i pozwalały ówczesnym ludziom na przemieszczanie się w coraz bardziej odległe tereny.

Niezaprzeczalnym faktem jest, że umiejętność budowy mostów to jedna z ważniejszych umiejętności jaką nabył człowiek. Rozwój tej gałęzi inżynierii postępował bardzo szybko i już około 700 roku przed Chrystusem w Asyrii (obszar Mezopotamii) w okolicach Dżerwanu zbudowano murowany most akweduktowy nad niewielką, okoliczną rzeką. Obiekt ten jest najstarszym tego typu mostem, o istnieniu którego wiemy. Już niecałe sto lat później budowa mostów weszła na kolejny poziom. Babilończycy przeprawili się przez Eufrat mostem o drewnianych przęsłach opartym na kamiennych filarach.

Spokój na budowie

Rozwój inżynierii mocno zwolnił w okresie średniowiecza. Sztuka budowy mostów w Europie w tym okresie została odstawiona na boczny tor, co sprawiło, że ówcześni budowali o wiele bardziej prymitywne konstrukcje kamienne niż Rzymianie kilka stuleci wcześniej. Przykładami takich mostów są most przez Rodan w Awinionie (1185 rok) czy na Tamizie w Londynie (1209 rok). Renesans w budowie mostów nastąpił dopiero w Odrodzeniu, zaś zwieńczeniem prac nad konstrukcją przepraw był, zaprojektowany w 1570 roku przez włoskiego inżyniera A. Palladio pierwszy nowoczesny most kratowy.

 

 

Budowa mostów współcześnie

Przełom w budowie mostów przyszedł w XVIII i XIX wieku. W 1779 roku powstał pierwszy most metalowy, który nadal istnieje, lecz został wyłączony z użytku drogowego w 1934 r. Paręnaście lat później w USA zapoczątkowano budowę mostów wiszących na żelaznych łańcuchach, które następnie zamieniono na stalowe liny.

W kolejnych dziesięcioleciach dokonywał się znaczący postęp w technologii budowy mostów. W 1887 roku Niemcy postawili pierwszy żelbetonowy most łukowy. Również w tym kraju nastąpił kolejny przełom. W 1936 roku w Aue zbudowano pierwszy most betonowy. Dokładnie 10 lat później w USA doszło do ostatniej ważnej zmiany materiału. W niewielkiej miejscowości Massena skonstruowano pierwszy most z aluminium. W ten sposób znacząco zmniejszono ciężar całej konstrukcji, co otworzyło drogę od budowy coraz bardziej zaawansowanych mostów.

REKLAMA

    Dział "Czytelnia" może zawierać treści reklamowe oraz lokowanie produktów.

  • Czytelnia
REKLAMA

Komentarze (0)

avatar

Do tej wiadomości nie został dodany żaden komentarz
Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

REKLAMA

Pozostałe wiadomości

Ogłoszenia

REKLAMA

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl